شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - خودروهای وارداتی

واردات خودرو بالای 2019 برای همه ایرانی‌ها آزاد شد

 به گزارش اتومبیل فارسی، هیات دولت سیزدهم در یکی از آخرین مصوبات خود در راستای مقابله با انحصار خودروسازی در ایران عملا آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ کرد. این بدان معناست که عملا دولت چهاردم با چالش جدیدی به عنوان واردات خودروهای کارکرده روبه‌رو خواهد شد.
دولت سیزدهم تصویب این آئین‌نامه را به روزهای آخر انداخت تا عملا اجرای آن به عهده این دولت نباشد و از چالش تامین ارز واردات این نوع از خودروها رهایی یابد و چالش بزرگی برای دولت چهاردهم عملا ایجاد کند.
از طرف دیگر قانون مجلس شورای اسلامی لازم الاجرا بوده و باید طبق قانون از مدت‌ها قبل واردات خودروهای کارکرده چهره عملی به خود می‌گرفت اما وزارت صمت از ارائه آئین‌نامه آن سر باز می‌زد حالا اما این اتفاق قانونی رخ داده و به زودی باید شاهد خودروهای کارکرده با اولویت خودروهای موجود در مناطق آزاد با عمر نزدیک به 5 ساله در کشور باشیم.
سخنگوی دولت سیزدهم با اعلام خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده با عمر نزدیک به 5 سال گفت: واردات خودرو به شرط اینکه مدل 2019 به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را نیز داشته باشد برای همه ایرانیان آزاد است.
علی بهادری جهرمی در این باره اضافه کرد: آخرین گام برای مقابله با انحصار در صنعت خودروسازی در کشور برداشته شد و پیش از این نیز با گران‌فروشی یکی از خودروسازان برخورد شد، با تامین ارز صورت گرفته تولید خودرو تا 1.5 میلیون دستگاه افزایش یافت و همچنین اولین خودروهای برقی وارد بازار شد.
شاید واردات خودروهای کارکرده روی بازار خودرو تاثیر گذاشته و موجب کاهش قیمت برخی خودروها وارداتی از سال‌های گذشته شود اما قطعا روی قیمت خودروهای پرفروش نخواهد گذاشت. دولت اگر به دنبال تامین بازار و شکست قیمت خودرو در بازار است باید خودروهای داخلی را به مرز سوددهی رسانده و از قیمت‌گذاری دستوری دست برداشته و اجازه دهد تا خودروسازان داخلی بتوانند در شرایط مناسب و با قیمت رقابتی محصولات خود را عرضه کنند.
مهم‌ترین خلا امروز بازار خودرو شکاف درآمدی است که در میان مردم وجود دارد و بسیاری از اقشار جامعه توان خرید خودرو را ندارند، دولت با شکست انحصار در بازار خودرو و آزادسازی قیمت‌های تولید می‌تواند این امکان را ایجاد کند که با دریافت مالیات از خودروسازان و باز توزیع آن به صورت وام در میان اقشار کم درآمد با سود کم عملا به رشد تولید خودرو و توان خودروساز نیز کمک کند.
حالا با ابلاغ این آئین نامه از سوی وزارت صمت هر ایرانی چه شخص حقیقی و چه شخص حقوقی می‌توان خودرو کارکرده وارد ایران کند.

نظر دهید


در همین زمینه