شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تویوتا کراون سیگنیا ۲۰۲۵
تازه‌نفس و کاربردی اما درگیر بحران هویت


تویوتا به وعده‌اش عمل کرد و با معرفی Crown Signia ۲۰۲۵، خط تولید این مدل پرچم‌دار را به محصولی بیشتر از یک سدان توسعه داد. این مدل با نسخه تمام‌چرخ محرک استاندارد خود، قرار است محصولی با کاربردهای بیشتر باشد اما پیشرانه قدرتمند نسخه سدان کراون برای آن عرضه نخواهد شد. همچنین باید یادآور شیم که به عنوان یک شاسی‌بلند هیبریدی با ۲ ردیف سرنشین، کراون سیگنیا ۲۰۲۵ کار سختی برای پیدا کردن هویت و جایگاه خود در مجموعه محصولات شاسی‌بلند تویوتا دارد.

کراون سیگنیا ۲۰۲۵ از لحاظ ظاهری،‌ تقریبا عین مدل مفهومی Crown Estate Type ۲۰۲۲ است و پیدا کردن تفاوت‌های بین این دو نسخه، کار نسبتا سختی است. در داخل نیز می‌توان آن را کپی بدون نقصی از نسخه سدان کراون دانست. همان رگه‌های برنزی، صفحه دوقلوی ۱۲.۳ اینچی سرگرمی و اطلاع‌رسانی و پنل‌های مختلف دیده می‌شود. البته که فضای بزرگ‌تر صندوق عقب نیز وجود دارد اما تویوتا ابعاد آن را اعلام نکرده است.

پیشرانه کراون سیگنیا ۲۰۲۵ نیز آشنا و همان پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی از نسخه پایه کراون سدان است. این پیشرانه که سیستم تعلیق تمام‌چرخ محرک دارد،‌ می‌تواند به لطف یک موتور الکتریکی در عقب تا ۲۴۳ اسب بخار تولید کند. البته بر خلاف کراون، این تنها پیشرانه موجود است. یعنی خریداران کراون سیگنیا به گزینه ۳۴۰ اسب بخاری نسخه Hybrid Max سدان دسترسی ندارند. این خبر ممکن است کمی علاقه‌مندان این مدل را دلسرد کند چون اگرچه قدرت تنها پیشرانه خودرو کافی است اما نسخه هیبرید مکس، شخصیت و توانایی منحصربه‌فردی اضافه می‌کند که ظاهرا کراون سیگنیا ۲۰۲۵ از آن بی‌بهره خواهد بود.

طبق اطلاعات منتشرشده توسط تویوتا، مصرف سوخت متوسط کراون سیگنیا ۲۰۲۵ برابر با ۶.۵۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که آن را بین کراون سدان استاندارد با ۵.۷ لیتر و نسخه هیبرید مکس آن با ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر قرار می‌دهد. تویوتا همچنین مدعی شده که توان یدک‌کشی این خودرو به ۱۱۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

تمام این جزییات باعث می‌شود که کراون سیگنیا جایگاه چندان مطمئنی نداشته باشد. تویوتا همین الان هم با مدل Venza، یک شاسی‌بلند هیبریدی مرغوب ۲ ردیف دارد. کراون سیگنیا کمی بزرگ‌تر خواهد بود اما همچنان نه انقدر بزرگ که توانایی رقابت با محصولی مثل هایلندر را داشته باشد. قدرت آن از ونزای ۲۱۹ اسب بخاری بیشتر است اما به اندازه ونزا که مصرف سوخت متوسطی برابر با ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد، خوش‌مصرف نیست. گفته شده که سیگنیا از ونزای ۳۴ هزار دلاری، هزینه بیشتری خواهد داشت و در سطح قیمتی بالاتر از ۴۰ هزار دلار عرضه می‌شود.

 


عرضه کراون سیگنیا از طرفی، ونزا را هم دچار مشکلاتی خواهد کرد. با وجود این که این مدل به عنوان یک شاسی‌بلند «سایز متوسط» تبلیغ شد، اما در واقعیت می‌توان آن را بسیار نزدیک به نسخه دوقلوی خود یعنی RAV4 هیبریدی دانست. تضاد ماجرا در این جا است که کراون سیگنیا عملا شانس بهتری برای قرار گرفتن بین راو۴ و هایلندر را دارد. به طور کلی می‌توان گفت که شاید کراون سیگنیا و ونزا بتوانند هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند، اما اکنون این‌طور به نظر می‌رسد که خط تولید شاسی‌بلندهای تویوتا در این سگمنت، در حال اشباع شدن است و ممکن است دیر یا زود، یکی از این محصولات قربانی دیگری شود. تازه این بدون در نظر گرفتن مدل‌های NX و RX لکسوس است.

دو نسخه تجهیزاتی برای کراون سیگنیا ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است: XLE و Limited. نسخه XLE با چرخ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی، صندلی‌های جلوی الکتریکی، تودوزی پارچه و چرم، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، سیستم اتصال بدون سیم Apple CarPlay و Android Auto و آیینه عقب دیجیتالی به عنوان تجهیزات استاندارد عرضه می‌شود. نسخه لیمیتد اما مجهز به چرخ‌های ۲۱ اینچی، سقف شیشه‌ای، تودوزی چرمی، صندلی‌های حرارتی و سرمایشی در جلو، صندلی‌های حرارتی در عقب، سیستم صوتی JBL با ۱۱ بلندگو و پشتیبانی از یک کلید موبایلی دیجیتال است.

تمام نسخه‌ها به سیستم‌های امنیتی استاندارد مجهز هستند. از بین آن‌ها می‌توان به ترمز اتوماتیک در مواقع اضطراری با قابلیت تشخیص پیاده‌رو، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، کمک‌رسان حفظ خطوط، هشدار نقاط کور، هشدار اجسام و خودروهای پشت خودرو در زمان دنده عقب، چراغ‌های جلوی اتوماتیک و سیستم Proactive Driving Assist اشاره کرد. این سیستم به خودرو اجازه می‌دهد در شرایطی مثل دور زدن یا ورود به جاده، با در دست گرفتن موقتی کنترل ترمز و فرمان، موقعیت و فاصله خود با سایر خودروها را مدیریت و حفظ کند.

تویوتا قیمت کراون سیگنیا ۲۰۲۵ را اعلام نکرده اما با توجه به برچسب قیمت ۴۰ هزار دلاری برای نسخه سدان آن، می‌توان انتظار داشت که نسخه شاسی‌بلند قیمت بالاتری داشته باشد. فروش این محصول از تابستان آینده آغاز خواهد شد.

نظر دهید


در همین زمینه