شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - بازار خودرو
سرمایه‌گذاران بازار خودرو را انتخاب کردند

 

شنیده‌‌‌ها از افزایش خرید و فروش خودروهای صفر به ویژه محصولات خودروسازان خصوصی در بازار خودرو کشور خبر می‌دهد.


بازار خودروهای صفر بر خلاف خودروهای کارکرده طی چند روز اخیر با افزایش تقاضا روبرو بوده و آمار معاملات در این بازار به طرز چشمگیری افزایش یافته است.


به نظر می‌رسد بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاران پس از مشاهده ناآرامی‌های اخیر، حواشی و اتفاق‌های پیرامون آن به صرافت تبدیل سرمایه‌های خود افتاده‌اند و بازار خودرو را به عنوان بازاری زودبازده و امن برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند.


در حال حاضر اقتصاد کشور اوضاع روبه راهی ندارد و اکثر بازارها مانند بورس برای سرمایه‌گذاری چندان ایمن به نظر نمی‌رسند. تکلیف بازار مسکن هم که روشن است. رشد فزاینده و افسارگسیخته قیمت مسکن در کشور قدرت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌های خرد را از بین برده و با توجه به رکود اکثر بازارها به نظر می‌رسد در حال حاضر خودرو و طلا بهترین و ساده‌ترین گزینه‌ پیش روی سرمایه گذاران خرد است. این امر باعث شده طی 10 روز اخیر میزان تقاضا برای خرید خودروهای صفر به ویژه محصولات خودروسازان خصوصی به طرز محسوسی افزایش داشته باشد.


از سوی دیگر اطمینان نسبی سرمایه‌گذاران از به بن بست رسیدن مذاکرات برجام و آینده تاریک پیش روی برجام و تاثیر شدید و مستقیم آن بر روی روند کلی اقتصاد کشور، این افراد را بیش از پیش برای تبدیل سرمایه‌هایشان برای حفظ ارزش پول خود مطمین‌تر از هر وقت دیگری کرده است.


از نظر کارشناسان منتفی شدن مذاکرات برجام به طور قطع بر روی نرخ ارز به ویژه دلار تاثیر زیادی دارد. برخی افراد دلار 40 هزار تومانی را دور از دسترس نمی‌دانند و معتقد هستند در آینده‌ای نه چندان دور با ریزش شدید ارزش پول کشور شاهد جولان دلار 40 یا حتی 50 هزار تومانی در اقتصاد کشور خواهیم بود. از سوی دیگر انتظار تورمی که سالهاست در جامعه ریشه دوانده، به شایعات افزایش قیمت‌های پی درپی و پیش رو دامن زده و قیمت‌ کالاها را دستخوش تلاطم امواج گرانی کرده و طبق معمول بازار خودرو نیز به پیروی از آن در مسیر افزایش قیمت افتاده است به طوری که شاهد هستیم قیمت خودرو در بازار آزاد طی چند روز اخیر با افزایش همراه بوده است. این موضوعات را اگر در کنار رشد تقاضا برای خرید خودروهای صفر بگذاریم پاسخ چرایی ناگهانی رشد تقاضا در این بازار داده می‌شود.


در کنار این موضوعات شاهد هستیم که خودروسازان خصوصی به صورت چند مرحله‌ای و در فواصل زمانی نزدیک به هم اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند. از سوی دیگر شایعاتی مبنی بر چراغ سبز وزارت صمت به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان دولتی، دهان به دهان می‌چرخد و بر کوس گرانی‌ رسمی خودروها می‌زند. این موضوع یکی دیگر از دلایلی است که عجله خریداران برای به سرانجام رساندن فوری معاملات خود در بازار خودرو را توجیه می‌کند.


از دیگر دلایلی که خریدران را در انجام معاملات خود ترغیب کرده بحث واردات خودرو است. با توجه به آیین نامه واردات خودرو و شرط و شروط دست و پاگیری که برای این آیین نامه درنظرگرفته شده تقریبا واردات خودرو کان لم یکن تلقی شده و امید چندانی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد. به طوری که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با جمله " همه ما سرکار هستیم و وارداتی انجام نمی‌شود" بر غیرواقعی بودن آزادسازی واردات خودرو صحه گذاشت. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت و بازار خودرو، آیین نامه واردات تنها فرار رو به جلوی فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برای فرار از استیضاح بود که به نظر می‌رسد به خبر اعلام وصول طرح استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی، مبحث واردات خودرو چندان کارایی برای فاطمی امین نداشته است.


به هر حال صدایی که از بازار خودرو به گوش می‌رسد صدای افزایش قیمت و بازگشت زیرپوستی رونق به بازار است.

 

نظر دهید


در همین زمینه