شبکه‌های اجتماعی

خودروسازی روسی گاز به ایران می‌آید
اتومبیل فارسی - خودروی روسی گاز

سهم‌خواهی روس‌ها از بازار خودروی ایران

 

روس‌ها از گذشته حضوری کم رنگ در بازار خودروی ایران داشته‌اند، اما همواره در تلاش بوده‌اند سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند. پس از خروج آمریکا از برجام نیز این ماجرا رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است. در سال 97 صحبت از تولید خودروهای لادا به میان آمد، اما به دلیل سهم زیاد گروه خودروسازی رنو، این اتفاق تا کنون رخ نداده است، سال گذشته نیز شرکت یوآز پس از یک دهه تلاش توانست محصولات خود را وارد بازار ایران کند و حالا خودروسازی گاز (GAZ) که نامش از سرواژه‌های عبارت «کارخانه اتومبیل سازی گورکوسفکی» تشکیل شده، در حال مذاکره با یکی از خودروسازان دولتی ایران است تا پس از سال‌ها غیبت دوباره وارد بازار ایران شود.


گاز یک خودروساز قدیمی روسی است که تاریخ تاسیس آن به 1929 میلادی می‌رسد و نخستین محصولات آن از 1932 وارد بازار شده است. این شرکت که در زمان اتحاد جماهیر شوروی با همکاری فورد آمریکا کار خود را آغاز کرده، در بیشتر دوره فعالیت خود به تولید خودروهای تجاری سبک و سنگینی می‌پرداخته است. هر چند خودروهای سواری و لوکس نیز با تعداد محدودتر نسبت خودروهای تجاری در سبد محصولات این شرکت وجود داشته، اما تولید سواری‌های این شرکت از سال 2011 به کلی متوقف شده است. با این حال برخی رسانه‌های روسی گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بازگشت این شرکت به تولید خودروهای سواری دارند.


سابقه حضور گاز در ایران به عرضه ون‌های سوبول و GAZelle که در ایران با نام غزال شناخته می‌شود بر می‌گردد. این خودروها در دهه 80 شمسی و توسط ایران خودرو دیزل وارد بازار شد، اما همکاری این دو شرکت دوام چندانی نداشت.


حالا گاز در حال مذاکره با یک شرکت ایرانی دیگر است تا احتمالا نسل جدید گاز غزال را که با نام GAZelle Next شناخته می‌شود، در ایران تولید کند. طرف ایرانی که مدتی است تولید خط تولید ون‌های آن متوقف شده، دلیل این انتخاب را تنوع کاربری‌های گاز غزال جدید و البته روابط سیاسی خوب ایران و روسیه عنوان می‌کند. با این حال ظاهرا موتور در نظر گرفته شده برای این خودرو، محل اختلاف دو شرکت است که شرکت روسی به دنبال ارائه این خودروها با موتور 2.8 لیتری است، اما خودروساز ایرانی قصد دارد این خودروها با موتور 3.2 لیتری در ایران تولید و عرضه کند.

 

AutomobileFarsi GAZ GAZelle Next mid


تنها پیشرانه 2.8 لیتری که در محصولات گاز استفاده می‌شود، یک نمونه توربو دیزل ساخت کامینز است که 120 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با این حال در سایت کامینز تنها دو موتور 2.8 و 3.8 لیتری برای خودروهای LCV معرفی شده است.


یک موتور 2.7 لیتری بنزینی نیز با نام اِووتک توسط گاز و با همکاری یک شرکت کره‌ای طراحی شده و در محصولات گاز استفاده می‌شود و حدود 107 اسب بخار نیرو و 220 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.


گاز غزال نکست که از سال 2013 به صورت موازی در کنار نسل قبلی ون غزال که اکنون با نام GAZelle Business شناخته می‌شود، در حال تولید است. با این حال کاربری‌های متنوع از جمله پیکاپ، ون باری، ون مسافری و مینی‌بوس شهری در کنار طراحی مدرن‌تر و طیف متنوع پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و گازسوز آن را به گزینه‌ای مناسب‌تر برای بازار ایران تبدیل می‌کند.


در نهایت باید گفت هنوز مذاکرات گاز برای حضور دوباره در بازار ایران نهایی نشده و باید منتظر ماند و دید کدام محصول این شرکت و با چه ویژگی‌هایی برای بازار ایران انتخاب می‌شود.

 

نظر دهید


در همین زمینه