شبکه‌های اجتماعی

راه حل فورد برای از بین بردن ویروس کرونا به کمک بخاری خودرو
اتومبیل فارسی - ابتکار فورد برای از بین بردن ویروس کرونا

با همکاری محققان میکروبیولوژی دانشگاه اوهایو

شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان مشکلات فراوانی را برای صنایع مختلف ایجاد کرده است. تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها، اختلال در فعالیت آموزشی مراکز علمی و بروز مشکلات فراوان در برگزاری گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌ها تنها بخشی از معضلات ایجاد شده است. در این میان برخی از مشاغل و گروه‌ها بیش از بقیه در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. از جمله این افراد می‌توان به پزشکان، پرستارها، پلیس و اورژانس اشاره کرد. جالب است بدانید که تنها در شهر دیترویت در ایالت میشیگان آمریکا، چند صد افسر پلیس به این ویروس آلوده شده‌اند و بیش از هزار نفر نیز مجبور به قرار گرفتن در قرنطینه شده‌اند. 

 

حال فورد با همکاری محققان میکروبیولوژی دانشگاه اوهایو به راه‌ حلی برای کمک به یکی از پرخطرترین گروه‌های در معرض این بیماری یعنی نیروی پلیس دست یافته است. این راه‌ حل شامل نرم‌افزاری ساخته است که با استفاده از بخاری خودرو ویروس کرونا را تا حد بسیار زیادی از بین می‌برد. این نرم‌افزار دمای هوا ماشین را به مدت پانزده دقیقه تا ۵۶ درجه سانتی‌گراد بالا می‌برد. فورد می‌گوید تحقیقاتش نشان داده که در این دما، یک پروتئین که از اجزای مهم تشکیل‌دهنده ویروس کرونا است از بین می‌رود و به این ترتیب ماشین تا ۹۹ درصد از این ویروس پاک خواهد شد. 

 

آزمایش این نرم‌افزار در شاسی‌بلندهای پلیس که بر اساس فورد اکسپلورر توسعه داده شده‌اند در نیویورک، لس‌آنجلس و چند شهر دیگر آغاز شده است. پیش از این، ناوگان پلیس با استفاده از دستمال و محلول الکل ضدعفونی می‌شد، اما دسترسی به بخش‌های زیادی از اتاق ممکن نبود و ماشین‌ها کاملا از ویروس پاک نمی‌شد. علاوه بر این، ضدعفونی هر ماشین با استفاده از مواد ضدعفونی کننده حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد در حالی که ابتکار جدید فورد تنها در 15 دقیق فرآیند ضدعفونی را با بالاترین دقت به انجام می‌رساند. این نرم‌افزار ابتدا پس کنترل سطح بنزین موجود در باک خودرو و در زمانی که هیچ سرنشینی در داخل خودرو حضور ندارد، بعد از قفل کردن درها و بستن پنجره‌ها، دور موتور را برای تولید گرما بالا می‌برد و  سیستم تهویه خودرو در حالت گرمایش (بخاری) با تمام قدرت هوای بسیار گرم را به داخل اتاق خوردو می‌دمد تا دمای فضای داخلی به 56 درجه سانتی‌گراد برسد. پس از 15 دقیقه، کولر خودرو به صورت خودکار فعال شده تا دما به حالت عادی و طبیعی بازگردد.

 

فورد می‌گوید که مهندسان این شرکت برای ساخت این سامانه از دستگاه‌های اتوکلاو که برای استریل کردن تجهیزات پزشکی مورد استفاده در اتاق‌ عمل به کار می‌رود الهام گرفته‌اند. لازم به ذکر است که کابین شاسی‌بلندهای فورد که در اختیار پلیس قرار دارند تا دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد مقاوم است بنابراین این سامانه که دمای کابین را تا 56 درجه سانتی‌گراد بالا می‌برد به تجهیزات داخلی کابین هیچ آسیبی وارد نمی‌کند.

نظر دهید


در همین زمینه