شبکه‌های اجتماعی

بازار خودرو کاملا رها شده / کیفیت خودروهای داخلی بسیار ضعیف است
اتومبیل فارسی - خط تولید خودرو در ایران

فربد زاوه در گفت و گوی اختصاصی با اتومبیل فارسی:

 

فربد زاوه کارشناس خودرو در گفتگو با مجله اتومبیل فارسی، دلیل اصلی که قیمت خودروهای داخلی بیش‌تر از قیمت‌های جهانی است، گفت: «مهم‌ترین دلیل آن نحوه مدیریت بازار خودرو است که کاملا در این رها شده و هرکسی با سلیقه‌ایی که دارد قیمت‌گذاری می‌کند. بخاطر همین امر است که قیمت‌ها، قیمت‌های واقعی نیست.»


وی ادامه داد: «نکته‌ایی که باید گفته شود این است که قیمت‌های چند برابری که در بازار خودرو به چشم می‌آید بیش‌تر شامل خودروهای وارداتی و چینی است که چندین برابر قیمت جهانی این محصولات است و متاسفانه در این باره نیز هیچ نظارتی دیده نمی‌شود. این عدم نظارت به دلیل روابط و سیاست‌های سیاستگذار است که قائل به آزادی بازار در انتخاب مردم نیست و لذا می‌خواهد بازار را مدیریت کند نتیجه آن اجحاف سیستماتیک در حق مشتری خواهد بود. وقتی ورودی بازار یک ورودی منطقی نباشد، بحث تورمی سیاست‌های پولی هم وجود داشته باشد، قیمت‌ها در همه حوزه غیرمنطقی می‌شود از جمله قیمت خودرو که هیچ حساب و کتابی در آن دیده نمی‌شود.»


او با اشاره به قیمت خودروها در اروپا، تصریح کرد: «ارزان ترین خودرویی که می‌توانید در اروپا بخرید آن هم با کیفیت بسیار خوب، ساندرو است که 8500 یورو (حدود 300 میلیون تومان) قیمت‌ دارد و ارزان ترین ماشین صفر کیلومتر در اروپا است.»

زاوه اظهار کرد: «متاسفانه در ایران بخاطر نبود مدیریت خوب و منطقی همه چیز نابرابری پیش میاید. در اروپا مردم تصمیم‌گیر نهایی برای انتخاب خودرو هستند ولی در ایران متاسفانه قیمت‌ تصمیم‌گیر نهایی است. که همین امر باعث می شود به کیفیت ماشین زیاد توجه نداشته باشند. به دلیل اینکه اگر ماشین باکیفیت بخواهند خریداری کنند باید قیمت بسیار بالایی پرداخت شود که بیشتر مردم چنین قیمتی را ندارند.»


او افزود: «اگر واردات خودرو باز شود و حتی خودرو دست دوم نیز اجازه ورود داشته باشد کسی دیگر تیبا نمی‌خرد. به دلیل اینکه با همین پول می‌تواند تویوتا کمری که از عمرش ده سال گذشته بخرد و باتوجه به اینکه ده سال از عمر این ماشین می‌گذرد کیفیت قابل قبولی را دارد. این اتفاق در روسیه و ترکیه و جاهای دیگر نیز افتاده است. وقتی بازار را باز کردند، خودروهای دست دوم وارد شد کسی خودروی تولید روسیه نمی‌خرید و خرید خودروی لادا توجیه نداشت. در نتیجه خیلی از این شرکت‌ها ورشکست شدند. در ایران هم مساله به این شکل خواهد بود.»


وی با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی گفت: «کیفیت خودروهای داخلی تناسبی با قیمت آن‌ها ندارد. اگر در ایران تیبا را به قیمت 6 هزار دلار می خرید در اروپا می توانید با همین قیمت یک تویوتای 10 سال کارکرد بخرید که به مراتب بهتر از تیبا است.»

 

او با اشاره به پرداخت مالیات‌های سبز خودرو گفت: «راهکاری برای افزایش درآمد دولت است وگرنه در ایران معنای دیگری ندارد. وقتی مشتری حق انتخاب ندارد مالیات سبز معنا ندارد. ماشین دیگری موجود نیست که مردم 405 خریداری می‌کنند. پس مالیات معنا ندارد. متاسفانه اقدامی که انجام دادند فقط برای کاهش کسری بودجه است. از این نظر حرکت عمومی مثبت است وگرنه هیچ منطق دیگری در این موضوع نیست. به نظر من، زمانی مالیات سبز معنا ندارد که مردم حق انتخاب داشته باشند و ماشین با آلایندگی کمتر خریداری کنند. بازار ما این چنین نیست. مردم حق انتخابی ندارند پس مجبور هستند این خودروها را خریداری کنند. در چنین شرایطی مالیات می گذارید که مردم این ماشین های موجود هم خریداری نکنند؟ مردم چاره ای ندارند جز اینکه این ماشین ها را بخرند.»

 

 

نظر دهید


در همین زمینه