شبکه‌های اجتماعی

وویا فری، کراس‌اوور 680 اسب بخاری دانگ‌فنگ
Automobile Farsi - 2021 Voyah Free

برند لوکس دانگ‌فنگ معرفی شد

 

وویا (Voyah) یک برند تازه کار است که توسط گروه دانگ فنگ شکل گرفته تا خودروهای گران قیمت این هلدینگ را ارائه دهد. این خودروساز تازه کار تابستان گذشته کار خود را با معرفی یک سدان الکتریکی با نام وویا آی-لند (i-Land) کانسپت آغاز کرد و با این حال نخستین محصول تولید انبوه این شرکت یک کراس‌اوور فول‌سایز است که چند روز پیش به صورت رسمی در چین رونمایی شده است.


دانگ فنگ ‌بیشتر با خودروهای ارزان قیمت‌ خودو و همچنین کامیون‌های ساده‌اش شناخته شده است. با این حال برای برند وویا یک مرکز تحقیقات و مهندسی مستقل شکل گرفته و تیمی جداگانه بر توسعه محصولات این برند کار می‌کنند.


وویا که فلسفه شکل‌گیری آن عرضه خودروهای لوکس و الکتریکی دانگ‌فنگ است، در سال 2020 شکل گرفته و نخستین بار در نمایشگاه خودرو پکن سال 2020 در که در ماه سپتامبر برگزار شده، معرفی شده است. وویا فری (Free) که نسخه تولید انبوه وویا آی-فری (i-Free) کانسپت است، توسط شرکت طراحی ایتال‌دیزاین طراحی شده است.


وویا فری الکتریکی بر پایه پلتفرم مدرن ESSA ( Electric Smart Secure Architecture ) شکل گرفته و د سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و سیستم چند اتصالی در عقب استفاده می کند. افزون بر این‌ها مجموعه باتری نیز بین دو محور عقب و جلو و در کف خودرو جانمایی شده است. وویا فری اط نظر اندازه دارای طول 4905 میلی‌متر و عرض و ارتفاع 1950 و 1690 میلی‌متری است. فاصله بین دو محور این خودرو به 2955 میلی‌متر می‌رسد. بر اساس اعلام وویا این شاسی بلند الکتریکی از نظر اندازه با خودروهایی مانند ب‌ام‌و X5 قابل مقایسه است.


در عین حال می‌توان گفت وویا فری از نظر ظاهری نیز تفاوت ملموسی با رقبای خود که دارای موتورهای درونسوز سنتی هستند، ندارد. طراحان این خودرو توانسته‌اند با حفظ محفظه موتور و بدنه کشیده، به ضریب درگ خیلی خوب 0.28 دست پیدا کنند.
وویا فری طراحی ساده و مینیمالی دارد. با وجود این که با یک خودروی الکتریکی روبه‌رو هستیم و نسخه دیگر آن هیبریدی‌ است، اما طراحان این خوددرو یک جلوپنجره بسیار بزرگ برای آن در نظر گرفته‌اند که با نوارهای کرومی عمودی تزیین شده بهتر بتواند حس مجلل بودن را انتقال دهد. در نمای کناری مهم‌تریم ویژگی‌های وویا فری را می‌توان دستگیره‌های مخفی شونده و فرم خاص ستون D دانست. علاوه بر این یک پلاک مشکی رنگ که روی آن نام وویا نقش بسته، در دو سوی خودرو دیده می‌شود.
رینگ‌های 20 اینچی 16 پره دو رنگ که پره‌های آن از شباهت زیادی به موتیف نشان وویا دارد نیز از دیگر ویژگی‌های این خودرو است که بر ویژگی‌های بصری قبلی تاکید دارد. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های متصلی هستیم که اجزای درون آن از تکرار نشان وویا با چرخش 90 درجه‌ای شکل گرفته است. استفاده از قطعه‌های کرومی بسیار به اندازه و محافظه کارانه صورت گرفته است.

 

ویژگی‌های فنی وویا فری
در نسخه پایه، وویا فری یک خودروی تمام الکتریکی است که دو موتور ( یکی روی هر اکسل) دارد. پیشرانه الکتریکی وویا فری توان تولید نیروی فوق‌العاده 680 اسب بخار و گشتاور چشم‌گیر 1000 نیوتن‌متر را دارد. وویا فری تنها در 4.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بیشینه سرعت آن نیز به صورت الکترونیکی به 200 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
بر اساس سیکل NEDC، انرژی باتری‌ها با هر بار شارژ برای پیمایش 500 کیلومتر دوام می‌آورد. اگرچه در نسخه هیبریدی که به یک موتور درونسوز 1.5 لیتری توربوشارژ بنزینی با توان 109 اسب بخار نیز مجهز است، این میزان پیمایش به 860 کیلومتر می‌رسد. در این نسخه از موتور درونسوز برای شارژ دوباره باتری‌های موتور الکتریکی استفاده می‌شود.

 

امکانات و فضای داخلی وویا فری
در فضای داخلی این کراس‌اوور بزرگ که تنها ظرفیت پنج سرنشین را دارد، شاهد استفاده از مواد متنوع از جمله چرم دوزی‌های دو رنگ و قطعه‌های تزیینی پیانویی و نقره‌ای رنگ هستیم. علاوه بر این به نظر می‌رسد وویا با استفاده از نورپردازی‌های ظریف در سراسر کابین قصد دارد کابین مجلل‌تر برای برند گران‌قیمت خود دست‌وپا کند.
در فهرست امکانات استاندارد وویا فری شاهد سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کنترل چهار ناحیه‌ای، کروز کنترل تطبیق پذیر، تنظیم برقی صندلی‌ها به همراه سیستم‌های گرم‌کننده، تهویه و ماساژور هستیم. علاوه بر این‌ها، سه نمایشگر در نمای داخلی وویا فری دیده می‌شود که سراسر داشبورد را پوشانده است. همچنین این خودرو به سیستم سطح 3 خودران مجهز شده است.

 

زمان عرضه و قیمت
وویا فری در سه ماهه سوم سال 2021 وارد بازار می‌شود، بنابراین قیمت آن تا زمان عرضه نامعلوم خواهد بود، با این حال برخی منابع، محدوده قیمتی 60هزار دلار را برای این خودرو پیش‌بینی‌کرده‌اند. برای تولید خودروهای وویا، کارخانه جوینت ونچر رنو دانگ فنگ در ووهان که بهار گذشته تعطیل شده بود، دوباره تجهیز شده است. با این اتفاق قرار است ظرفیت اسمی کارخانه از مونتاژ 110 هزار خودرو در سال به 150 هزار خودرو در سال افزایش یابد. در نهایت گروه دانگ‌فنگ وعده داده است که سالانه یک مدل جدید در کلاس‌های سدان، کراس‌اوور و مینی‌ون با برند وویا رونمایی کند.

 

نظر دهید


در همین زمینه