شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ب‌ام‌‌و X2
ایستگاه دوم

 

پس از مدت‌ها تیزر و عکس‌های جاسوسی، ب‌ام‌و بالاخره به صورت رسمی از نسل دوم X2 رونمایی کرد. اولین نمایش عمومی این خودرو 26 اکتبر در نمایشگاه موبیلیتی ژاپن خواهد بود.


عکس‌های جاسوسی ب‌ام‌‌و X2 که اواخر منتشر شد، به ما نشان داده بود خط سقف این کراس‌اوور شیبی ملایم و جذاب به عقب دارد که حالت آن را شبیه به کراس‌اوورهای کوپه می‌کند. با انتشار عکس‌های رسمی ب‌ام‌‌و X2 این حالت بهتر به چشم می‌آید و می‌توان گفت نمای جانبی با خطوط برجسته، دستگیره‌های هم سطح و خط هافمایستر مدرن جزئی از نقاط قوت این کراس‌اوور محسوب می‌شود. X2 جدید اولین ب‌ام‌و جمع و جور به حساب می‌آید که از رینگ‌های 21 اینچ سفارشی بهره می‌برد. روف ریل‌های مشکی براق نیز یکی دیگر از موارد اختیاری و سفارشی این خودرو هستند.


نمای رو به روی ب‌ام‌‌و X2 اما با حالتی عمودی و جلوپنجره‌ای بزرگ که حالا در دو گوشه زاویه‌دار شده اصلا زیبا نیست و مانند سری 5 جدید شده است. نمای عقب ب‌ام‌‌و X2 به مراتب از نمای جلو بدتر جلو می‌کند. اگر به صورت مستقیم به این بخش نگاه کنید، ترکیبی از یک کراس‌اوور عضلانی و اسپرت و مدلی بسیار خِنگ را مشاهده خواهید کرد که مطمئنا مورد انتقاد بسیاری از طرفداران ب‌ام‌و در سراسر دنیا قرار می‌گیرد.


از نظر ابعاد، طول ب‌ام‌‌و X2 نسبت به نسل قبل 193 میلی‌متر افزایش پیدا کرده و به 4566 میلی‌متر رسیده و فاصله بین دو محور آن نیز 22 میلی‌متر بیشتر از نسل فعلی است. با توجه به این گسترش، زمانی که وارد کابین می‌شوید به سرعت متوجه ابعاد بیشتر خواهید شد. فضای پا ردیف عقب در مقایسه با نسل فعلی، 25 میلی‌متر افزایش پیدا کرده و حالا فضای بار با وجود ردیف عقب به 716 لیتر و درصورت تا شدن ردیف دوم به 1463 لیتر می‌رسد.

 


با ورود به کابین ب‌ام‌‌و X2 اولین چیزی که به چشم می‌آید نمایشگر خمیده دوگانه مجهز به BMW iDrive 9 است که برای اولین بار بر روی X1 معرفی شد. نمایشگر پشت فرمان 10.2 و نمایشگر سیستم اطلاعات وسرگرمی 10.7 اینچ سایز دارد که برای سهولت در کار، مجهز به سیستم QuickSelect است. یک دوربین نیز داخل کابین نصب شده تا از این محیط فیلم و عکس بگیرد.


طراحی کابین ب‌ام‌‌و X2 نیز مانند طراحی خارجی عجیب و غریب و تا حدودی ناامید کننده است. در مرکز داشبورد تنها یک دریچه تهویه مطبوع کشیده وجود دارد درحالیکه در سمت شاگرد دو دریچه کنار یکدیگر قرار داده شده که تا به حال بر روی هیچ نمونه‌ای ندیده‌ایم. زیر دریچه تهویه مطبوع مرکزی یک تو رفتگی وجود دارد که جای قرارگیری موبایل برای شارژ است و زیر آن نیز جالیوانی و خروجی‌های USB و فندکی قرار گرفته‌اند. نکته جالب این است که لیور گیربکس و دکمه‌ها در ارتفاعی بالاتر و هم سطح با زیرآرنجی نصب شده‌اند. کابین پوشیده شده از چرم و جیر با تزئینات آلومینیومی است.


BMW X2 در ایالات متحده با دو قوای محرکه به فروش می‌رسد. گزینه پایه یعنی X2 xDrive 28i از نوع چهار سیلندر 2 لیتر با 241 اسب‌بخار قدرت و 399 نیوتن‌متر گشتاور است. با این اعداد، X2 2024 می‌تواند طی مدت زمان 6.2 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد.


مدل X2 xDrive M35i از پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتر بهره می‌برد که 312 اسب‌بخار قدرت و 399 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب این مدل 5.2 ثانیه اعلام شده است. این پیشرانه با توجه به تغییر میل‌لنگ، تامین بهینه روغن برای پیستون‌ها و دیگر بهبودها توانسته قدرت خروجی بهتری داشته باشد. سیستم اگزوز M در این نمونه با چهار خروجی گرد صدای رسا و جذاب تولید می‌کند.


جالب است بدانید این نمونه قدرتمند در اروپا به دلیل قوانین متفاوت آلایندگی در این قاره، تنها 295 اسب‌بخار قدرت دارد.


هر دو نسخه ب‌ام‌‌و X2، نیرو و قدرت را توسط گیربکس 7 سرعته دو کلاچه به هر چهارچرخ منتقل می‌کند. زمانی که خودرو خاموش می‌شود، گیربکس به صورت اتوماتیک به حالت P می‌رود و در هنگام پارک در سرازیری نیز ترمز پارک برقی نیز به صورت اتوماتیک فعال می‌شود.


برای بهبود کشش و ثبات، ب‌ام‌‌و X2 از دیفرانسیل لغزش محدود بهره می‌برد. این خودرو ماه مارس سال آینده به بازار ایالات متحده عرضه خواهد شد.

نظر دهید