شبکه‌های اجتماعی

خط تولید کامیون ایرانی «چاپار» افتتاح شد

با استفاده از پیشرانه و جعبه‌دنده مرسدس‌بنز

رئیس جمهور خط تولید کامیون چاپار را در کیلومتر ۳۰ جاده اردبیل به مشگین شهر افتتاح کرد. چاپار محصولی از شرکت “حدید مبتکران” است که سابقه زیادی در صنعت قطعه‌سازی کشور دارد.

بر اساس اطلاعات درج شده در وب سایت رسمی حدید مبتکران در زمینه ساخت خودروهای تجاری از سال ۱۳۸۸ آغاز شد اما به گفته یکی از مسئولان این شرکت این موضوع به دلیل برخی مشکلات تا سال ۹۲ به تعویق افتاد. حدید مبتکران از سال ۹۲ فعالیت جدی روی پروژه ساخت کامیون چاپار را آغاز کرد و مدتی قبل موفق به ساخت نخستین نمونه از این کامیون سه محور شد.

کامیون ۳ محور چاپار از پیشرانه، گیربکس و محورهای ساخت مرسدس بنز آلمان بهره می برد و بدنه، داشبورد و دیگر متعلقات آن توسط شرکت حدید مبتکران طراحی و ساخته شده است. خط تولید این کامیون به تازگی از طریق گمرک وارد کشور و در کارخانه جدید این شرکت در اردبیل نصب و امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
یکی از مسئولان شرکت حدید مبتکران در زمینه پیشبرد این پروژه گفت: «نخستین نمونه تولید شده کامیون چاپار هم اکنون در سطح کشور در حال تردد برای گذراندن استاندارد های ۸۵ گانه است و تا زمانی که مراحل اخذ این استانداردها نهایی نشود امکان عرضه و شماره گذاری آن وجود ندارد.»

وی افزود: «احتمالا سال آینده این کامیون به بازار عرضه می شود.»

 

مشخصات چاپار
پیشرانه چاپار با کد MB-OM 457 و استاندارد آلایندگی یورو ۵ EEV ، متعلق به مرسدس بنز است و ۳۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس این کامیون ۳ محور از نوع G240-16 ساخت مرسدس بنز و ۱۶+۲ سرعته است. محورهای چاپار نیز توسط مرسدس بنز ساخته شده اند و به صورت CKD برای نصب روی این خودرو وارد کشور می شوند. وزن کل ناخالص اعلامی برای این کمپرسی جدید ۳۳ تن است و از جمله امکانات آن می توان به اتاق خواب، تهویه مطبوع ، نمایشگر دیجیتال و بالابر هیدرولیکی اشاره کرد.
از نکات قابل توجه در طراحی این خودرو می توان به بهره گیری از قطعات مشابه مرسدس بنز آکتروس (به روش مهندسی معکوس) در بدنه این خودرو اشاره کرد که به نوعی موجب شده تا این کامیون در ظاهر یک آکتروس ایرانی باشد.

 

منبع: عصر خودرو

نظر دهید


در همین زمینه