شبکه‌های اجتماعی

تایرهای چوبی از راه می‌رسند‌

میشلن به دنبال استقلال از مواد نفتی است

 پایداری و در دسترس بودن مواد در آینده برای همه صنایع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها محسوب می‌شود و صنعت تایر نیز از این قاعده مستثنی نیست که برای آن، به معنی قطع وابستگی و عدم استفاده از مواد نفتی است. شرکت تایرساز معروف فرانسوی یعنی میشلن مشغول توسعه برنامه‌ای است که در آینده به جای مواد نفتی از چوب برای ساخت تایرهای خود استفاده کند. این شرکت به دنبال جایگزینی محتویات اساسی نفتی با نمونه‌هایی مبتنی بر چوب است. الاستومرها که در حقیقت پلیمرهایی هستند با خاصیت الاستیک یا ارتجاعی، نقش بسیار عمده‌ای در تولید تایرهای ایفا می‌کنند. میشلن برای یافتن جایگزین مناسب الاستومرهای نفتی، چشم امید به خرده‌های چوب دارد. در حال حاضر 80 درصد مواد به کار رفته در تایرها از نفت به دست می‌آیند. این شرکت امیدوار است زمانی در سال 2020 اولین تایر مبتنی بر چوب را رونمایی کند.
استفاده از چوب در تهیه تایرها غیر از مستقل شدن این شرکت از نفت، مزایای دیگری نیز دارد. درختان تقریبا در هر جایی رشد می‌کنند و به این ترتیب برای کارخانه تایرسازی این امکان فراهم می‌شود که به طور محلی از مواد تجدیدپذیر استفاده کنند. سیریل راجت، مدیر جهانی بخش علم و نوآوری میشلن در مورد این پروژه می‌گوید: «ما در قالب یک پروژه با خرده‌های چوب کار خواهیم کرد. برای این منظور از ضایعات صنایع چوب استفاده خواهیم کرد تا الاستومرهای مورد استفاده در تایر را تهیه کنیم.»
میشلن در حال حاضر در برزیل مشغول برنامه‌های تحقیقاتی است و روی مدلی از کشت درختان کار می‌کند که بر اساس آن بتواند درختان موز و کاکائو را در کنار درخت کائوچو پرورش دهند. این شرکت همچنین به دنبال استفاده از فناروی چاپ سه بعدی برای تولید تایر است. گفته می‌شود زمان لازم برای رسیدن به چنین امکانی حدود 10 تا 15 سال به طول خواهد انجامید. البته این زمان با توجه به فناوری‌های نوین می‌تواند متغیر باشد. راجت در مورد استفاده از فناوری چاپ سه بعدی اعلام کرد که این شرکت در حال تحقیق بر روی چاپ کائوچو و پلیمر است. او همچنین معتقد است که این صنعت در مراحل ابتدایی استفاده از این فناوری هستیم و برای استفاده از آن در آینده باید این تکنولوژی صنعتی شود.
احتمالا زمانی که تایرهای تولید شده با استفاده از چوب وارد بازار شده و به محصولی قابل اعتماد تبدیل شوند متوجه آن نخواهید شد. این تایرها عملکردی مشابه نمونه‌های سنتی خواهند داشت و هم‌زمان با محیط زیست کاملا سازگار خواهند بود که مانند یک موقعیت برد-برد برای همه محسوب می‌شود.

نظر دهید


در همین زمینه