شبکه‌های اجتماعی

چهار تحول بزرگ سایپا در دوران نوین فعالیت
اتومبیل فارسی - سایپا

تبدیل مهمترین انتقادها به سایپا به بزرگترین دستاوردها

 

 

سایپا نوین، در راستای اصلاح نگاه عموم جامعه به رویداد‌های منفی صنعت خودرو طی سال‌های گذشته قدم های بزرگی را برداشته و دستاورد‌های این تفکر هم اکنون و به صورت گسترده در جامعه قابل مشاهده است.

 

به گزارش اتومبیل فارسی به نقل از سایپانیوز، ایمنی، تاخیر در تحویل، تولید خودروهای قدیمی، ضعف در کیفیت، تنوع در محصولات و بقیه موارد، همه کلیدواژه‌های اصلی هستند که از ابتدا در دستور کار سایپا نوین قرار گرفته‌اند و این خودروساز در عمل آن‌ها را بهبود بخشیده است.

 

وقتی نام سایپا به میان می آید نخستین خودرویی که همه می شناسند، پراید است که به واسطه تیراژ بالای آن و حضور گسترده اش در خیابان‌ها طبیعتا بر اساس قوانین آماری بیش از دیگر خودروها تحت نظر عموم است و در تصادف‌ها یا موارد دیگر، تعدد آن موجب تشدید نکات منفی در ذهن مردم می شود. مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا حداقل طی 5 دوره اخیر همگی وعده خروج پراید از خط تولید را دادند اما در نهایت، بعد از حدود 3 دهه تولید، یادگار شجاعت خروج گاو شیرده سایپا از خط تولید به نام سید جواد سلیمانی ثبت شد.

 

پراید طی سال های پایانی تولیدش، حدود 67 درصد از کل ظرفیت تولید سایپا را در اختیار داشته و خداحافظی با چنین محصولی که هنوز هم متقاضیان زیادی در بازار دارد، کابوسی است که برای حل آن، سایپایی‌ها تنها با تلاش، جایگزینی ظرفیت تولید و تحمل سختی های فراوان می‌توانستند آهنگ تولید را حفظ کنند و این اتفاق با برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده به واسطه حضور خانواده X200 رخ داد. پیشتر خودرویی مانند پراید از خطوط تولید یکی دیگر از خودروسازان رخ بربست اما تا سال‌ها هیچ محصولی به عنوان جایگزینش معرفی نشد و سال‌های پس از خداحافظی با این خودرو پرتیراژ برای آن خودروساز به سختی گذشت اما سایپا، نه تنها با کاهش تیراژ مواجه نشد بلکه، روند رکوردشکنی تیراژش را نیز آغاز کرد و به خوبی از پس سنگینی خروج پراید از خط تولید برآمد.

 

تاخیر در تحویل خودرو با وجود تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، مشکلات قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو و ... امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسید که به نوعی مشتری انتظارش را در هر شرایطی داشت. حال در این شرایط سایپا در شرایطی به دوران نوین قدم گذاشت که 300 هزار تعهد معوق و معادل 9 ماه تولید داشت و علاوه بر تلاش برای پاسخ گویی به این تعهدات معوق باید در مسیر تحویل به روز و به موقع خودروها نیز قدم بر می‌داشت.

 

       بخوانید > ۹ محصول جديد سايپا در راه است / اطلس، جايگزين تيبا و ساينا

 

مطمئنا با در نظر گرفتن مشکلات بین المللی و داخلی سایپا می‌توانست از در گلایه و بهانه‌جویی بر اساس حقیقت سختی‌ها به همان روند سابق و تعهدات معوق ادامه دهد اما در کمتر از سه سال، تعهدات معوق که معادل 9 ماه تولید این خودروساز بود در ماه ششم سال جاری صفر شد و از آن زمان به بعد نیز هیچ محصولی با تاخیر به مشتریان تحویل داده نمی‌شود. البته در این بین مشکلات مقطعی در زمینه تامین برخی قطعات های‌تک مانند نمایشگر، ECU، کنترل یونیت ایربگ ACU که ناشی از مشکلات بین المللی و بالا بودن تکنولوژی این قطعات است نیز ناگذیر است اما به سرعت در راستای رفع آن تلاش می‌شود و این مساله به صورت شفاف از سوی سایپا اطلاع رسانی می‌شود.

 

ایمنی شاید مهمترین محل انتقاد به سایپا طی سه دهه گذشته باشد که دستمایه تمامی دولتمردان، نمایندگان مجلس، مردم و ... بوده که عموما به پراید مربوط می‌شود. سایپا نوین در راستای اصلاح این نگاه به سایپا و محصولات ایرانی صنعت خودرو در گام نخست پراید را از خط تولید خارج کرد و در گام بعد نخستین محصول اختصاصی‌اش در کلاس C یعنی شاهین را با تمهیدات ایمنی متعدد آماده ورود به خیابان‌ها کرد. نخستین سنت شکنی فراتر از الزامات استانداردی ایران توسط سایپا، طراحی شاهین بر پایه قابلیت‌های پاس کردن استاندارد های روز اروپایی ECE بود و در گام بعد برای جلب اعتماد مردم و نشان دادن شفافیت، دو ویدیو از تست ایربگ و تست تصادف جانبی شاهین در آزمون‌های اروپایی به صورت عموم منتشر شد در حالی که پیشتر، تست‌های تصادف هیچ خودرو ایرانی به مردم اطلاع رسانی نشده بود.شاهین با متریال جدید بدنه، سیستم جدید اتصال قطعات، پاس کردن تست ایمنی عابرین پیاده و بسیاری مشخصه‌های ایمنی دیگر، ایمنی را با تعریفی جدید در کنار نام سایپا قرار داد و این روند در توسعه محصولات جدید نیز ادامه دارد.

 

       بخوانید > پیشرانه جدید ۱.۵ لیتری سایپا معرفی شد + ویدیو و مشخصات فنی

 

کیفیت سوژه‌ای است که در آن به سختی می توان اعتماد مشتریان را جلب کرد و اساسا از جمله مهمترین نقاط اصلی ضعف صنعت خودرو ایران است. سایپا نوین با استقرار نظام جدید ارتقای کیفیت، موفق به کسب نتایج قابل توجه در زمینه کیفیت محصولات شد. نتیجه این نظام کیفی جدید در بررسی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به خوبی قابل مشاهده است و از جمله مثال‌های آن می توان به کسب 4 ستاره کیفی توسط کوییک در سال گذشته اشاره کرد. این در حالی است که در گذشته محصولات این کلاس سایپا در بهترین حالت 2 یا 3 ستاره کیفی دریافت می‌کردند و صعود این خودرو به 4 ستاره دستاوردی قابل توجه و استثنایی است.

 

کیفیت، ایمنی، حذف تاخیر در تحویل خودرو‌ها و خداحافظی با پراید چهار محل اصلی انتقادها به سایپا بودند که در سایپا نوین، با برنامه‌ریزی دقیق تعریفی جدید برای هر یک از آن ها ارائه شده و امروز با پشت سر گذاشتن گذشته و هر آنچه در آن اتفاق افتاده، سایپا نوین با اتکا به درس های گذشته در حال پیشروی است.

نظر دهید