شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - مرسدس بنز CLS
مرور مدل‌هایی که دیگر تولید نخواهند شد

در چند هفته پایانی سال ۲۰۲۳، اکثر برندهای مطرح و معروف دنیای خودروسازی از محصولات جدید خود برای سال تازه رونمایی کردند. این خبر اگرچه به تنهایی می‌تواند خوشحال‌کننده باشد اما بخش دیگر این خبر ممکن است باعث ناراحتی بعضی از ما شود. معرفی مدل‌های جدید به معنای توقف تولید برخی محصولات قدیمی‌تر است.

برندهای لوکسی مثل آئودی و مرسدس‌بنز هم‌زمان با آماده‌سازی مدل‌های جدید، دستور توقف تولید چند محصول قدیمی را هم صادر کرده‌اند. خودروسازهای آمریکایی مثل کرایسلر و دوج نیز با سرمایه‌گذاری و تجهیز تاسیسات خود برای قدم به سوی یک آینده الکتریکی، حداقل یک مدل معروف و افسانه‌ای را کنار گذاشته‌اند. حتی چندین ابرخودرو هم وجود دارد که در سال ۲۰۲۳، عمر مفید خود را طی کردند و شاهد تولید دوباره آن‌ها در سال جدید نخواهیم بود. در این مطلب، مطرح‌ترین خودروهایی که دیگر در سال ۲۰۲۴ تولید نخواهند شد را بررسی می‌کنیم.

۱. آئودی R8

AutomobileFa Audi R8 14021013
ابرخودروی استقامتی آئودی بالاخره به انتهای مسیر خود رسید. با معرفی نسخه 2023 GT RWD با قیمت ۲۵۱ هزار و ۳۹۵ دلار برای بازار آمریکا، تولید R8 پس از دو نسل به پایان رسیده است. آئودی یک نسخه مخصوص از R8 برای ژاپن هم عرضه کرد و پرونده ۱۶ ساله این مدل دوست‌داشتنی را به پایان رساند.

۲. آئودی TT

AutomobileFa Audi TT 14021013


آئودی یکی از قدیم‌ترین مدل‌های خط تولید خود را هم از رده خارج کرد و بعد از ۲۵ سال، بالاخره زمان خداحافظی با این خودروی افسانه‌ای اسپرت رسیده است. خریداران انگلیسی این مدل برای سال ۲۰۲۳،‌ می‌توانستند نسخه Final Edition آن را خریداری کنند. نسخه RS Heritage Edition که سال گذشته معرفی شد نیز آخرین آئودی TT است که علاقه‌مندان آمریکایی این برند می‌توانند از این مدل تهیه کنند.

۳. شورولت کامارو توربو

 

AutomobileFa Chevrolet Camaro Four Cylinder 14021013


خط تولید شورولت برای سال ۲۰۲۴ بسیار خلوت شده چون علاوه بر مدل‌های بولت EV و بولت EUV،‌ مدل افسانه‌ای و جذاب کامارو نیز در حال نزدیک شدن به پایان خط است. اگرچه که نام کامارو حداقل برای یک سال دیگر در خانواده محصولات شورولت خواهد ماند، اما نسخه استاندارد توربوی آن، روشنایی روز را در سال ۲۰۲۴ نخواهد دید. شورولت تایید کرده است که کاماروی ۴ سیلندری توربو دیگر تولید نمی‌شود و خریداران برای فقط یک سال دیگر، به نسخه استاندارد ۳.۶ لیتری V6 که توانایی تولید ۳۳۵ اسب‌بخار را دارد، دسترسی خواهند داشت.

۴. کرایسلر ۳۰۰

 

AutomobileFa Chrysler 300 14021013


بعد از معرفی در سال ۲۰۰۵، کرایسلر ۳۰۰ به یک سدان محبوب بازار تبدیل شد اما این محبوبیت رفته‌رفته رنگ باخت و بالاخره بعد از ۱۸ سال از خط تولید کرایسلر خارج شد. کرایسلر برای سال ۲۰۲۳، فقط ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه در نسخه‌های V6 و V8 ساخت و همین چند وقت پیش بود که خبر بیرون آمدن آخرین دستگاه مدل ۳۰۰ از خط تولید کرایسلر منتشر شده بود.

۵. دوج چلنجر

 

AutomobileFa Dodge Dhallenger 14021013


دوج با اکراه تولید چلنجر را متوقف کرد چون این خودروساز آمریکایی با عرضه شارژر جدید که Charger Daytona SRT EV نام دارد، در حال آماده شدن برای ورود به آینده الکتریکی خودروها است. دوج البته یک خداحافظی باشکوه هم با چلنجر داشت و توانست با عرضه مدل Last Call Special Edition که در نسخه‌های متنوع و جذابی عرضه می‌شد، ناراحتی علاقه‌مندان این مدل را کمی تسکین دهد. نسخه محدود Demon 170 یکی از مدل‌های این مجموعه بود که می‌تواند ۱۰۲۵ اسب‌بخار تولید کند و برای طی کردن ۰ تا ۱۰۰ به فقط و فقط ۱.۷ ثانیه زمان نیاز دارد.

