شبکه‌های اجتماعی

جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه
اتومبیل فارسی - تولید خودرو

این نوع از فروش‌ها توسط دست‌های پشت پرده انجام می‌شود


وزیر صمت از عرضه خودرو از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی خبر داده. برای آغاز عرضه خودرو در این سامانه، طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان فعلا متوقف شده است. آیا این توقف عرضه، در بازار تاثیر می‌گذارد؟

 

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.»

 

در همین راستا،تسنیم نیز گزارش داده است که براساس ابلاغیه جدید وزارت صنعت به شرکت‌های خودروساز، فعلا فروش خودرو توسط آنها متوقف شده است.

 

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت نیز گفت: «زیرساخت‌ها برای فروش خودرو در سامانه متمرکز فراهم شده است و اولین فروش خودرو در سامانه متمرکز عرضه خودرو هفته آینده است.»

 

آدرس سامانه چیست؟

سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت روز گذشته در نامه‌ای به خودروسازان کشور، اعلام کرد که از این به بعد فروش خودرو صرفا از طریق سامانه متمرکز انجام می‌شود و هرگونه عرضه از طرق دیگر باید فورا متوقف شود.

 

با توجه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت از امروز (۱۸ اردیبهشت) عرضه خودرو صرفا از طریق سامانه مذکور خواهد بود، در این نامه به سازوکار و حتی آدرس این سامانه اشاره نشده و اعلام شده است که اطلاعات متعاقبا توسط وزارت صمت معرفی می‌شود (ایسنا).

 

رانت از بین می‌رود؟

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: «به نظر می‌رسد تصمیم و اجرایی کردن این نوع از فروش‌ها توسط دست‌های پشت پرده انجام می‌شود. در این تصمیمات افراد به دنبال نفع شخصی خود هستند.»

 

او افزود: «فروش خودرو از در کارخانه به هر صورتی که انجام شود، در آن رانت وجود دارد. به نظر نمی‌رسد این رانت با تصمیم وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه‌کشی و فروش از طریق این سامانه از بین برود.»

 

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: «برای مثال، در فروش خودروهای بعضی شرکت‌ها عده‌ای اینترنت خاص دارند و به سرعت ثبت‌نام می‌کنند. در این طرح‌های فروش، مردم عادی نمی‌توانند شرکت کنند.»

 

تاثیری در بازار دارد؟

نادری گفت: «به نظر نمی‌رسد این طرح، تاثیری در میزان عرضه و روند بازار داشته باشد. اما باید اجرایی شود تا نتیجه و تاثیر آن را در بازار مشاهده کرد. با وجود این، در حال حاضر عرضه خودرو کم است. اما توقف عرضه خودرو به بازار، تاثیر منفی دارد و ممکن است باعث افزایش دوباره قیمت خودروها شود.»

 

مشخص نیست که ایجاد این سامانه چقدر هزینه مالی در پی دارد و اگر قرار بر حذف قرعه‌کشی است، چرا باید برای ایجاد آن هزینه کرد.

 

نظر دهید


در همین زمینه