شبکه‌های اجتماعی

جزییات تازه از جتور X70، چینی جدید بازار ایران
اتومبیل فارسی - جتور X70S

برادرخوانده تیگو7 در راه است

 

هفته گذشته تصاویری از کراس‌اوور جتوری چین با پوشش استتاری کامل در تهران منتشر شد. خودرویی که قرار است توسط یکی از خودروسازان بخش خصوصی وارد بازار ایران شود و اکنون در حال سپری کردن مراحل تست و دریافت‌ استانداردهای لازم برای ورود به ایران است.


اما تاریخچه جتور چیست و از کجا سر بلند کرده است؟ جتور (Jetour) که نام آن از دو واژه انگلیسی Jet و Tour تشکیل شده است، زیر مجموعه‌ای تازه از هلدینگ چری است که در سال 2018، یعنی در 20 سالگی این گروه خودروسازی شکل گرفته است. با این حال بسیار بعید است که محصولات جتور در ایران با همین برند عرضه شوند.
جتور بر خلاف آن‌چه در برخی رسانه‌های فارسی زبان عنوان شده، برند اقتصادی چری نیست، بلکه چری این برند را با تمرکز بر مشتریان جوانی که علاقه زیادی به سفر دارند و همچنین خانواده‌های چینی که دو فرزند دارند و به دنبال این هستند که خودرویی متمایز و ارزشمند داشته باشند خلق کرده است.


جتور که در زبان چینی جیِتو تلفظ می‌شود، به دنبال خلق ارزش‌های ویژه برای مشتریان خود است. فضای بزرگ کابین محصولات این شرکت در کنار امکان انتخاب چیدمان 5، 6 و یا 7 صندلی یکی از ویژگی‌هایی است که این برند ارائه می‌دهد، با این حال در تصاویر غیر تبلیغاتی به نظر می رسد کیفیت کابین آن چندان بالا نیست. نکته مهم‌ درباره محصولات جتور گارانتی طولانی محصولات این برند نو پا است تا به مشتری‌های خود ثابت که با وجود این که جتور برندی نوپا است، اما محصولاتی قابل اطمینان عرضه می‌کند. گارانتی 10 سال یا 200.000 کیلومتر برای کل خودرو و 10 سال یا 1 میلیون کیلومتر برای موتور آن، اعدادی هستند که خودروسازان کهنه کار نیز به ندرت آن را برای گارانتی محصولات خود اعلام می‌کنند.


خودرویی که در ایران در حال آزمایش دیده شده، جتور X70 است. خودرویی که در تیپ‌های X70، X70M، X70 پلاس، X70 کوپه، X70S و X70S الکتریکی عرضه می‌شود. با توجه به فرم جلوپنجره و سپرهای جلو و عقب، می‌توان گفت نمونه در حال آزمایش در ایران جتور X70S است.
سه نوع موتور برای خانواده جتور X70 استفاده می‌شود. یک نمونه 1.5 لیتری با توان 147 اسب‌بخار، یک نمونه 1.5 لیتری توربوشارژ با توان 156 اسب‌بخار و یک نمونه 1.6 لیتری با توان 197 اسب‌بخار که در نمونه کوچه استفاده می‌شود. نمونه‌ای که در ایران در حال آزمایش است، به موتور اول مجهز شده که با چری تیگو7 یکسان است، اما وجه تمایز این نمونه با خودروهایی که در چین عرضه می‌شود، جعبه‌دنده آن است که به جای نمونه 6 سرعته دوکلاچه، به جعبه دنده CVT مجهز شده است.


جتور X70S، با طول، عرض و ارتفاع 4750، 1910 و 1710 میلی‌متری و فاصله بین دو محور 2745 میلی‌متری، از نظر اندازه در ردیف ام‌وی‌ام تیگو8 قرار می‌گیرد، با این حال با توجه به قیمت آن در بازار چین می‌توان گفت تقریبا با ام‌وی‌ام تیگو7 هم قیمت است.
هنوز معلوم نیست جتور چه زمانی وارد بازار ایران خواهد شد، و این که شرکتی در حال آزمایش آن است موفق به عرضه آن در بازار می‌شود یا نه؟ با این حال در صورت ورود این خودرو به بازار، می‌تواند نقشی هر چند کوچک در تنوع بخشی به بازار خودروی ایران ایفا کند.

نظر دهید


در همین زمینه