شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پینیفارینا - انیگما
مدل مفهومی آینده‌گرایانه با پیشرانه V6 هیدروژنی توربو

خانه طراحی معروف و دوست‌داشتنی پینین‌فارینا در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴، از مدل جدید آینده‌‌گرایانه خود که Enigma GT نام دارد رونمایی کرد. این مدل مطالعاتی قرار است تفسیر برند از آینده «لذت رانندگی روزانه» را نشان دهد. کار روی این کانسپت مجازی هنوز تمام نشده و طراحان پینین‌فارینا در حال به‌روزرسانی مدام آن هستند. نکته مهم اما درباره این مدل، پیشرانه جالب آن است که ترکیبی از فناوری پیشرانه‌های هیدروژنی و موتورهای الکتریکی محسوب می‌شود.


فیلیکس کیلبرتاس، مدیر ارشد بخش طراحی و خلاقیت پینین‌فارینا این کانسپت را «یک مدل جی‌تی عصر معاصر با فرمت ۲+۲ و طراحی خاص و مطلوب که خلوص طراحی، ظرافت و استعداد ایتالیایی را از خود بروز می‌دهد» توصیف کرده است. کار روی انیگما جی‌تی تا نود و پنجمین سالگرد پینین‌فارینا که سال ۲۰۲۵ است ادامه خواهد یافت. این موضوع منجر به گمانه‌زنی‌هایی از احتمال معرفی یک نمونه اولیه واقعی در آینده شده است.


نمای بیرونی انیگما جی‌تی و مخصوصا خطوط بدنه آن تا حدودی یادآور برخی از مدل‌های مفهومی پینین‌فارینا در گذشته است. نوارهای باریک LED در جلو و عقب خودرو دیده می‌شوند و اندازه بزرگ چرخ‌ها را هم می‌توان یکی دیگر از عناصر خیره‌کننده طراحی خارجی دانست. با طول ۴۵۸۰ میلی‌متر، انیگما جی‌تی به اندازه ۱۴۰ میلی‌متر کوتاه‌تر از تسلا مدل۳ است اما فاصله بین محورهای آن که به ۲۸۸۰ میلی‌متر می‌رسد، به طرز قابل‌توجهی بیشتر از محصول تسلا است. طبق ادعای طراحان،‌ قرار دادن پیشرانه در بخش انتهای میانی خودرو باعث شده که هم آیرودینامیک آن بهبود یابد و هم سامان‌دهی و فرمت فضای داخلی آن بهتر شود. نتیجه این تلاش‌ها، ضریب درگی است که به فقط ۰.۲۴ cd می‌رسد. به طور کلی، تاکید روی تقویت آیرودینامیک خودرو را می‌توان در تقریبا تمام اجزا و ابعاد طراحی خودرو مشاهده کرد.


در مرکزیت فضای داخلی خودرو که از فرمت صندلی ۲+۲ بهره می‌برد، یک صفحه نمایش شفاف OLED روی داشبورد قرار دارد که ترکیبی از فناوری‌های واقعیت افزوده و هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. فرمان چندکابردی خودرو، ظاهر عجیب و غریبی دارد و طبق ادعای طراحان، قرار است «شبیه‌سازی شیوه دست دادن یک دستگاه باهوش و دوستانه» باشد. در تودوزی و ساخت عناصر اتاقک،‌ از مواد مرغوب و باکیفیتی استفاده شده است. در نهایت، یک حالت خودران نیز وجود دارد که راحتی و ایمنی سرنشینان در سفرهای طولانی‌تر را تضمین می‌کند.


پینین‌فارینا انیگما جی‌تی از پیشرانه جالب و در نوع خود منحصر به فردی بهره می‌برد. این پیشرانه از یک موتور هیدروژنی احتراقی، یک پیشرانه الکتریکی و یک بسته باتری کوچک تشکیل شده است. پیشرانه هیدروژن‌سوز ۲.۵ لیتری V6 توانایی تولید ۴۳۶ اسب بخار در محور عقب را دارد و پیشرانه الکتریکی که چرخ‌های جلو را پیش می‌راند، ۲۶۸ اسب بخار تولید می‌کند.


در شرایطی که مخزن ۹ کیلوگرمی هیدروژن خودرو پر و باتری ۱۰ کیلووات ساعتی آن شارژ کامل شده باشد، انیگما جی‌تی می‌تواند مسافتی برابر با ۵۵۰ کیلومتر را طی کند. خودرو برای طی کردن شتاب ۰ تا ۱۰۰ نیز به کم‌تر از ۴ ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن هم به صورت الکترونیکی، روی عدد ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.


پینین‌فارینا می‌گوید در این رونمایی، «عمدا بخش‌هایی از طراحی خودرو» را پنهان کرده چون معرفی و رونمایی کامل و رسمی این مدل مفهومی در آینده رخ خواهد داد. علاوه بر مدل صرفا مجازی انیگما جی‌تی، شرکت‌کنندگان نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ می‌توانند در غرفه پینین‌فارینا، به بخشی از ابزار و شیوه‌های طراحی این برند که از مرکز طراحی آن آورده شده دسترسی داشته باشند و با قسمتی از فرآیند طراحی و توسعه خودروها آشنا شوند.

نظر دهید


در همین زمینه