شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - واردات خودرو
حضور ۷ شرکت در مرحله نخست واردات

 

پس از گذشت حدود 5 سال از ممنوعیت واردات خودرو، با معرفی اسامی شرکت‌های واردکننده خودرو بالاخره طلسم ممنوعیت شکست و واردات خودرو شکل رسمی پیدا کرد.


بر اساس نامه منتشر شده مربوط به دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدت و تجارت، شناسه ثبت سفارش برای شرکت‌‌های سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، کرمان موتور، مکث موتور، خودروسازی فردا و آرین موتور باز خواهد شد و این شرکت‌ها زمام ورود خودروهای خارجی به کشور را در دست می‌گیرند. بر اساس اخبار منتشر شده هفته آینده ثبت سفارش برای واردکنندگان فعال خواهد شد. بر اساس اطلاعات رسیده این شرکت‌ها تا سقف 10 هزار یورو مجاز به ثبت سفارش برای واردات خودرو هستند.

بر اساس آیین نامه واردات خودرو، شرکت‌های واردکننده مجاز به واردات خودرو تا سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو بر اساس فوب خلیج فارس خواهند بود که اولویت با واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است.

به گفته مسوولان وزارت صمت، در مرحله فراخوان عمومی ثبت درخواست شرکت هایی که تقاضای واردات خودرو داشتند، حدود 380 شرکت نام کردند. در مرحله بعد از این شرکت‌ها خواسته شد مدارک و مستندات خود مبنی بر برند، مدل و قیمت خودرویی که قصد واردات دارند و همچنین مدارک مربوط به اخذ نمایندگی از برند خارجی مورد نظر و ارائه خدمات پس از فروش را ارائه کنند. در این مرحله ۲۴ شرکت توانستند مدارک لازم را ارائه کنند که هر ۲۴ شرکت نیز مورد پذیرش قرار گرفتند.


با توجه به اینکه اولویت واردات با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است، از میان این ۲۴ شرکت در مرحله نخست، ۷ شرکت مجاز به واردات خودرو شدند. مابقی شرکت ها نیز در مراحل بعدی می‌توانند نسبت به ثبت سفارش خودروهایی که در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو است اقدام کنند.

بنابراین عدم حضور برخی از شرکت‌های واردکننده که پیش از این اخبار غیر رسمی از ارائه درخواست توسط آن‌ها و رسیدن به مراحل نهایی به گوش رسیده بود و همچنین عدم حضور شرکت ایران خودرو در این فهرست می‌تواند به دلیل عدم عرضه محصول در بازه قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو باشد. ‌برای روشن‌تر شدن این مساله باید منتظر فهرست ۲۴ شرکت نهایی مجاز به واردات بود.


به هر حال باید منتظر ماند و دید موضوع واردات خودرو با توجه به تمام انتقادات و ضعف‌هایی که توسط کارشناسان به آن وارد شده در واقعیت چقدر عملیاتی خواهد بود.

 

 

AutomobileFa Car Importing Companies 4aban1401

 

نظر دهید


در همین زمینه