۶. دوج شارژر

 

AutomobileFa Dodge Charger 14021013


در کنار چلنجر، دوج تولید سدان شارژر را هم در ۲۰۲۴ متوقف کرده است. این خودرو از زمان معرفی در سال ۲۰۰۶، یکی از ستون‌های اصلی خط تولید دوج بود و نسخه‌ها و مدل‌های حقیقتا جذاب و تحسین‌برانگیزی مثل Scat Pack، Hellcat و البته Hellcat Redeye در طول عمر ۱۷ ساله آن عرضه شد.

۷. فورد فیستا

 

AutomobileFa Ford Fiesta 14021013


اگرچه فورد از سال ۲۰۱۹ دیگر مدل فیستا را در آمریکا نفروخته است اما نسل هفتم این مدل در اروپا عرضه می‌شد. با این حال، تولید این نسخه هم در سال ۲۰۲۴ متوقف خواهد شد و فورد قصد دارد جای آن در خط تولید را به نسخه تمام‌الکتریکی کراس‌اوور پوما بدهد.

۸. کیا استینگر

 

AutomobileFa Kia Stinger 14021013


اگرچه شایعه شده بود که کیا استینگر قبل از مدل سال ۲۰۲۳ متوقف خواهد شد، اما این سدان اسپرت برای یک سال دیگر هم به حضور خود ادامه داد ولی این بار و به صورت قطعی و رسمی، شاهد تولید استینگر در سال ۲۰۲۴ نخواهیم بود. کیا نسخه Tribute Edition را برای خداحافظی رسمی با این مدل معرفی کرد. فقط ۱۰۰۰ دستگاه از این مدل تولید شده است.

۹. کیا ریو

 

AutomobileFa 2023 Kia RIO 14021013


همان‌طور که انتظار می‌رفت، کیا ریو هم به سال ۲۰۲۴ نخواهد رسید. کوچک‌ترین خودروی کیا از سال ۱۹۹۹ در بازارهای مختلف حضور دارد و نسل فعلی آن برای بازار آمریکا در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. با قیمت پایه ۱۷ هزار و ۸۷۵ دلار، این خودرو هنوز هم یکی از ارزان‌ترین مدل‌های بازار آمریکا است. کیا قصد دارد با معرفی یک مدل همچنان ارزان‌قیمت، جای خالی ریو را در خط تولید خود برای سال آینده پر کند.

۱۰. مرسدس‌بنز CLS

 

AutomobileFa 2023 Mercedes Benz CLS 14021013


مرسدس‌بنز هم یک خانه‌تکانی اساسی برای سال ۲۰۲۴ انجام داده و دستور توقف تولید مدل‌های C-Class کابریولت، C-Class کوپه، E-Class کابریولت، CLS، E-Class کوپه و حتی مدل تجاری متریس را صادر کرده است. البته همان‌طور که انتظار می‌رفت، طرفداران این برند آلمانی بیشتر از همه دلشان برای CLS تنگ خواهد شد. مرسدس‌بنز سال گذشته نسخه اسپرت CLS 53 را از خط تولید خارج کرد اما برای سال ۲۰۲۴، دیگر مدلی با این نام در بازار نخواهیم داشت.

۱۱. مک‌لارن 720S

 

AutomobileFa Mclaren 720s 14021013


مک‌لارن نیز به شکلی بی سر و صدا، تولید 720S را به پایان رساند. البته جایگزین این مدل از همین الان مشخص شده که مدل 750S است و تمام دستگاه‌های تیراژ اولیه آن پیش‌فروش شده‌اند.

۱۲. نیسان ماکسیما

 

AutomobileFa Nissan Maxima 14021013


به عنوان یکی از محصولات محبوب فول‌سایز خط تولید نیسان، ماکسیما نیز در سال ۲۰۲۳ به پایان عمر خود رسید. سال گذشته شایعه شده بود که نیسان قصد جایگزین این مدل با یک الکتریکی فول‌سایز مشابه را دارد اما سکوت نیسان در برابر این شایعه‌ها در تمام سال ادامه پیدا کرد و اکنون آن‌ها، ماکسیما را در سکوت خبری از خط تولید خارج کردند و فعلا هم خبری از مدل جایگزین احتمالی نیست.

۱۳. جیپ چیروکی
این که مدل جدیدی با نام چیروکی عرضه شود یا خیر هنوز معلوم نیست اما خبر قطعی این است که جیپ چیروکی بعد از ۴۹ سال، بالاخره به صورت رسمی از خط تولید جیپ خارج شد. البته این مدل افسانه‌ای به قدری تاثیرگذار بوده که بعید است جیپ به همین راحتی این نام معروف و معتبر را کنار بگذارد. در هر صورت، مقامات جیپ گفته‌اند که این یک سگمنت مهم برای آن‌ها و احتمال معرفی مدل جایگزین در آینده نزدیک وجود دارد.

نظر دهید


در همین زمینه