شبکه‌های اجتماعی

معیار سنجش کیفیت خودرو چیست؟
اتومبیل فارسی - صنعت خودروسازی

چالش در افزایش کیفیت خودروها


انتقاد به ضعف در کیفیت خودروهای داخلی مدتی طولانی مورد بحث واقع شده. وزیر صمت نیز وعده‌هایی در این زمینه داده است. آیا این وعده‌ها عملی می‌شود؟


وزیر صمت با اذعان به ضعف در کیفیت خودروها، وعده افزایش ۵۰ درصدی تولید، کاهش قیمت و همچنین افزایش کیفیت خودروهای داخلی را داد.

رئیس‌جمهور نیز در بازدید سرزده‌ای از ایران‌خودرو هشت دستور داد. افزایش کیفیت و عدم استفاده از قطعات با کیفیت پایین از جمله آنها بود.

 

آیا وعده‌های مسئولان عملی می‌شود؟

عماد جعفری، کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال گفت: «کیفیت خودروها بستگی به عوامل مختلف دارد.»

 او توضیح داد: «زمانی می‌توانیم کیفیت خودروها را افزایش دهیم که کیفیت قطعات بالا باشد. زمانی که نظارتی بر قطعه‌سازی وجود ندارد و قالب‌های مورد استفاده آنها برای ساخت قطعه فرسوده شده است، کیفیت افزایش نمی‌یابد.»

 

به گزارش تجارت‌نیوز، این کارشناس خودرو در ادامه توضیح داد: «استفاده از قالب‌های فرسوده موجب از بین بردن خاصیت مواد و تغییر اندازه قطعات می‌شود. در نتیجه قطعات ساخته شده تاثیر خود را در کیفیت خودرو می‌گذارند. زمانی می‌توان از افزایش کیفیت صحبت کرد که این مباحث از پایه مورد بررسی قرار گیرد.»

 جعفری افزود: «ایران‌خودرو و سایپا سال‌هاست که با قطعه‌سازان محدودی همکاری می‌کند. قطعات آنها نیز کیفیت بالایی ندارد. اگر منابع جدیدی برای تامین قطعه انتخاب و بین قطعه‌سازان رقابت ایجاد شود، می‌توان انتظار افزایش کیفیت داشت.»

 

معیار سنجش کیفیت وجود ندارد

او گفت: «نکته دیگر این است که معیاری برای سنجش قطعه در شرکت‌های خودروسازی وجود ندارد. شرکت‌های خودروساز واحدی برای کنترل کیفیت ندارد. حتی اداره استاندارد نیز معیاری برای سنجش کیفیت ارائه نداده است.»

 جعفری در مورد کیفیت خودروها بیان کرد: «این وضعیت در صورتی است که خودروسازان ادعا می‌کنند که کیفیت محصولات آنها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. در صورتی که چنین نیست و مردم رضایتی از خودروهای تولیدی ندارند.»

 

چندی پیش جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «از ابتدای سال تا کنون ۴۲۱ نفر بر اثر کرونا و ۴۳۱ نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند! نقش خودروهای بی‌کیفیت با ایمنی پایین در این فاجعه ملی پررنگ است. برای حل این بحران‌ باید ستاد ویژه‌ای تشکیل گردد تا مردم در برابر این ویروس به واسطه خودروهای ایمن و به روز واکسینه شوند.»

 

نظر دهید