شبکه‌های اجتماعی

تویوتا آیگو ایکس کراس هاچ‌بک جدید را معرفی کرد
AtomobileFarsi - Aygo X

نسل سوم کوچک‌ترین تویوتا بازار اروپا

 

 

آیگو کوچک‌ترین و در عین حال مقرون به‌صرفه‌ترین تویوتا بازار اروپا است. دو نسل از این هاچ‌بک تاکنون با همکاری PSA تولید شده که البته تویوتا در توسعه این دو نسل نقش اصلی را ایفا کرده‌است. حالا البته نوبت نسل سوم است که البته فرانسوی‌ها از بازی خارج شده‌اند و این نسل از آیگو مشابهی در پژو و سیتروئن نخواهد داشت و تویوتا به تنهایی نسل سوم از این هاچ‌بک را به بازار عرضه خواهد کرد.


توسعه‌ دهندگان آیگو ایکس آن را یک کراس کلاس A طلقی می‌کنند و نشانه‌های اصلی آن را کیت بدنه مشکی، افزایش فاصله از زمین به اندازه 11 میلی‌متر و همچنین‌ چرخ‌های بزرگ‌تر نسبت به نسل‌های قبل با قطر 17 و 18 اینچ به حساب می‌آورند. چرخ‌های به کار گرفته شده برای نسل‌های قبل آیگو 15 اینچی بود. علاوه بر این تصویری خشن‌تر و زاویه شیب شیشه جلو 10 درصد کاهش یافته و البته حرفی از چهار چرخ محرک به میان نیامده‌است.


طراحی نسل سوم آیگو ایکس در استودیو ED 2 انجام شده و نسخه سه در برای آن در نظر گرفته نشده و نسخه پنج در نیز از یک سقف تاشونده پارچه‌ای در نظر گرفته شده که به صورت دستی به سمت عقب باز می‌شود. همچنین ویژگی‌های نسخه قبلی در این نسل هم حفظ شده‌است به طور مثال شیشه‌های عقب تاشونده و پنل شیشه‌ای صندوق عقب حفظ شده و تمام چراغ‌ها نیز LED است.


مهم‌تر از نکته‌ای این است که با تغییر نسل آیگو به طرز محسوسی بزرگ‌تر شده‌است. این کراس بزرگ‌تر از نسل اول یاریس است و در مقایسه با نسل قبل 235 میلی‌متر در طول، 125 میلی‌متر در عرض و 50 میلی‌متر در ارتفاع ابعاد آن افزایش یافته و بدین ترتیب طول آن 3700 میلی‌متر، عرض آن 1740 میلی‌متر و ارتفاع آن 1510 میلی‌متر شده است. در همین حال فاصله دو محور آیگو ایکس نیز 90 میلی‌متر افزایش یافته و به 2430 میلی‌متر رسیده است.


قابل پیش‌بینی است که با توجه به نکاتی که گفته شد فضای داخلی بزرگ‌تر شده‌است اما این افزایش عددی نیست که قابل انتظار باشد، به عنوان مثال فاصله بین صندلی‌ها تنها 40 میلی‌متر افزایش یافته است. صندوق عقب آیگو ایکس به طرز قابل توجهی بزرگ‌تر شده و از 168 لیتر به 231 لیتر رسیده و طول آن نیز 125 میلی‌متر بیشتر شده است. با خواباندن صندلی‌های عقب حجم صندوق تا 829 لیتر افزایش می‌یابد.


از نظر عایق صدا و تجهیزات نسل جدید آیکو بهبود یافته است. این مدل از تویوتا دارای هفت کیسه هوا از جمله کیسه هوای مرکزی بین دو صندلی جلوی اتومبیل است. از امکانات مولتی‌مدیا این کراس تویوتا می‌توان به نمایشگر 9 اینچی اشاره کرد که سیستم اسمارت کانکت خاص تویوتا بهره برده و همچنین سیستم صوتی آیگو ایکس از برند JBL با ساب‌ووفر نصب شده در صندوق عقب است. از دیگر امکانات آیگو ایکس می‌توان به مجموعه‌ای از دستیارهای الکترونیکی ایمنی که با نام Toyota Safty Sense شناخته می‌شود بهره برده و همچنین مجهز به سیستم ترمز خودکار همراه با دوربین جلو و سنسور است.


تویوتا آیگو ایکس بر اساس پلت‌فرم GA-B است که تویوتا یاریس فعلی نیز بر اساس همین پلت‌فرم شکل گرفته اما از امکانات ساده‌تری برخوردار بوده و از ترمزهای عقب درام استفاده می‌کند. پیشرانه اتومبیل تغییری نکرده و از پیشرانه سه سیلندری تنفس طبیعی با گنجایش 1 لیتر بهره می‌برد که مطابق با استانداردهای 1KR-FE اقتصادی در آن تجدید نظر شده‌است. جعبه دنده استاندارد آیگو ایکس دستی پنج سرعته با یک کلاچ بوده، و در نسخه دیگری با Variator نیز ارائه می‌شود. تویوتا برای پایین نگه داشتن قیمت این مدل از محصولات خود نسخه هیبریدی برای آن ارائه نکرده است.


نکته قابل توجه در نسل سوم آیگو ایکس رشد قابل توجه وزن آن است. اگر نسل قبلی در پیکربندی اولیه 855 کیلوگرم وزن داشت اکنون وزن آن به 940 کیلوگرم رسیده است و از آنجایی که پیشرانه اتومبیل تغییری نکرده است دینامیک خودرو به طرز چشم‌گیری تحت تاصیر قرار گرفته و شتاب صفر تا 100 کیلومتر آیگو ایکس در نسخه مکانیک از 14.2 به 15.6 ثانیه رسیده است. حداکثر سرعت خودرو نیز 2 کلیومتر در ساعت کاهش یافته و به 158 کیلومتر رسیده و در نسخه Variator این مشخصه‌ها 15.5 ثانیه و 151 کیلومتر در ساعت است.


آیگو ایکس در همان مکانی تولید می‌شود که پیش از این کارخانه مشترک تویوتا، پژو و سیتروئن در کولین چمهوری چک نسل‌های قبل تولید می‌شد اما این کارخانه هم اکنون تنها برای تویوتا بوده و با نام کارخانه تویوتا موتور جمهوری چک فعالیت می‌کند. ماه آینده تولید این اتومبیل شروع شده و قیمت آن هنوز دقیق مشخص نشده‌است. اما مدل‌های عرضه شده در آلمان 13290 یورو قیمت دارد که قطعا این کراس قیمت بیشتری نسبت به آن‌ها خواهد داشت.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه