شبکه‌های اجتماعی

هایما 8S کراس اوور جدید ایران خودرو رونمایی شد
اتومبیل فارسی - هایما 8S

در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران


چند ماهی است که تصاویر محصولات جدید هایما در ایران به صورت غیر رسمی منتشر شده است و حالا ایران خودرو در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران به صورت رسمی از دو مدل جدید هایما برای بازار ایران رونمایی کرده است. هایما 8S که یک کراس‌اوور متوسط به شمار می رود، یکی از جدیدترین محصولاتی است که توسط هایما تولید شده و به فاصله سه سال از رونمایی و عرضه آن در بازار چین، پای این کراس‌اوور جذاب به بازار ایران نیز باز شده است. 


ایران خودرو در حالی هایما 8S را برای بازار ایران آماده می‌کند که سال گذشته پس از وقفه‌ای یکی دو ساله تولید محصولات قبلی این برند را با تغییراتی جزیی از سر گرفته بود. حالا این شرکت قصد دارد با تولید هایما 8S از شهریور ماه سال 1401 در سایت ایران خودرو خراسان، وارد رقابت سنگین کراس‌اوورهای چینی در ایران شود و گزینه‌ای جدید را به تعداد بسیار زیاد کراس‌اوورهای متوسط بازار اضافه کند.

 

هایما 8S را می‌توان از نظر اندازه در ردیف خودروهایی مانند هیوندای توسان قرار داد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 4565، 1850 و 1682 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 2700 میلی‌متر است. هایما 8S که بر پایه پلتفرم HMGA گروه هایما طراحی شده، نخستین بار در تابستان سال 2019 به نمایش در آمد و می‌توان آن را یکی از چینی‌هایی دانست که خیلی زود از سبک طراحی چراغ‌های دو تکه پیروی کردند. خطوط کج فراوان و زاویه‌های شکسته، موجب شده طراحی هایما 8S پویا و اسپرت به نظر برسد. هر چند که این ویژگی را تنها در ظاهر این کراس اوور رعایت نشده و در مشخصات فنی آن نیز بروز پیدا کرده است.

 

مشخصات فنی هایما 8S

هایما 8S در تمام بازارها تنها با یک موتور عرضه می‌شود، اما چینی‌ها حق انتخاب از بین دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک را دارند. با این حال موتور 1.6 لیتری (با کد HMA GA16-YF) توربوی این خودرو که به سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) مجهز است و توان تولید 195 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور را دارد، در ایران تنها با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک از نوع تر عرضه خواهد شد. همین ترکیب موجب شده جثه 11560 کیلوگرمی هایما 8S تنها در 7.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. دستیابی به این شتاب آنقدر برای هایما خوشایند بوده که نام آن را از SG00 به 8S (8ثانیه) تغییر دهد. با این حال نیرو این موتور تنها به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود و خبری از سیستم تمام چرخ محرک یا چهار چرخ محرک در این خودرو نیست.


با این وجود مصرف سوخت که به صورت رسمی برای هایما 8S در رسانه‌های چینی اعلام شده است، 7.2 لیتر در 100 کیلومتر است، اما باید با شرایط جوی و بنزین ایران نیز دستیابی به چنین رقمی ممکن است یا خیر. در کاتالوگ‌های رسمی این خودرو، حداکثر سرعت اعلام شده 180 کیلومتر بر ساعت است.

 

ایمنی و امکانات رفاهی هایما 8S

هایما 8S در بازار ایران با امکاناتی مانند رینگ‌های آلیاژ آلومینیومی 19 اینچی، دوربین 360 درجه، 6 کیسه هوا، سیستم‌های کمکی مانند برنامه کنترل پایداری(ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز کمکی اضطراری (EBA)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سه حالت رانندگی اسپرت، اقتصادی و برفی، فرمان برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک الکترونیکی، شیفتر تعویض دنده الکترونیکی و .. مجهز شده است. همچنین مجهز ترین نسخه‌های این خودرو در بازار چین به سیستم‌های همیار راننده (ADAS) مجهز شده که شامل امکاناتی مانند هشدار خروج از خط، دستیار حفظ خط، هشدار خواب آلودگی، کروز کنترل تطبیقی و ... می‌شود.


هرچند به نظر می رسد هایما 8S با وجود این امکانات از سطح بالایی از ایمنی برخوردار باشد، اما هنوز در موسسه تست تصادف چین و دیگر موسسه‌های سنجش ایمنی خودرو مورد آزمایش و بررسی قرار نگرفته و نمی‌توان در مورد میزان ایمنی آن اظهار نظر دقیقی داشت.

 

نگاهی به فروش هایما 8S در چین

از زمان معرفی هایما 8S به بازار چین تا کنون، نمودار فروش این خودرو سیری نزولی داشته است، این موضوع احتمالا نه به خاطر ویژگی‌های خود محصول بلکه تحت تاثیر شرایطی سخت این روزهای هایما است. هایما 8S در سال نخست عرضه فروش بیش از 6هزار دستگاهی را تجربه کرد با این حال در سال دوم فروش آن به کمتر از 4000 دستگاه در سال رسیده و مجموع فروش آن در سال 2022 نیز از عدد 100 عبور نمی‌کند. با این حال مشخصات فنی و امکانات رقابتی از یک سو و پشتوانه نام ایران خودرو از سوی دیگر، این پیش بینی که هایما 8S در بازار ایران موفق ظاهر شود را تقویت می‌کند.


هایما 8S در بازار ایران به طور مستقیم با خودروهایی مانند لاماری ایما، بهمن دیگنیتی پرستیژ و فونیکس تیگو 7 پرو به رقابت خواهد پرداخت. با توجه به قیمت‌گذاری سایر محصولت هایما در ایران و همچنین قیمت 80هزار تا 126هزار یوآنی این خودرور در بازار چین به نظر می‌رسد ایران خودرو این محصول را با قیمتی حدود 1 میلیارد تومان در بازار ایران عرضه کند.

 

نظر دهید


در همین زمینه