شبکه‌های اجتماعی

پشت پرده گرانی خودرو چیست؟
اتومبیل فارسی - بازار خودرو

این خودرو یک ماهه ۲۶ میلیون گران شد!


اگرچه وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو را داده بود، اما حالا هم زمزمه افزایش قیمت رسمی خودرو به گوش می‌رسد و هم قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش داشته به گونه‌ای که قیمت برخی از خودروها ظرف یک ماه بیش از ۲۰ میلیون گرانتر شده است. علت جهش قیمت خودرو چیست؟

 

بسیاری امیدوار بودند مذاکرات وین و واردات خودرو به نتیجه برسد و هر دو بتوانند رشد قیمت خودرو را متوقف و حتی معکوس کند. اما بازار خودرو در دو سه هفته گذشته روند صعودی را طی کرد و قیمت خودروهای داخلی افزایش قابل توجهی را تجربه کردند و قیمت خودروها بین سه تا ۲۶ میلیون تومان گران شد.

 

آنگونه که اقتصادنیوز خبر داده، رکوردار افزایش قیمت خودروهای داخلی تیبا ۲ معمولی است که قیمت آن ظرف یک ماه فروردین ۲۶ میلیون تومان گران شد و مرز ۲۰۰ میلیون تومان را هم رد کرد.

 

تیبا به‌عنوان یکی از ارزانترین خودروهای موجود در بازار ایران، رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است. به گونه‌ای که قیمت تیبا ۲ به ۲۰۹ میلیون تومان رسیده که رشد ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت تیبا صندوقدار هم ۲۱ میلیون تومان افزایش داشته. کوییک R خودروی دیگری است که ۲۰ میلیون تومان گران شده و قیمت آن اکنون ۲۱۸ میلیون تومان است. در میان خودروهای موجود در بازار، قیمت رانا کمترین افزایش را داشته و تنها ۳ میلیون تومان گران شده است.

 

در بازار خودرو چه خبر است؟

روند بازار خودرو به خصوص در روزهای شروع سال جدید عجیب است. در سال‌های گذشته قیمت خودرو شب عید افزایش پیدا می‌کرد و روند صعودی قیمت‌ها از بهمن آغاز می‌شد و تا اسفند ماه ادامه داشت. اما در نخستین ماه سال، بازار راکد بود و نوسان قیمتی خاصی وجود نداشت.

 

اما سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ روند بازار معکوس شد. شب عید قیمت خودرو تغییر چندانی نداشت و بازار راکد بود. اما حالا قیمت‌ها در حال افزایش است. دلیل این مساله چیست؟ احتمالا دو دلیل برای افزایش قیمت خودرو در فروردین ۱۴۰۱ می‌توان عنوان کرد. اولین دلیل روند مذاکرات وین است.

 

به نوشته تجارت نیوز، در ماه‌های پایانی سال گذشته، روند مذاکرات به گونه‌ای پیش می‌رفت که گمان می‌شد ایران و آمریکا در یک قدمی توافق هسته‌ای هستند. انتظار می‌رفت بعد از توافق قریب‌الوقوع، پای خودروها و خودروسازان خارجی به بازار باز شود و کاهش قیمت دلار هم قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهد. برای همین بسیاری از خریداران، دست نگه داشتند تا سرنوشت مذاکرات مشخص و خودرو ارزان شود، که نشد.

 

اکنون مردم از نتیجه مذاکرات ناامید شده‌اند و انتظار تورمی جدیدی در بازار شکل گرفته است. بسیاری معتقدند قیمت‌ها روند صعودی دارد. در نتیجه متقاضیان شب عید با یک ماه تاخیر برای خرید و فروش وارد بازار شده‌اند. همین مساله در کنار انتظار تورمی شکل گرفته، به افزایش قیمت خودرو دامن زده است.

 

علت دوم نامشخص بودن واردات خودرو به کشور است. مجلس و شورای نگهبان هنوز تکلیف واردات خودرو را مشخص نکرده‌اند و معلوم نیست نهایتا خودروهای وارداتی به کشور می‌رسد یا نه. این عوامل در کنار هم مصرف‌کنندگان و حتی دلالان را وارد بازار خودرو کرده و آنها در تلاشند هر چه سریع‌تر خودروی خود را بخرند.

 

نظر دهید


در همین زمینه