شبکه‌های اجتماعی

نسل جدید سوزوکی گرند ویتارا با کابین تویوتا
اتومبیل فارسی - سوزوکی گرند ویتارا

با دو پیشرانه متفاوت


سوزوکی آخرین نسل از گرند ویتارا را با دو نمونه نیمه و تمام هایبرید معرفی کرد. گرند ویتارا مانند ویتارا در هند تولید می‌شود و همچنان با تویوتا Urban Cruiser Hyryder قطعات مشترک دارد. سوزوکی برنامه دارد تا این خودرو را در بازار‌های دیگر از جمله آفریقا به فروش برساند.


همانطور که پیش از این اشاره شد، گرندویتارا با Urban Cruiser Hyryder اشتراک متعددی از جمله پانل‌های کناری، ستون‌ها و شیشه‌ها دارد. اما از نظر طراحی، این دو به هیچ عنوان شبیه به یکدیگر نیستند و سوزوکی سعی کرده است تا با طراحی متفاوت بیشترین تمایز را ا این خودرو ایجاد کند. چراغ‌های دیلایت باریک، جلوپنجره کوچک با نزئینات کروم، ورودی ‌هوای افقی با زیرسپر کروم و چراغ‌های اصلی جداگانه روی سپر نمای جذاب و تهاجمی جلو را تشکیل می‌دهند. نمای جانبی حرفی برای گفتن ندارد و نمای عقب نیز با چراغ‌های سر تا سری LED با تم تیره و چراغ‌های راهنما، دنده عقب و مه شکن عمودی که در دو طرف بدنه کار شدند چهره‌ای جدید به خود گرفته است. در نهایت زیر سپرهای جلو و عقب و محافظ‌های پلاستیکی دور گلگیر‌ها به قابلیت بی‌راهه نوردی این شاسی بلند اشاره می‌کنند.

 
گرندویتارا بر پایه پلتفرم Global C-platform توسعه پیدا کرده و ابعاد آن در طول، عرض و ارتفاع برابر با 1645،1795،4345 و فاصله دو محور آن نیز 2600 میلیمتر است.


هرچقدر که طراحان سوزوکی در تغییر ظاهر آن خلاقیت به خرج دادند، در مورد کابین این خودرو دست به سیاه و سفید نزدند و همان کابین تویوتا هایرایدر را با نشان سوزوکی و تغییر تم مشاهده می‌کنید. کابین از جنس چرم مصنوعی به رنگ شرابی و مشکی است که خریداران می‌توانند تودوزی کاملا مشکی نیز سفارش دهند. با توجه به انتخاب تم کابین، حاشیه پلاستیکی کنسول وسط نیز می‌تواند رنگی آلومینیومی و یا شامپاینی داشته باشد.


این خودرو دارای یک صفحه نمایش 9 اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی با آخرین نسخه نرم افزار سوزوکی کانکت است که در کنار دستیار صوتی، بیش از 40 فیچر را ارائه می‌دهد. در تریم‌های بالاتر یک نمایشگر دیجیتال 7 اینچ پشت فرمان و هدآپ دیسپلی نیز به کابین اضافه می‌شود. سانروف پانورامیک، سردکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، سیستم صوتی پرمیوم، دوربین 360 درجه، دریچه تهویه مطبوع ردیف عقب از جمله امکاناتی است که در نسل جدید وجود دارد و پیش از این بر روی محصولات این شرکت نصب نشده بودند. از برخی تجهیزات ایمنی نیز می‌توان به 6 ایربگ، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی و سیستم ADAS برای بازار‌هایی به غیر از هند اشاره کرد.


گرندویتارا با دو پیشرانه متفاوت به بازار عرضه می‌شود. گزینه اول Progressive Smart Hybrid نام دارد که از پیشرانه چهار سیلندر K Dual Jet با کد K15C به حجم 1.5 لیتر همراه با سیستم 12 ولت ISG با باطری 6 آمپر ساعت لیتیوم یون استفاده می‌کند. خروجی این قوای محرکه مجموعا 101 اسب‌بخار قدرت و 135 نیوتن‌متر گشتاور است. انتقال قدرت به چرخ‌های جلو و یا چهارچرخ با سیستم AllGrip بر عهده گیربکس 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک خواهد بود. جالب است بدانید تویوتا هایرابدر تنها در حالت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود و اینجاست که سوزوکی با سیستم آشنا AllGrip Select بار دیگر تمایز ایجاد می‌کند.


گزینه دوم Intelligent Electric Drive نام دارد که به صورت کامل هایبرید محسوب می‌شود. قوای محرکه 3 سیلندر 1.5 لیتر تویوتا با کد M15A-FXE همراه با یک موتور الکتریکی، ISG و باطری جدید و بزرگتر هماهنگ شده تا خروجی 114 اسب‌بخار قدرت و گشتاور 141 نیوتن‌متر حادث شود.انتقال قدرت در اینجا توسط گیربکس e-CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این مدل دارای مود رانندگی Eco,EV,Power و Normal است و با توجه به اینکه باطری‌های خودشارژ شونده دارد اما بُرد الکتریکی آن تنها 25 کیلومتر خواهد بود.


این مدل در کارخانه تویوتا واقع در کارناتاکا هند تولید می‌شود و قیمت آن هنوز مشخص نشده است. از رقبای مهم این خودرو در هند می‌توان به Hyundai Creta و Skoda Kushaq اشاره کرد. احتمال دارد این خودرو به جای ویتارا ساده به اروپا صادر شود.

 

نظر دهید


در همین زمینه