شبکه‌های اجتماعی

تایر دولتی را از طریق کدام سامانه باید دریافت کرد؟
اتومبیل فارسی - تایر خودرو

کشف بیش از ۱۰۵ هزار حلقه لاستیک دولتی در جنوب تهران

برخی علت اختلاف قیمت لاستیک‌های دولتی با بازار آزاد را دقیق اجرا نشدن در سامانه جامع تجارت می‌دانند.

مدتی است که شاهد گرانی لاستیک خودرو در بازار آزاد هستیم و این گرانی باعث مشکلات زیادی شده است. لاستیک پراید که زمانی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رفت، اکنون به بیش از یک میلیون تومان رسیده که فروشندگان علت این گرانی را نبود لاستیک در بازار می دانند.

از طرفی تولیدکنندگان تایر، ادعای تولید لاستیک را دارند و مدعی رفع نیاز لاستیک هستند. برخی نیز علت گرانی لاستیک را احتکار می دانند که چندی پیش خبری مبنی بر احتکار ۱۰۵ هزار حلقه لاستیک دولتی در جنوب تهران خبر ساز شد.

 

سرهنگ علی ولی پور گودرزی با اعلام خبر کشف بیش از ۱۰۵ هزار حلقه لاستیک دولتی در جنوب تهران اظهار کرد: «در رصد‌های اطلاعاتی مشخص شد که انبارداری در حوالی خیابان رجایی مقدار زیادی لاستیک به ‌قیمت دولتی را احتکار کرده است که بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.»

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران با اشاره به اینکه در بررسی‌های پلیسی مشخص شد که خبر صحت دارد، گفت: «نتیجه تحقیقات انجام‌ شده به مرجع قضائی منعکس و دستور دستگیری عامل یا عاملان احتکار و بازرسی از انباری اخذ شد و تیمی از کارآگاهان به نشانی اعلامی اعزام شدند.»

وی تصریح کرد: «در بازرسی از این انبار ۱۰۵ هزار و ۷۲۵ حلقه انواع لاستیک به قیمت دولتی احتکار شده مربوط به ۲۱ شرکت شخصیت حقوقی کشف و در نهایت با دستور قضائی تمام اموال توقیف و انبار پلمب شد.»

 

حال خبر از فروش لاستیک های دولتی در فضای مجازی خبر ساز شده و بسیاری برای خرید لاستیک به قیمت دولتی به سامانه جامع تجارت مراجعه می کنند. بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار از ابتدای مرداد امسال لاستیک سواری باید در سامانه جامع تجارت، نظام‌ مند ثبت شود.

این طور که مشخص است ثبت تولید لاستیک سواری در این سامانه، حواله‌ای نیست. لاستیک نیمه ‌سنگین و لاستیک داخلی یا وارداتی که با ارز نیمایی تولید می‌شود، باید از طریق سامانه جامع تجارت توزیع شود. از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع لاستیک باید شفاف شود و بر این اساس سامانه جامع تجارت را برای ثبت تولید انواع لاستیک ایجاد شده است. اما گویا این سامانه نیز مشکلاتی هم دارد.

یکی از خریداران لاستیک دولتی ، گفت: «برای خرید لاستیک به نرخ آزاد توان کافی ندارم و از این رو مجبور به خرید لاستیک به نرخ دولتی هستم. چند روز است که سامانه ای برای خرید لاستیک به نرخ دولتی راه اندازی شده است.»

او بیان کرد: «برای خرید لاستیک به نرخ دولتی به سامانه جامعه تجارت مراجعه کردم اما هیچ وقت به ثبت نام در این سایت نشدم و هر بار ایرادی گرفت. با وجود اینکه خودرو دارم اعلام کرد که شما فاقد خودرو هستید، گویا این سایت تنها برای از سر باز کردن برخی گله ها راه اندازی شده است.»

نظر دهید


در همین زمینه