شبکه‌های اجتماعی

نگاهی به لوگوی جدید کرمان موتور
اتومبیل فارسی - لوگوی جدید کرمان موتور

فصل جدید در فعالیت‌های کرمان موتور آغاز شد


کرمان موتور روز گذشته با برگزاری مراسمی با عنوان «فصل نو»، همزمان از محصول و نشان جدبد خود رونمایی کرد.

 

چرا لوگوی کرمان موتور تغییر کرد؟

کرمان موتور در سال 1373 به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی کرمان خودرو تاسیس شد. وجه اشتراک کرمان موتور و دیگر شرکت‌هایی که فعالیت خود را به عنوان شاخه‌ای از کرمان خودرو آغاز کردند، پرستوی آبی رنگی است که در لوگوی آن‌ها دیده می‌شود. خودروسازی راین، خودروسازان بم، ریگان خودرو، خودروسازی کارمانیا، خودروسازی وستی و ...همگی به این پرستوی آبی کار خود را آغاز کردند. با وجود این که برخی از این خودروسازان(مانند ریگان خودرو و خودروسازی راین) از تملک کرمان خودرو خارج شده‌اند، اما همچنان این پرستو در نشان آن‌‌ها دیده می‌شود.


در چنین شرایطی، آن هم زمانی که کرمان موتور فصلی تازه را در فعالیت‌های خود تعریف کرده، ریبرندینگ و تغییر لوگو می‌تواند به تسریع دستیابی به اهداف این شرکت کمک کند.

 

اهداف جدید کرمان موتور

خودروسازها معمولا زمانی دست به تغییر لوگو خود می‌زنند که می‌خواهند تحولی در فعالیت‌های خود ایجاد کنند. کرمان موتور نیز از این قائده مستثنی نیست و همزمان با این رونمایی، مدیرعامل این شرکت نگاهی کلی از آینده کرمان موتور را ارائه داد. مهندس فیروزی مدیرعامل کرمان موتور اعلام کرد: «این شرکت به دنبال ورود به بازارهای جهانی است. این خودروساز که تا کنون صرفا به عنوان یک مونتاژ کننده فعالیت می‌کرده، قصد دارد با عرضه خودروهایی که لایسنس تولید آن متعلق به کرمان موتور است، به عنوان یک خودروساز مطرح شود.»


به این منظور بر اساس گفته‌های مهندس فیروزی، ظرفیت طراحی خودرو در کرمان موتور در حال ایجاد است و اولین محصول اختصاصی کرمان موتور بر پایه پلتفرم PS1 در ماه های آتی رونمایی خواهد شد.


این خودروساز با ایجاد نرخ رشد تولید 60 درصدی در سال گذشته و سال جاری، به دنبال کسب سهم بیشتر از بازار و رسیدن به ظرفیت تولید 60هزار دستگاه خودرو در سال است. این ظرفیت شامل خودروهای اقتصادی و لوکس کرمان موتور است.


مهندس فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور اعلام کرد: «این خودروساز قصد دارد در سال 1405 به ارزشمندترین خودروساز خاورمیانه تبدیل شود. این عنوان در حال حاضر در اختیار توفاش ترکیه است. در همین سال کرمان موتور قصد دارد خودرویی را معرفی کند که در 1000 کیلومتر تنها 3 لیتر بنزین مصرف کند. کرمان موتور برای دستیابی به این عنوان، سه فاز ایجاد مرکز تحقیق و توسعه، افزایش ظرفیت تولید و رسیدن به مقیاس اقتصادی تولید (ظرفیت تولید 200هزار دستگاه خودرو در سال) و ارتقا سطح کیفی و فنی در کرمان موتور را طراحی و برنامه ریزی کرده است.»

 

نگاهی به لوگوی جدید کرمان موتور

حسین وفایی، طراح ارشد کرمان موتور که هویت بصری و نشان جدید کرمان موتور را خلق کرده، نیز معتقد است برای تحولاتی که کرمان موتور در برنامه دارد، نیاز به این تغییر لوگو احساس می‌شد. حسین وفایی که دوره تحصیل خود را در تورین ایتالیا و در رشته طراحی خودرو و وسایل نقلیه گذرانده، در خصوص باز طراحی نشان کرمان موتور می‌گوید: «ما سعی داشتیم با حفظ تاریخ سی ساله این پرنده، آن را در فرمی صنعتی تر و مدرن‌تر اجرا کنیم. در عین حال با حفظ پیشینه این فرم، در لوگوی جدید می‌توان حرف K را در آن مشاهده کرد.»


حسین وفایی در پاسخ به این سوال خبرنگار اتومبیل فارسی که چرا در دوره‌ای که ترند بازطراحی لوگوی خودروسازان استفاده از فرم‌های تخت است، لوگوی جدید کرمان موتور از این قاعده پیروی نمی‌کند، گفت: «ما خیلی به دنبال پیروی از ترند روز نیستیم، علاوه بر این، خودروسازانی که به شیوه لوگوی خود را باز طراحی کرده‌اند، دوره‌ای را پشت سر گذاشته‌اند که ما هنوز به آن ورود نکرده‌ایم. ما برای ایجاد احساس پویایی و اوج گرفتن در این لوگو، از فرم‌های برجسته استفاده کردیم، همانطور که هنوز خودروسازانی مانند پولستار از فرم‌های برجسته در نشان خود استفاده می‌کنند. با این حال، تایپوگرافی جدید شرکت که سه حرف KMC را نشان می‌دهد، به صورت تخت طراحی شده و تنها با ایجاد خطوط مورب سعی شده حس پویای بیشتری به آن داده شود.»

 

نظر دهید


در همین زمینه