شبکه‌های اجتماعی

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری 1 مدل 2018 در پیست آزادی

یکِ مهیج

ماجرا به اوایل دهه 90 میلادی باز می‌گردد. زمانی که ب‌ام‌و در حال پادشاهی با اتاق E36، یکی از پرطرف‌دارترین و ماندگارترین اتاق‌های سری3 بود. نزدیک به 3 سال از آغاز تولید این نسل از سری3 گذشته بود که نمونه هاچ‌بک آن با طراحی منحصر به فردی که داشت وارد بازار شد. این هاچ‌بک بنیان‌گذار دسته خودروهای کامپکت لوکس ب‌ام‌و بود که تولید آن تا سال 2000 ادامه پیدا کرد و پس از آن بر اساس پلت‌فرم نسل بعدی سری3 یعنی اتاق‌E46 ، تا سال 2004 ادامه حیات داد. موفقیت این مدل به اندازه‌ای بود که مدیران ب‌ام‌و را برای اختصاص دادن یک سری کامل از محصولات این شرکت به خودروهای کامپکت لوکس مجاب کند. نتیجه این تصمیم منجر به تولد سری1 ب‌ام‌و در سال 2004 میلادی و ادامه تولید نسل اول آن در چهار نوع اتاق و تا سال 2013 (در برخی از اتاق‌ها) شد و از سال 2011 نسل جدید سری1 در دو نوع هاچ‌بک سه‌ در و پنج در به عنوان جانشین نسل قبلی معرفی شد. این نسل که اکنون فیس‌لیفت جذابی را پشت سر گذاشته است، به همت شرکت پرشیا‌خودرو، عرضه کننده برند ب‌ام‌و و مینی پا به بازار ایران گذاشته که به عقیده بسیاری جای این سگمنت در این بازار بسیار خالی بود.

 

طراحی ظاهری
بدون شک زیباترین سری1 در مقابل چشمان ما در پیست آزادی آماده است تا قابلیت‌های خود را به رخ بکشد. رسیدن به این زیبایی و جذابیت در سری1 پس از نزدیک به ده سال تولید نسل اول با چهره‌ای که نسبت به دیگر اتاق‌های ب‌ام‌و در آن زمان عقب افتاده‌تر و محافظه کارتر به نظر می‌رسید، ممکن شده است.
در سری1 جدید، چراغ‌های جلو که حالا به بلوغ خود در طراحی رسیده‌اند در کنار ورودهای هوای قرار گرفته در قسمت پایینی سپر که در لاین‌آپ‌های گوناگون سری1 تفاوت‌هایی با هم دارند، چهره‌ای اسپرت و در عین حال ساده را برای دماغه سری1 جدید رقم زده است. همین سبک ساده و اسپرت در نمای کناری و ترکیب کشیدگی کاپوت، شیب ستون A و C نیز مشهود است. در واقع سری1 در نمای کناری نیز همان‌قدر که انتظار می‌رفت ساده، اسپرت و شکیل است.
در نمای عقب، اوج هنرنمایی طراحان ب‌ام‌و را باید در طراحی بی‌نقص چراغ‌های عقب خلاصه کرد. چراغ‌هایی که به طور کامل المان‌های منحصر به فرد طراحی ب‌ام‌و را با خود همراه داشته و درعین حال، از سری1 همان چیزی که یک هاچ‌بک اسپرت مهیج نیاز دارد را ساخته است. سری1 همان قدر که باید، ساده و اسپرت است و اگر بحث سلیقه را کنار بگذاریم نقص و ضعف بزرگی در طراحی آن به چشم نمی‌آید.

 

داخل کابین
با ورود به فضای داخلی سری1، همان حس اسپرت و طراحی مینیمالی که در نگاه بیرونی به بیننده القا می‌شود، دیده می‌شود. ب‌ام‌و هنوز هم در سری1 ترجیح داده است از ترمز پارک سنتی (ترمز دستی) استفاده کند که این مساله در بدو ورود به کابین کاملا به چشم می‌آید. داخل کابین سری1 برای یک هاچ‌بک اسپرت لوکس به اندازه کافی فضا دارد، همچنین در این فضای مهندسی شده کیفیت منطقی و قابل قبولی را برای مواد به کار رفته در ساخت قسمت‌های مختلف کابین شاهد خواهید بود.
علاوه بر این طراحان ب‌ام‌و سعی کرده‌اند در طراحی فضای داخلی سری1 و جانمایی پنل‌های مختلف نهایت سادگی و اصول اورگنومی را رعایت کرده و تنها به تعبیه دو پنل باریک موازی برای تنظیمات سیستم صوتی و تهویه مطبوع و همچنین سامانه iDrive برای دستیابی به منوهای مختلف بسنده کنند. بنابراین فضای داخلی کابین سری1، راحتی صندلی‌ها، کیفیت ساخت و مونتاژ همگی در سطح راضی کننده‌ای قرار دارند.

 

مشخصات فنی، پشت فرمان

پرشیا خودرو در روز آزمایش، دو نسخه 120i و 125iرا برای آزمایش رانندگی به پیست آزادی آورده بود که مدل 125i به طور فاحشی از سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی بالاتری نسبت به مدل 120i برخوردار بود. هر دو مدل مورد بررسی به یک پیشرانه 2 لیتری با حجم دقیق 1997 سی‌سی مجهز بودند. این پیشرانه تویین‌پاور توربو در نسخه قوی‌‌تر توانایی تولید 224 اسب‌بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که روی کاغذ نیز مشخص است یک هاچ‌بک نسبتا جمع و جور با وزن 1457 کیلوگرمی، با چنین پیشرانه پر بازده‌ای باید عملکردی تند و تیز داشته باشد.
اما در مدل 120i، این پیشرانه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که بیشینه قدرت 184 اسب‌بخار قدرت و گشتاور 270 نیوتن‌متری را تولید کند. هر دو مدل به جعبه دنده 8 سرعته خودکار ب‌ام‌و مجهز شده‌اند.
تجربه رانندگی با سری1 آن هم در یک پیست رانندگی به نوبه خود می‌تواند بسیار جذاب و مهیج باشد به ویژه اگر پیش از شروع این آزمایش، نادر جعفری (راننده حرفه‌ای دریفت) نیز به اجرای حرکات نمایشی با مدل 125i بپردازد، قابلیت‌های فنی و دینامیکی سری1 بیش‌‌تر شما را برای به چالش کشیدن و محک زدن آن ترغیب خواهد کرد. ابتدا به سراغ نسخه ضعیف‌‌تر سری1 می‌رویم که پیش از شروع به نظر می‌رسید آن طور که باید چابک و تند و تیز نباشد. به محض شروع حرکت با مدل 120i، این باور اشتباه به سرعت تغییر کرد. اگرچه این مدل به اندازه نسخه قوی‌‌تر چابک نیست، اما 120i در عمل به هیچ وجه کند و کسل کننده نیست.
ورود به پیچ‌ها با سرعت بالا و در زمان روشن بودن سامانه کنترل پایداری با اعتماد به نفس بسیار خوبی انجام می‌شود و سری1 به خوبی دینامیک و قابلیت فرمان‌پذیری خود را به رخ می‌کشد. همچنین فرمان تیز و در دست آن نیز به خوبی گوش به فرمان راننده است. با کاهش و افزایش‌های پیاپی سرعت در زمان ورود و خروج از پیچ‌های تند پیست آزادی، جعبه دنده به راحتی و در کسری از ثانیه بهترین دنده را برای شتاب‌گیری سریع خودرو انتخاب می‌کند و فرصت از نفس افتادن را به پیشرانه نمی‌دهد. البته این تعویض‌های به موقع و دقیق در مدل 125i بسیار ملموس‌تر است. بنابراین باید برتری مدل قوی‌‌تر را در شتاب‌گیری بسیار دلنشین و بی‌نظیر آن دانست. همچنین سیستم ترمز طراحی شده برای سری1 نیز همانند هر ب‌ام‌و دیگری، با نهایت قدرت و القای حس اعتماد به نفس چهار چرخ سری1 را روی زمین میخکوب می‌کند تا مهندسان هیچ چیز برای این هاچ بک مهیج کم نگذاشته باشند.
فضای داخلی کابین مهندسی شده، دسترسی نسبتا آسان به سامانه‌های مختلف، دید خوب آینه‌ها و راحتی صندلی‌ها از نیز از جمله مواردی است که در زمان رانندگی با سری1 در پیست به راحتی قابل لمس است.


تجهیزات رفاهی و ایمنی
سری1 در مجهزترین مدل‌ها تجهیزات رفاهی و ایمنی مانند سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، لاستیک‌های ران فلت، دوربین دید عقب، سانروف، رادار عابر پیاده، سیستم هشدار دهنده تغییر خطوط، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با قابلیت پر کردن گودی کمر و گرمکن، سنسور نور و باران، پیکچ ام اسپرت و... را همراه خواهد داشت.


در پایان...
در پایان و در یک جمع‌بندی باید سری1 را یک هاچ بک اسپرت لوکس دانست که هم طراحی جذاب و پویایی دارد و هم در بخش فنی به پیشرانه‌هایی چابک، جعبه دنده‌ای دقیق و فرمانی تیز و عملکردی پایدار مجهز شده است. ایراد گرفتن از فضای داخلی کابین و همچنین طراحی بیرونی و ویژگی‌های فنی و دینامیکی سری1 کار سختی است! اما نمی‌توان چشم را روی یک نقطه ضعف بزرگ آن بست و آن هم برچسب قیمتی سرسام‌آور سری1 است. پرشیا خودرو برای نسخه 125i داینامیک اسپرت، قیمت 499 میلیون تومان و برای نسخه 120i پرمیوم برچسب 439 میلیون تومان را در نظر گرفته است.

 

نظر دهید


در همین زمینه