شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - F-150 Lightning
بحران الکتریکی‌ها در آمریکا ادامه دارد

فورد تایید کرده است که نزدیک به ۱۵۵۰ نمایندگی و مرکز فروش این برند که تقریبا نیمی از نمایندگی‌های فورد را تشکیل می‌دهند، تصمیم گرفته‌اند که در سال ۲۰۲۴، محصولات الکتریکی این گروه را نفروشند.

این اولین بحران صنعت خودروسازی آمریکا در قبال خودروهای الکتریکی در چند هفته اخیر نیست. پس از عدم تمایل نمایندگی‌های بیوک برای فروش خودروهای الکتریکی، مدیران این برند قوانین سفت و سختی را بنا گذاشتند و عملا، نمایندگی‌های خود را مجبور به فروش این محصولات کردند. نکته جالب اما این است که اوضاع الکتریکی‌ها در ایالات متحده انقدر نامشخص است که با وجود این قوانین سخت‌گیرانه، نزدیک به ۵۰ درصد از نمایندگی‌های بیوک به طور خودخواسته انتخاب کردند که بیکار شوند و این مراکز را حداقل به صورت موقتی تعطیل کنند. فورد نیز پس از عدم استقبال از F-150 Lightning که نسخه الکتریکی این مدل پرطرفدار و کاربردی است، تصمیم گرفت که تیراژ تولیدی این خودرو برای سال ۲۰۲۴ را به اندازه ۵۰ درصد کاهش دهد.

اکنون فورد باید با بحران جدیدی دست‌وپنجه نرم کند که این هم مربوط به خودروهای الکتریکی است. البته بر خلاف بیوک، نمایندگی‌های فورد که از سرمایه‌گذاری برای زیرساخت، فروش و سرویس خودروهای الکتریکی مثل فورد ماستنگ Mach-E سر باز زده‌اند، می‌توانند به فروش خودروهای درون‌سوز و هایبریدی ادامه دهند.

مارتی گونزبرگ، یکی از سخنگویان فورد در مصاحبه با دیترویت فری پرس گفته است: «تطابق مشتریان با خودروهای الکتریکی در نقاط مختلف کشور {ایالات متحده} متفاوت است و ما به توانایی نمایندگی‌هایی خود برای شناخت دقیق و بدون ایراد مشتری‌ها و بازارهایشان ایمان داریم. بعد از ارزیابی نماینده‌های فورد از بازارهای محلی خود، تقاضا برای خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴، کمی بیش از ۵۰ درصد در میان مراکز فروش و خدمات‌رسانی محصولات فورد است. البته با این وجود، ۸۶ درصد از جمعیت در شعاع ۲۰ مایلی خود (۳۲ کیلومتر) به حداقل یک نمایندگی فورد دسترسی خواهند داشت که کار فروش و خدمات خودروهای الکتریکی را انجام می‌دهند.»

اگر ادعای این سخنگوی فورد درست باشد، عمده خریداران خودروهای الکتریکی فورد می‌توانند با یک رانندگی کوتاه به یکی از نمایندگی‌های این برند که این محصولات را می‌فروشد دسترسی داشته باشند. با این حال، فورد هنوز اطلاعات مربوط به مکان این نمایندگی‌ها را منتشر نکرده است. البته که ایالت‌هایی مثل کالیفرنیا که تاکید بسیاری بر خودروهای بدون آلایندگی دارند، مشکلی در خرید محصولات الکتریکی فورد نخواهند داشت اما تکلیف خریدارانی که در مناطق نه چندان آشنا با خودروهای الکتریکی مثل ایالت‌های شمالی و جنوبی داکوتا زندگی می‌کنند هنوز مشخص نیست.

به غیر از زنجیره تامین و خدمات پس از فروش، بحران دیگری که خریداران خودروهای الکتریکی در ایالات متحده با آن روبه‌رو هستند، هزینه نسبتا سنگین این محصولات است. خودروهای الکتریکی در آمریکا همچنان گران محسوب می‌شوند اما در مقابل، محصولات هایبریدی گزینه‌های معقول‌تر و به‌صرفه‌تری هستند. نمایندگی‌های فورد برای فروش خودروهای الکتریکی این برند، نیازمند مجوز مخصوصی هستند که زیرساخت‌های موردنیاز الکتریکی‌ها در این مراکز را تضمین می‌کند. آن‌ها باید برای دریافت این مجوز، نزدیک به یک میلیون دلار هزینه کنند تا علاوه بر نصب شارژرهای سریع DC، امکان آموزش و تمرین پرسنل خود را هم داشته باشند. مشخص است که بعد از همه اتفاقات چند ماه اخیر از جمله فروش ناامیدکننده F-150 لایتنینگ، بخش قابل‌توجهی از این نمایندگی‌ها از صرف چنین مبلغ سنگینی خودداری می‌کنند.

طبق یک نظرسنجی که اخیرا از نمایندگی‌های فورد گرفته شده، به نظر می‌رسد که اعتماد این مراکز به مدیریت برند از بین رفته است. عمده نمایندگی‌های فورد معتقدند که «استراتژی الکتریکی‌محور برای آینده» باعث کاهش شدید درآمد و در نتیجه،‌ سود کسب‌شده آن‌ها از معاملات خودرو می‌شود. تقریبا نیمی از نمایندگی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کردند می‌گویند که تغییرات اعمال‌شده در مدل و شیوه کار نمایندگی‌ها باعث افت شدید ارزش آن‌ها در طول ۱۲ ماه آینده خواهد شد.

نظر دهید