شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تسلا سایبرتراک
گران‌قیمت اما قدرتمند و تحسین‌برانگیز

تسلا اولین دستگاه‌های مدل موردانتظار خود یعنی سایبرتراک را در مراسمی اختصاصی به صاحبان جدید خود تحویل داد. شرکت‌کنندگان این رویداد که در گیگافکتوری تسلا در تگزاس برگزار شد، بالاخره توانستند نسخه تولیدی سایبرتراک که بارها دچار تاخیر و تعویق در معرفی شده بود را از نزدیک ببینند. این خودروی تمام‌الکتریکی قدرتمند می‌تواند تا وزن برابر با ۴ هزار و ۹۹۰ کیلوگرم را یدک‌کش کند و قوی‌ترین نسخه آن به فقط ۲.۶ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا بعد از یک سخنرانی و ارائه کوتاه، اولین دستگاه‌ها را به شرکت‌کنندگان نشان داد و توانایی‌های سایبرتراک را به رخ کشید. ویژگی‌‌هایی که در ادامه به مرورشان خواهیم پرداخت.

سریع‌تر از پورشه ۹۱۱
بعد از ارائه ایلان ماسک، هیچ شک و شبهه‌ای درباره قدرت سایبرتراک باقی نماند. برای اثبات توانایی‌های این خودرو،‌ ویدیویی به نمایش گذاشته شد که سایبرتراک را در حال یدک‌کش کردن یک پورشه ۹۱۱ ۲۰۲۳ نشان می‌داد. نکته جالب اما توان یدک‌کشی آن نبود. سایبرتراک در حین کشیدن این خودرو،‌ در حال مسابقه درگ با یک پورشه ۹۱۱ دیگر بود و توانست از آن جلو هم بزند.

همان‌طور که گفته شد، قوی‌ترین نسخه سایبرتراک می‌تواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ را در ۲.۶ ثانیه طی کند و برای پشت سر گذاشتن ربع مایل (برابر با ۴۰۰ متر) هم به کم‌تر از ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارد. این قدرت زیاد به لطف گشتاوری است که به خودرو اجازه می‌دهد تا یک تراکتور را هم حمل کند. البته که چرخ‌های ۳۵ اینچی مخصوص تمام سطوح و فنربندی و سیستم تعلیق ۴گوشه آن هم در انتقال قدرت تاثیرگذار هستند.

شیشه‌های مقام در برابر سنگ و بدنه ضدگلوله
در مراسم رونمایی، ماسک از طراح ارشد خود یعنی فرانس وون‌هولزاسن خواست که یک توپ بیسبال را به پنجره‌های کناری خودرو پرتاب کند تا نشان دهد که سایبرتراک توانایی مقاومت در برابر چنین ضربه‌هایی را دارد. اتفاقی که در مراسم رونمایی ابتدایی خودرو در سال ۲۰۱۹ چندان موفقیت‌آمیز نبود.

ماسک گفت شیشه‌های خودرو علاوه بر این که «عملا مقاوم در برابر سنگ» هستند، مزیت جانبی دیگری نیز دارند و آن هم ارائه یک سواری آرام و بی سرو صدا برای راننده و سرنشین‌ها است. او همچنین به حضار گفت که بدنه سایبرتراک هم ضدگلوله است. سپس برای اثبات این ادعا، او ویدیویی از فردی را به نمایش گذاشت که در حال تیراندازی با سلاح‌های مختلف به سمت خودرو است و در بخشی از آن که به شکل صحنه‌آهسته به نمایش گذاشته می‌شد، وارد شدن و صاف شدن گلوله‌ها به بدنه آهنی و ضدزنگ سایبرتراک قابل مشاهده بود.

رنج معمولی و کم‌تر از وعده‌های پیشین
سایبرتراک در صورت شارژ کامل، می‌تواند مسافتی برابر با ۳۴۰ مایل (۵۴۷ کیلومتر) را طی کند. البته که این عدد چندان کم نیست، اما فاصله قابل‌توجهی با رقم بیشتر از ۵۰۰ مایل (۸۰۵ کیلومتر) دارد که تسلا در سال ۲۰۱۹ قول داده بود. تسلا سایبرتراک می‌تواند با ۱۵ دقیقه شارژ در یک سوپرشارژر، تا ۲۱۹ کیلومتر از این مسافت را احیا کند.

تازه این مسافت ۵۴۷ کیلومتری فقط برای نسخه تمام‌چرخ محرک است. مدل دیفرانسیل عقب که در سال ۲۰۲۵ در دسترس خواهد بود، فقط ۲۵۰ مایل (۴۰۲ کیلومتر) را می‌تواند با یک بار شارژ طی کند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن هم ۶.۵ ثانیه طول می‌کشد. نسخه Cyberbeast که سریع‌ترین مدل مجموعه است، می‌تواند مسافتی برابر با ۳۲۰ مایل (۵۱۵ کیلومتر) را طی کند و حداکثر سرعت آن به ۲۰۹ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این در حالی است که حداکثر سرعت نسخه‌های دیگر، ۱۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

ماسک در ادامه اعلام کرد که بسته‌های Range Extender برای نسخه‌های تمام‌چرخ محرک و سایبربیست وجود دارد که مسافت قابل‌پیمایش آن‌ها را به ترتیب به بیشتر از ۴۷۰ مایل (۷۵۶ کیلومتر) و بیشتر از ۴۴۰ مایل (۷۰۸ کیلومتر) می‌رساند. البته او جزییات بیشتری درباره کارکرد دقیق این بسته‌ها و چگونگی رسیدن مسافت آن‌ها به این اعداد ارائه نداد.

قیمت بیشتر با وجود بدقولی‌ها
اگرچه مسافت قابل‌پیمایش سایبرتراک کم‌تر از چیزی است که قبلا اعلام شده بود، اما قیمت آن بسیار بیشتر از ارقامی است که تسلا پیش از این وعده داده بود!‌ تسلا در سال ۲۰۱۹ ادعا کرد که نسخه پایه سایبرتراک قیمتی برابر با ۴۰ هزار دلار خواهد داشت اما الان می‌گوید که نسخه دیفرانسیل‌عقب، از ۶۰ هزار و ۹۹۰ دلار شروع می‌شود. قیمت نسخه‌های تمام‌چرخ محرک و سایبربیست نیز به ترتیب ۷۹ هزار و ۹۹۰ دلار و ۹۹ هزار و ۹۹۰ دلار اعلام شده است.

اولین دستگاه‌های سایبرتراک در این مراسم به دست کسانی رسید که به ادعای ایلان ماسک،‌ مشتریان واقعی این خودرو بودند. با این حال، فقط ۱۰ دستگاه از این مراسم خارج شد. تسلا می‌گوید به دلیل مشکلات متعدد تولیدی، چرخه کامل تولید سایبرتراک تا سال ۲۰۲۵ فعال نخواهد شد. با وجود تاخیرهای بسیار و وعده‌هایی که زیر پا گذاشته شد، این مراسم حداقل یک خوبی داشت و آن هم این بود که مشتریانی که پیش‌سفارش خود برای سایبرتراک را ثبت کرده بودند، بالاخره متوجه شدند که نسخه تولیدی این خودرو چه توانایی‌ها و ویژگی‌ها و البته هزینه‌های تمام‌شده‌ای دارد.

نظر دهید


در همین زمینه