شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ب‌ام‌و XM 2023
اولین خودرو دپارتمان M

 

نوامبر سال 2021 بود که ب‌ام‌و از شاسی بلند کانسپت خود با نام XM رونمایی کرد. خودرویی که با نمایش آن سر و صدای زیادی به پا شد و اکثر منتقدین به آن خُرده گرفتند. حالا در کمتر از یکسال، ب‌ام‌و نسخه تولیدی این شاسی بلند را با کمترین تغییر نسبت به نمونه کانسپت و با همان فرم طراحی تهاجمی با خطوط شکسته و چراغ‌های دوگانه که در سری 7 جدید و X7 دیده‌ایم معرفی کرد. این اولین محصول مستقل دپارتمان M از زمان توقف تولید M1 در سال 1981 است.


به طور مشخص خودرو ب‌ام‌و XM جایگزینی برای کوپه‌های پیشرانه وسط نخواهد بود و در لاین آپ باواریایی‌ها در اصل بالای X5 M, X6 M Competition و X7 M60i قرار می‌گیرد. قوای محرکه این شاسی بلند PHEV غول پیکر، ترکیبی از پیشرانه درونسوز 8 سیلندر 4.4 لیتر توئین توربو S68 ب‌ام‌و به همراه موتور الکتریکی است. پیشرانه درونسوز به تنهایی 483 اسب‌بخار قدرت و 650 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و موتور الکتریکی نیز 194 اسب‌بخار و 280 نیوتن‌متر خروجی دارد که ترکیب این دو با یکدیگر قدرت XM را به 644 و گشتاور آن را به 800 نیوتن‌متر می‌رساند. با توجه به این مشخصات، این ماموت آلمانی می‌تواند طی مدت زمان 4.1 (یا 4.3) ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد. بیشینه سرعت XM به صورت الکتریکی بر روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. ب‌ام‌و می‌گوید اگر بسته M Driver را برای این خودرو تهیه کنید، بیشینه سرعت آن به 270 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا خواهد کرد. بیشینه سرعت ب‌ام‌و XM در حالت الکتریکی 140 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.


موتور الکتریکی ب‌ام‌و XM از پک باطری 27.5 کیلووات ساعت لیتیوم یون تغذیه می‌کند که در حالت فول شارژ می‌تواند در چرخه EPA 48 کیلومتر و در چرخه WLTP 88 کیلومتر پیمایش داشته باشد. وزن این شاسی بلند لوکس پلاگین هایبرید فول سایز 2749 کیلوگرم با تقسیم وزن 50:50 عنوان شده که سنگین‌ترین خودرو تولید ب‌ام‌و تا کنون لقب می‌گیرد. ابعاد این خودرو در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور برابر با 5110، 2005، 1755 و 3105 میلیمتر است. برای اینکه بهتر متوجه فضای کافی و عالی این خودرو بشوید بد نیست بدانید، فاصله بین دو محور این مدل با X7 که سه ردیف دارد برابری می‌کند.

 

رینگ‌ها و تایرهای زیر خودرو برای اینکه با جثه بزرگ این خودرو هماهنگ شوند ب‌ام‌و در جلو از سایز 275/35 R23 و در عقب از سایز 315/30 R23 استفاده کرده است.


در خصوص طراحی بدنه ب‌ام‌و XM تنها به چند نکته بسنده خواهیم کرد و قضاوت را به شما واگذار می‌کنیم. مانند تمام خودروهای M این شاسی بلند نیز از اگزوز‌های دوبل در پشت بهره می‌برد که در اینجا با آرایشی متفاوت و سر اگزوز‌های چند ضلعی خودنمایی می‌کنند. چراغ‌های عقب عریض و باریک که بالای نشان XM قرار گرفته‌اند به خوبی پهنای بدنه را نشان می‌دهد. نکته جالب در این قسمت نبود آرم ب‌ام‌و در مرکز چراغ‌ها است.


کابین خودرو XM مانند نمونه کانسپت از زرق و برق فراوان سود نمی‌برد و به جای آن خریداران می‌توانند از تم دو رنگ که توسط چرم Vintage Coffee Merino و Soft Nappa ایجاد شده لذت ببرند. سقف خودرو به جهت جلوه‌های نوری فانتزی بر اساس حالت رانندگی انتخاب شده دارای 100 LED است. از نظر امکانات ایمنی، رفاهی و تکنولوژی؛ XM از جدیدترین نسخه iDrive8، گسترده‌ترین سیستم‌های ایمنی و کمک راننده ب‌ام‌و و هدآپ دیسپلی استاندارد استفاده می‌کند.


شروع تولید این شاسی بلند قبل از پایان سال در کارخانه اسپارتانبورگ کارولینای جنوبی آغاز می‌شود. قیمت پایه BMW XM 159.000 دلار بدون احتساب 995 دلار هزینه حمل در نظر گرفته شده و طبق ادعای این شرکت مدل گرانقیمت‌تر سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. اولین نمونه از سری لیبل ب‌ام‌و تحت عنوان XM Label Red اواسط سال 2023 با بیش از 735 اسب‌بخار قدرت و نزدیک به 1000 نیوتن‌متر گشتاور عرضه می‌شود. ب‌ام‌و در این خودروها از رنگ ویژه برای بدنه، چرخ، تودوزی کابین و تزئینات آن استفاده خواهد کرد. قیمت پایه احتمالی این سری از 185.000 دلار آغاز می‌شود.


ب‌ام‌و با XM انقلاب هایبرید خود را نشان می‌دهد زیرا M2 و 3.0 CSL که معرفی خواهند شد آخرین محصولات M با پیشرانه درونسوز خواهند بود. به احتمال بسیار زیاد M5 آینده و دیگر مدل‌های M که از پیشرانه‌های 6 و 8 استفاده می‌کردند در کنار خود یک موتور الکتریکی نیز جای دهند.

 

نظر دهید