شبکه‌های اجتماعی

از جنگ تا شراکت در خودروسازی

وین‌فست با دو مدل در نمایشگاه اتومبیل پاریس حاضر شد

پس از دفاع در جنگ بیست ساله با آمریکا، ویتنام بیش‌تر با برنج، قهوه، تولید کفش و البته موتورسیکلت‌های فراوان در خیابان‌هایش شناخته شده است. زمان زیادی از همه‌گیر شدن استفاده از اتومبیل در این کشور نمی‌گذرد و حالا در یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای خودرویی دنیا شاهد این هستیم که ویتنام به صورت رسمی وارد دنیای خودروسازی شده است.

صنعت خودروی ویتنام در نخستین سال‌های فعالیت خود، شاهد حضور تنها چند برند محدود بود. بازاری که به واسطه تعرفه‌های سرسام‌آور، انگیزه تولید را برای خودروسازانی مانند فورد، دوو(جنرال موتورز)، تویوتا و ... ایجاد کرد. بعدتر در سال‌های میانی دهه نخست قرن جدید، خودروسازان کره‌ای و چینی به بازار این کشور ورود کردند و گاهی خودروهای چینی با نام عرضه کننده محلی در ویتنام عرضه می‌شد. اکنون رویای خودروسازی در این کشور تحقق یافته و وین‌فست نخستین برند خودروساز ویتنام است که نامش در کنار پینین فارینا قرار گرفته است.

 

همکاری با بزرگان

در همین ابتدای کار دو مدل سدان و شاسی‌بلند معرفی شده است. وین‌فست در حقیقت نتیجه شراکت بزرگ‌ترین هلدینگ تجاری ویتنام و قطعه سازان این کشور است. شیوه انتخاب طرح اتومبیل‌های وین‌فست نیز در نوع خود جالب است. این شرکت به استودیوهای طراحی ایتالیایی پینین فارینا، ایتال دیزاین جیوجیارو، تورینو دیزاین و زاگاتو سفارش می‌دهد اسکچ‌های خود را ارائه دهند، سپس از مردم برای انتخاب طرح برتر نظر سنجی می‌شود.
بیش از 60.000 نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند و این دو طرح –که هر دو توسط ایتال دیزان جیوجیارو ارائه شده- بیش‌ترین رای را از سوی مردم کسب کردند و برای اصلاح به پینین‌فارینا سپرده شد.
درون محفظه موتور این دو خودرو، یک پیشرانه 2.0 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر قرار دارد که 174 اسب بخار و 300 نیوتن‌متر گشتاور یا 227 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مشتری‌های نمونه سدان می‌توانند این پیشرانه را با هر دو قدرت انتخاب کنند، اما برای مدل SUV تنها امکان انتخاب قدرت بیش‌تر وجود دارد. یک جعبه دنده 8 سرعته ساخت ZF، نیروی موتور را در هر دو خودرو به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد، هر چند که به لطف شراکت با بورگ وارنر، گزینه تمام چرخ محرل نیز برای مدل SUV قابل انتخاب است.
نسخه سدان با پیشرانه 174 اسب‌بخاری در 8.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. این عدد برای نمونه قدرتمندتر به 7.1 ثانیه تقلیل می‌یابد. مدل شاسی بلند نیز در نسخه دیفرانسیل عقب به 8.9 ثانیه برای دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز دارد در صورتی که نسخه تمام چرخ محرک آن 0.2 ثانیه زمان بیش‌تر نیاز دارد.

 

آینده وین‌فست
این اعداد و ارقام برای یک خودروساز نوپا فوق‌العاده به نظر می‌رسد. شرکت‌های بسیاری تلاش کردند وارد صنعت خودروسازی شوند، اما حس و حال ورود وین‌فست به این دنیا متفاوت است. ابتدای سال جاری، این شرکت شراکت خود را با جنرال موتورز آغاز کرد. بر این اساس جنرال موتورز با واگذاری فعالیت‌های ویتنام خود به وین‌فست موافقت کرد که شامل توزیع خودروهای شورولت در این کشور نیز می‌شود. بر اساس گزارش رویترز، این واگذاری شامل کارخانه هانوی جنرال موتورز، شبکه نمایندگی‌ها نیز می‌شود. بر همین اساس وین‌فست بیش‌تر از تکنولوژی جنرال موتورز در محصولات خود استفاده خواهد کرد و محصولات آینده دو شرکت مبنایی مشترک خواهند داشت.
این شراکت منجر به تولید محصول بعدی وین‌فست خواهد شد که یک اتومبیل کوچک شهری از جنرال موتورز است. تمام حقوق تولید این مدل در سراسر جهان برای وین فست خواهد بود و با همین برند در ویتنام تولید خواهد شد. این اتومبیل شهری سال آینده برای ورود به بازار آماده می‌شود که محل تولید آن کارخانه‌ای در هانوی خواهد بود.
ویتنامی‌ها سال آینده یک محصول تمام الکتریکی با طراحی ایتال‌دیزان جیوجیارو و مهندسی EDAG آلمان معرفی خواهند کرد. فروش این مدل از سال 2020 آغاز خواهد شد. این شرکت همچنین دو موافقت‌نامه دیگر نیز با شرکت زیمنس برای تولید اتوبوس‌های تمام الکتریکی امضا کرده است. این شراکت برای مجوز تولید موتورهای الکتریکی و تامین و تولید دیگر اجزای اتوبوس‌های الکتریکی در ویتنام است. این اتوبوس‌ها باید در سال 2019 وارد مرحله تولید شود. تمام این برنامه‌ها به سرپرستی خانم «لی چی چو چوی»، مدیرعامل هلدینگ وینگروپ مدیریت می‌شود.
وین‌فست تولید مدل‌های LUX A2.0 و LUX SA2.0 را از سال آینده آغاز خواهد کرد.

نظر دهید


در همین زمینه