شبکه‌های اجتماعی

افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان اجتناب ناپذیراست

به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه

فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: «با توجه به افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات چاره‌ای جز افزایش قیمت خودرو وجود ندارد و باید از ابتدا این افزایش صورت می‌گرفت و نباید در فرآیند کنترل بازار بر قیمت گذاری تمرکز کرد. این عدم افزایش قیمت خودرو هم ضد انگیزه سرمایه گذاری بوده و هم باعث ضرر مجموعه می‌شود و در حال حاضر افزایش تقاضای کاذب و غیرمصرفی تاثیر مهمی است که کنترل قیمت بر بازار می‌گذارد.»
وی ادامه داد: «قیمت نهایی خودرو بر مبنای تعداد عرضه و قدرت خرید مرم مشخص می‌شود و کسانی به بهانه حمایت از حقوق مصرف کننده جلوی قیمت گذاری خودرو را می‌گیرند به دنبال رانت هستند همانند اتقاق رخ داده در وزارت صنعت و معدن که به بهانه حمایت از حق مردم 6 هزار خودرو قاچاق شد. همچنین برای تنظیم بازار همه چیز بستگی به میزان تقاضا دارد. اگر با افزایش قیمت عرضه دچار مشکل شود بازار دچار هرج و مرج خواهد شد. از علل اصلی افزایش قیمت خودرو سوءمدیریت در وزارت صنعت و معدن، افزایش تقاضای مازاد و ورود کارمندان و زنان خانه دار برای کسب سود بیشتر به این بازار است.»

 فرید زاوه درباره سود یا ضرر مصرف کننده در افزایش قیمت خودرو تصریح کرد: «کسانی که خودرو پیش خرید کرده اند حتی در صورت تحویل این خودرو با قیمت بالا بالاخره یک روز با فروختن خودروی خود سود می‌کنند و کسانی هم هستند که با افزایش قیمت، خودروی پیش خرید خود را پس خواهند داد.»
وی درباره پیش بینی ها درباره افزایش 60 تا 80 درصدی قیمت خودرو توسط خودروسازان بیان داشت: «در شرایط موجود فاصله قیمتی بین کارخانه تا بازار بیش از این است و اگرقرار است قیمت خودرو آزادسازی شود باید قیمت ها شناور و حاشیه بازار نیز از بین برود. همچنین در صورت شناور کردن قیمت روند تولید و توزیع و واردات هم تسهیل شود قیمت خودرو منطقی شده و بازار به تعادل خواهد رسید.»

 

منبع: عصر خودرو

نظر دهید


در همین زمینه