شبکه‌های اجتماعی

آتامان پس 62 سال جانشین بنز دماغ‌دار شد
اتومبیل فارسی - کشنده آتامان 2×4

با رونمایی از کشنده جدید ایران خودرو دیزل


ایران خودرو دیزل روز گذشته از کامیون کشنده جدید خود با نام آتامان رونمایی کرد. کشنده آتامان جایگزینی برای اتاق دماغ دار نارنجی‌رنگ بنز است که ایران خودرو پس از ۶۲ سال تصمیم گرفته اتاق آن را تعویض کند و کشنده پرقدرت خود با پلتفرم بنز و اتاق جدید را راهی بازار کند.


مدیرعامل ایران خودرو دیزل با بیان این که آتامان دارای موتور ۴۵۷ مرسدس بنز با قدرت ۴۳۰ اسب بخار و گیربکس ZF آلمان و دارای یکی از به‌روزترین اتاق‌های موجود در دنیا است، گفت: «برنامه تولید این محصول در سال جاری که پیش بینی‌ می‌شود با استقبال بسیار خوبی از سوی بازارهای داخلی و صادراتی مواجه شود، ۵۰۰ دستگاه خواهد بود.»


از آنجایی که ایران خودرو دیزل صاحب پلتفرم بوده و درصد داخلی سازی محصولات آن بالا است، زمان تولید ایده تا محصول در این شرکت پایین است و در ۱۶ ماه گذشته ۱۰ محصول جدید در این شرکت طراحی و ساخته شده است.

 

بر اساس اظهارات مدیرعامل ایران خودرو دیزل، امروز روس‌ها برای خرید کامیون کشنده آتامان درخواست داشته‌اند که و جذابیت آتامان برای آن‌ها بهره مندی این خودرو از موتور 457 مرسدس بنز است. این موتور با گیربکس ZF و شاسی درایو بنز همراه شده و به جای اتاق دماغ‌دار قدیمی حالا به اتاق و بدنه فوتون مجهز شده که از قابلیت ترانزیت برخوردار است و امسال ۵۰۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد.


موتور OM457 LA یک موتور 6 سیلندر خطی 12 لیتری مجهز به اینترکولر و توربوشارژ است که بر اساس کاتالوگ منتشر شده از سوی ایران خودرو دیزل توان تولید 430 اسب بخار قدرت و 2100 نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور با یک جعبه دنده 16 سرعته دستی همراه شده است. سیستم ترمز در نظر گرفته شده برای کشنده آتامان در محور جلو دیسکی و در محور عقب کاسه‌ای است و به سیستم‌های کمکی ABS و ASR مجهز شده است. ترمز دستی آتامان تمام پنوماتیک با عملکرد روی محور عقب و ترمز کمکی آن از نوع ژاکوب دو مرحله‌ای است.


از امکانات کشنده آتامان می‌توان به دو تخت‌خواب، سیستم تهویه مطبوع، بخاری درجا، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، آینه‌های برقی گرمکن دار، چراغ‌های جلو LED، بوق بادی و بوق دنده عقب، سیستم صوتی به همراه کنترل روی فرمان و ... به بازار عرضه می‌شود.


جواد توسلی‌مهر با بیان اینکه در یک سال گذشته سه محصول ایران‌خودرو دیزل یک ستاره کیفی دریافت کرده‌اند و ۲۰ درصد ارتقا کیفی داشته‌ایم، افزود: «تولید این شرکت از 2200 دستگاه در سال ۹۸ به 3700 دستگاه در سال ۹۹ و 7000 دستگاه در سال ۱۴۰۰رسید و برای امسال تولید ۲۵ هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده که ۳.۵ برابر سال گذشته است. رتبه خدمات پس از فروش دیزل از ۳ به ۲ رسیده که نشان از رضایت مشتریان دارد.»


ایران خودرو دیزل کشنده آتامان به صورت 2×4 وارد بازار می‌کند، اما به گفته مدیران این شرکت امکان تولید آن به صورت 6×6 نیز وجود دارد که تنها به ارگان‌های نظامی ارائه می‌شود.

 

نظر دهید


در همین زمینه