شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - بی‌وای‌دی دلفین
معاف شدن شرکت‌های غربی از ذره‌بین اروپایی‌ها

مقامات و ماموران کمیسیون اروپا در حال آماده شدن برای سفر به چین برای بازدید و تحقیق از بزرگ‌ترین برندهای خودروسازی این کشور هستند. طبق آخرین گزارشات منتشرشده، هدف این سفرها و به طور کلی مجموعه تحقیقات جدید این کمیسون، بررسی این ادعا است که خودروسازهای چینی از مزیت‌های متعدد ناعادلانه در مقایسه با همتاهای اروپایی خود بهره می‌برند.

طبق این گزارش، گروه‌های جیلی، سایک و بی‌وای‌دی در مرکز تحقیقات قرار دارند اما ظاهرا مقامات کمیسون اروپا سراغ شرکت‌ها و مراکز مدیریت‌شده توسط برندهای غیرچینی در این کشور نخواهند رفت. تسلا، رنو و ب‌ام‌و هر کدام تاسیسات مختلفی در چین دارند اما در حال حاضر، شامل تحقیقات این واحد اروپایی نخواهند شد.

این تحقیقات توسط خود کمیسیون اروپا پیشنهاد شده است. آن‌ها به دنبال پیدا کردن میزان معافیت‌ها و کمک‌های دولت چین به برندهای خودروسازی این کشور و نحوه اثرگذاری آن‌‌ها در قیمت‌گذاری خودروهای الکتریکی این گروه‌ها است. کمیسیون اروپا می‌خواهد ببیند که این کمک‌های مالی و مالیاتی چه تاثیری در فرآیند قیمت‌گذاری خرده‌فروشی خودروهای چینی الکتریکی در بازار اروپا می‌گذارد. اگر میزان تاثیر آن‌ها بیشتر از ادعای مطرح‌شده توسط برندهای چینی باشد، کمیسیون اروپا حق شکایت از این برندها به دلیل رقابت ناعادلانه را خواهد داشت. این تحقیقات در اکتبر گذشته آغاز شد و به نظر می‌رسد که حداقل تا یک سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. خودروسازان چینی پیش از این، به سوالات و شبهه‌های واردشده توسط کمیسیون اروپا به صورت رسمی پاسخ داده‌اند و سفر پیش‌روی مقامات این کمیسیون به چین، راهکار جدیدی برای پی بردن به درست یا غلط بودن ادعاهای خودروسازان چینی است.

دولت چین عکس‌العمل نسبتا تندی به این تحقیقات داشته و یک مقام ارشد امور اروپایی برندهای چینی، آن را «محافظت محض و یک‌طرفانه» از تولیدکنندگان اروپایی توصیف کرده است. البته که برخی خودروسازهای اروپا از این تحقیقات حمایت کرده‌اند اما برخی دیگر مثل ب‌ام‌و که محصولات متنوعی در چین تولید می‌کند، روی چندان خوشی به این ادعاها نشان نداده‌اند. طبق آخرین گزارشات رویترز، خودروهای ساخته‌شده در چین اکنون ۸ درصد از کل خودروهای فروخته‌شده در اتحادیه اروپا را سهیم شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این عدد در سال ۲۰۲۵، به ۱۵ درصد برسد. چین اخیرا موفق شده که از لحاظ آمار صادرات خودرو، بیشتر از هر کشور دیگری به ژاپن نزدیک شود و متخصصین صنعت معتقدند که این اتفاق در آینده‌ای نزدیک به صورت رسمی رخ خواهد داد و چین به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در دنیا تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، خرید یک خودروی الکتریکی چینی در اروپا به صورت میانگین، ارزان‌تر از محصولات مشابه اروپایی تمام خواهد شد.

با توجه به این آمار و ارقام، چندان جای تعجبی ندارد که برندهای اروپایی نگران رشد بی‌سابقه خودروهای چینی و عقب ماندن خودشان از این بازار رقابتی و مهم هستند. با این حال، باید منتظر ماند و دید که مقامات کمیسیون اروپا در سفرهای آتی خود به چین، به چه مدارک یا اطلاعات تازه‌ای دست پیدا خواهند کرد. در هر صورت، این ماجرا همچنان ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است شاهد مکانیسم‌های بیشتری برای اعمال فشار به خودروسازان چینی در اتحادیه اروپا باشیم.

نظر دهید


در همین زمینه