شبکه‌های اجتماعی

معرفی هایما S5 پلاس از سوی ایران خودرو + مشخصات فنی
اتومبیل فارسی - هایما S5 پلاس

همراه با جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک جدید

 

 

گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی مشخصات فنی نسخه جدید از هایما S5 توربو را در وبسایت رسمی خود منتشر کرده است.

 

با خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت بخش بزرگی از تحریم‌ها، هایما یکی از شرکای تجاری صنعت خودروی ایران بود که همکاری خود با ایران خودرو را کاهش داده و از بازار ایران خارج شد. این مساله گروه صنعتی ایران خودرو را با مشکلاتی بر سر عمل به تعهدات معوق این خودرو مواجه کرد و این خودروساز مجبور به ارائه چند طرح تبدیل و ازائه خودروهای جایگزین برای تعهدات معوق هایما شد.

 

با این حال، سال گذشته بود که ایران خودرو کاتالوگی از هایما S7 پلاس را منتشر کرد و مشخص شد که قصد عرضه این محصول را به مشتریان دارد. در گام اول به نظر می‌رسید که نسخه فیس‌لیفت هایما S7 که تغییراتی بزرگ را در طراحی دماغه خودرو،سپرها، چراغ‌ و... پشت سر گذاشته بود از سوی ایران خودرو عرضه شود اما پس از انتشار تصاویری از نسخه تولیدی این محصول در شرکت ایران خودرو مشخص شد که هایما S7 پلاس از سوی ایران خودرو با همان چهره و طراحی قبلی عرضه خواهد شد و تنها تغییراتی در کنسول میانی، نمایشگر و تریم داخلی اعمال شده است. 

 

مشابه هایما  S7 پلاس، اگر تولید کراس‌اوور هایما S5 پلاس نیز در خطوط تولید ایران خودرو از سر گرفته شود، تغییراتی در طراحی ظاهری و فضای داخل کابین این محصول ایجاد نخواهد شد. در واقع نسخه جدید هایما S5 توربو با همان طراحی، تجهیزات و پیشرانه قبلی عرضه خواهد شد و تنها تغییر اعمال شده در جعبه‌دنده اتوماتیک این محصول خواهد بود. 

 

هایما S5 پلاس را باید با طول 4358، عرض 1823 و ارتفاع 1630 یک کراس‌اوور کوچک و جمع و جور به حساب آورد. به بیان دیگر هایما S5 پلاس یک کراس‌اوور شهری دیفرانسیل جلو است که  با فضای 320 لیتری صندوق عقب می‌تواند گزینه‌ای منطقی برای یک خانواده کم جمعیت به شمار رود. 

 

 

مشخصات فنی هایما S5 پلاس

هایما S5 پلاس مشابه نسخه قبلی این محصول به پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز خواهد بود. این پیشرانه که با کد HMA GN15-TF شناسایی می‌شود توانایی تولید 161 اسب بخار قدرت در دور 6000 و بیشینه گشتاور 223 نیوتن‌متر را در دور 1800 تا 4000 دور در دقیقه دارا است. اما مهم‌ترین نکته در مورد عملکرد فنی نسخه جدید هایما S5 را باید در استفاده از جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک دانست. ایران خودرو به جای استفاده از جعبه دنده CVT که در نسخه‌ قبلی انتقادهایی را در بحث عملکرد فنی به همراه داشت، در نسخه هایما S5 پلاس از یک نمونه 6 سرعته AT استفاده کرده است که به مراتب عملکرد فنی بهتری را از خود نشان می‌دهد.

 

گروه صنعتی ایران خودرو مصرف سوخت ترکیبی این محصول را 8 لیتر در هر 100 کیلومتر و بیشینه سرعت قابل دستیابی را نیز 170 کیلومتر در ساعت اعلام کرده است. با توجه به قدرت و گشتاور بالای پیشرانه و همچنین جرم خالص 1435 کیلوگرمی هایما S5 پلاس، این کراس‌اوور را باید محصولی با شتاب و عملکرد فنی و حرکتی قابل قبول توصیف کرد.  

 

 

تجهیزات رفاهی و ایمنی

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز هایما S5 پلاس را باید یکی از کراس‌اوورهایی دانست که فهرست تقریبا کاملی از امکانات را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

 

سامانه ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم ترمز کمکی (BAS)، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو و پرده‌ای (مجموعا 6 عدد)، سنسور دنده عقب، دوربین 360 درجه، دوربین دید عقب، نمایشگر فشار باد تایرها (TPMS)، کروز کنترل، سانروف برقی، سامانه ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سامانه چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر 7 اینچی لمسی و درگاه USB و بلوتوث، رهیاب ماهواره‌ای، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، فرمان هیدرولیکی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، آینه‌های برقی به همراه گرمکن، تودوزی چرم و پارچه، کامپیوتر سفری و ... از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی در دسترس در هایما S5 پلاس است.

 

 

هنوز تولید این محصول به طور رسمی در خطوط تولید ایران خودرو آغاز نشده است اما به طور کلی باید استفاده از جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک جدید و تریم جدید چرم و پارچه در داخل کابین را از تغییرات این محصول نسبت به نسخه قبلی دانست.

 

 

مشخصات فنی هایما S5 پلاس

 

      جرم و اندازه‌ها

 

   طول: 4358 میلی‌متر

   عرض: 1823 میلی‌متر

   ارتفاع: 1630 میلی‌متر

   جرم خاصل خودرو: 1435 کیلوگرم

   حجم مخزن سوخت: 60 لیتر

   اندازه رینگ: 17 اینچی آلیاژی

   حجم صندوق عقب: 320 لیتر

 

      مشخصات فنی

 

   کد پیشرانه: HMA GN15-TF

   نوع پیشرانه: 4 سیلندر | 16 سوپاپ | 1497 سی‌سی

   قدرت خروجی: 148 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

   گشتاور: 210 نیوتن متر در  1800 تا 4000 دور در دقیقه

   جعبه دنده: 6 سرعته اتوماتیک

   محور محرک: جلو

   مصرف سوخت ترکیبی: 8

 

      سیستم ترمزها

 

   ترمز محور جلو: دیسکی خنک شونده

   ترمز محور عقب: دیسکی

 

      امکانات رفاهی و ایمنی

 

   سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

   توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

   سیستم کنترل کشش (TCS)

   سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)

   سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)

   6 کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای)

   سنسور دنده عقب

   دوربین 360 درجه

   دوربین دید عقب

   نمایشگر فشار باد تایرها (TPMS)

   کروز کنترل

   سانروف برقی

   سامانه ورود بدون کلید

   استارت دکمه‌ای

   سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

   سامانه چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر 7 اینچی لمسی

   سامانه چند رسانه‌ای با درگاه USB و بلوتوث

   رهیاب ماهواره‌ای

   تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت

   تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در 4 جهت

   فرمان هیدرولیکی

   دکمه‌های کنترلی روی فرمان

   آینه‌های برقی به همراه گرمکن

   تودوزی چرم و پارچه

   کامپیوتر سفری

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه