شبکه‌های اجتماعی

آشنایی با دانگ‌فنگ D53 (دانگ‌فنگ ژوان) محصول جدید و احتمالی بهمن موتور
 اتومبیل فارسی - دانگ‌فنگ D53 (دانگ‌فنگ ژوان)

 عرضه یک سدان جدید از سوی گروه بهمن

 

 

در آخرین روزهای سال 1399 بود که بهمن موتور بیلبورد‌های جدید خود را با نوشته «سال نو سال و سال شکوفایی بهمن مبارک باد» در سطح شهر اکران کرد. نکته جالب توجه در مورد این بیلبورد نمایش چهار خودرو در یک قاب است. بهمن دیگنیتی و و بهمن فیدلیتی در کنار دو خودروی دیگر که روی آن‌ها با چادر پوشانده شده قرار گرفته‌اند. یکی از خودروهای زیر چادر در کلاس سدان و دیگری در سگمنت ون است، با این حال اشاره به مدل یا برند این خودروها نشده است اما حدس و گمان‌هایی پیرامون عرضه یک سدان از سوی بهمن موتور با انتشار این بیلبورد قوت گرفت.

در نهایت بر اساس اخبار به دست آمده، احتمالا بهمن موتور در حال بررسی و مذاکره با شریک چینی خود برای عرضه دانگ‌فنگ D53 در ایران است.

 

 

      بخوانید >  مشخصات فنی نهایی و تصاویر رسمی بهمن فیدلیتی منتشر شد + کاتالوگ

   

      بخوانید >  آشنایی با بهمن دیگنیتی، اولین کراس کوپه چینی بازار ایران

 

 

آشنایی با دانگ‌فنگ D53 

این سدان چینی در واقع محصولی از شرکت دانگ‌فنگ فنگشن (یا همان شرکت آئولوس) از زیر مجموعه‌های گروه دانگ‌فنگ است که با نام D53 یا ژوان نیز شناخته می‌شود. طراحی مدرن و به روز دانگ‌فنگ D53 (دانگ‌فنگ ژوان) و استفاده از زبان طراحی صریح و تهاجمی و همچنین ارائه تجهیزات و امکانات قابل قبول در این سگمنت را می‌توان از ویژگی‌های اولیه دانگ‌فنگ D53 دانست. 

 

دانگ‌فنگ D53 یک سدان در سگمنت C به شمار می‌رود. مدل مفهومی این سدان در سال 2018 معرفی و پس از آن نسخه نهایی و تولید انبوه دانگ‌فنگ D53 در نمایشگاه خودروی شانگهای در سال 2019 به طور رسمی رونمایی شد. دانگ‌فنگ این سدان را بر اساس پلتفرم ماژولار CMP گروه پژو - سیتروئن که در حال حاضر در اختیار اتحاد استلانتیس قرار دارد توسعه داده است. پلتفرم CMP از سال 2019 توسط گروه PSA (پژو - سیتروئن) و شرکای تجاری این گروه در حال استفاده است. این اتومبیل در حال حاضر با نام‌های دانگ‌فنگ D53، دانگ‌فنگ ژوان، آئولوس D53، آئولوس ژوان، فنگشن ژوان و فنگشن D53 شناخته می‌شود.

 

 

پیشرانه و جعبه‌دنده

در بخش قوای فنی، دانگ‌فنگ D53 با دو نوع پیشرانه بنزینی در بازار چین عرضه می‌شود. نسخه اول یک پیشرانه 3 سیلندر یک لیتری توربوشارژ است که با کد DFMC10TDS شناخته شدده و توانایی تولید 125 اسب بخار قدرت در دور 5500 و بیشینه گشتاور 196 نیوتن‌متر در 1500 تا 4500 دور در دقیقه را دارا است و همراه با جعبه‌دنده 5 سرعته دستی عرضه خواهد شد.

 

نسخه دوم یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر با کد DFMA15T است که 150 اسب ‌بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 230 نیوتن‌متر گشتاور در 1800 تا 4000 دور در دقیقه تولید می‌کند. این پیشرانه همراه با جعبه‌دنده 6 سرعته دو کلاچه (DCT) عرضه می‌شود. اگرچه کد شناسایی این پیشرانه با نمونه به کار رفته در بهمن دیگنیتی (دانگ‌فنگ ix5) متفاوت است اما به دلیل عملکرد فنی تقریبا یکسان این دو پیشرانه، عرضه دانگ‌فنگ D53 با این از سوی بهمن موتور احتمال بیش‌تری دارد.

 

 

 

 

سیستم تعلیق، ترمزها و امکانات ایمنی

دانگ‌فنگ D53 در محور جلو دارای سیستم تعلیق مک‌فرسون و در محور عقب دارای تعلیق از نوع میله پیچشی است. همچنین این خودروساز چینی در محورهای جلوی D53 از ترمزهای دیسکی خنک‌شونده و در محور عقب از ترمزهای دیسکی استفاده کرده است.

 

در بخش تجهیزات ایمنی نیز، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)،  ترمز کمکی و سامانه ترمز فعال، چراغ‌های روشنایی در روز، سنسور پارک جلو و عقب و کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو و جانبی جلو را باید از جمله امکانات ایمنی در دسترس برای دانگ‌فنگ D53 به شمار آورد. 

 

دانگ‌فنگ D53 یک سدان در سگمنت C به شمار می‌رود. مدل مفهومی این سدان در سال 2018 معرفی و پس از آن نسخه نهایی و تولید انبوه دانگ‌فنگ D53 در نمایشگاه خودروی شانگهای در سال 2019 به طور رسمی رونمایی شد. دانگ‌فنگ این سدان را بر اساس پلتفرم ماژولار CMP گروه پژو - سیتروئن که در حال حاضر در اختیار اتحاد استلانتیس قرار دارد توسعه داده است. 

 

 

تجهیزات رفاهی

تجهیزات و امکانات رفاهی قابل عرضه در دانگ‌فنگ D53 بر اساس تیپ و پیشرانه خودرو متفاوت خواهد بود. اما در کامل‌ترین نسخه‌های دانگ‌فنگ D53 می‌توان به تجهیزاتی چون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی، استارت دکمه‌ای، سامانه ورود بدون کلید، دوربین دنده عقب، سامانه چندرسانه‌ای با نمایشگر لمسی 10.25 اینچی و بلوتوث، نمایشگر 7 اینچی برای نشانگرهای پشت فرمان، سنسور نور، سنسور باران، کامپیوتر سفری، ایموبلایزر و ... اشاره کرد.

 

 

قیمت احتمالی

دانگ‌فنگ D53 در بازار چین در تیپ‌های مختلف و با دو نوع پیشرانه عرضه می‌شود. قیمت‌های تیپ‌های مختلف این محصول از  حدود 11 هزار دلار آغاز و تا 15 هزار دلار نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین در صورت نهایی شده عرضه این محصول به بازار کشور از سوی بهمن موتور، قطعا دانگ‌فنگ D53 مشابه دیگنیتی و فیدلیتی با نشان اختصاصی بهمن و نامی جدید معرفی خواهد شد. 

 

بر اساس پیش‌بینی‌ها و با توجه به نحوه قیمت‌گذاری بهمن دیگنیتی، احتمالا عرضه دانگ‌فنگ D53 با قیمتی فراتر از 600 میلیون تومان صورت خواهد گرفت. 

 

 

 

 

 

     مشخصات فنی دانگ‌فنگ D53 (دانگ‌فنگ ژوان)      

 

      جرم و اندازه‌ها

 

   طول: 4660 میلی‌متر

   عرض: 1812 میلی‌متر

   ارتفاع: 1490 میلی‌متر

   فاصله بین دو محور: 2680 میلی‌متر

   جرم خاصل خودرو: 1235 تا 1273 کیلوگرم

   حجم صندوق عقب: 454 لیتر

   اندازه رینگ: 205/55R16 و 205/50R17

 

      مشخصات فنی

 

   کد پیشرانه: DFMA15T 

   نوع پیشرانه: 4 سیلندر | 16 سوپاپ | 1.5 لیتر | توربوشارژ

   قدرت خروجی: 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

   گشتاور: 230 نیوتن متر در 1800 تا 4000 دور در دقیقه

   جعبه دنده: 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه

   محور محرک: جلو

   مصرف سوخت ترکیبی: 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر

   استاندارد آلایندگی: یورو 6

 

   کد پیشرانه: DFMC10TDS

   نوع پیشرانه: 3 سیلندر | 12 سوپاپ | یک لیتر | توربوشارژ

   قدرت خروجی: 125 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

   گشتاور: 196 نیوتن متر در 1500 تا 4500 دور در دقیقه

   جعبه دنده: 5 سرعته دستی

   محور محرک: جلو

   مصرف سوخت ترکیبی: 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر

   استاندارد آلایندگی: یورو 6

 

       سیستم تعلیق و ترمزها

 

   تعلیق جلو: مک‌فرسون

   تعلیق عقب: میله پیچشی

   ترمز محور جلو: دیسکی خنک شونده

   ترمز محور عقب: دیسکی

 

       امکانات رفاهی و ایمنی

 

   سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

   توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

   سیستم کنترل کشش (TCS)

   سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)

    ترمز کمکی و سامانه ترمز فعال

   سنسور پارک جلو و عقب

   سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

   ترمز پارک برقی

   استارت دکمه‌ای

   سامانه ورود بدون کلید

   چراغ‌های روشنایی در روز

   دوربین دنده عقب

   نمایشگر لمسی 10.25 اینچی داخل کابین به همراه بلوتوث

   نمایشگر 7 اینچی برای نشانگرهای پشت فرمان

   کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو و جانبی جلو

   سنسور نور

   سنسور باران

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه