شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - کیا تلوراید
شامل شدن بیش از ۴۵۰ هزار دستگاه تلوراید

کیا برای شاسی‌بلند محبوب خود یعنی تلوراید، فراخوان گسترده‌ای صادر کرده است که شامل ۴۶۲ هزار و ۸۶۹ دستگاه خودرو از مدل‌های سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ می‌شود. دلیل این فراخوان کمی نگران‌کننده است: خطر آتش‌سوزی که از موتورها‌ی برقی صندلی‌های راننده یا سرنشین جلو نشات می‌گیرد. این خطر می‌تواند چه در حین استفاده از خودرو و چه در حالت پارک با خاموش بودن آن رخ دهد و به همین دلیل کیا توصیه کرده است که در صورت امکان، خودروها در خارج از منزل پارک شوند تا در صورت آتش‌سوزی صندلی‌ها، ایمنی بهتری فراهم شود.

علت اصلی این مشکل موتور صندلی نیست، بلکه دکمه لغزنده‌ای است که آن را کنترل می‌کند. اعلامیه فراخوان صادرشده توسط NHTSA بیان می‌کند که یک ضربه خارجی می‌تواند کاور پشتی سوئیچ صندلی را جابجا کند. این امر می‌تواند باعث ناهماهنگی در سوئیچ کنترل‌کننده موتور صندلی شود و با گیر کردن سوئیچ، موتور در حال دریافت برق مداوم باشد. اگر سرنشینان از این مشکل بی‌اطلاع باشند، موتور می‌تواند به اندازه‌ای گرم شود که آتش بگیرد.

طبق اسناد ارائه شده در رابطه با این فراخوان، کیا از یک آتش‌سوزی کوچک در صندلی راننده یک تلوراید ۲۰۲۳ که در حال حرکت بوده آگاه است. علاوه بر این، ۶ حادثه تایید شده از ذوب شدن قطعات زیر صندلی‌ها گزارش شده است. در برخی از این حوادث نیز دود در کابین خودرو مشاهده شده است.

آیا گیر کردن موتور صندلی برقی نباید مشخص باشد؟ اعلامیه فراخوان به این موضوع نمی‌پردازد و گزارش زمان‌بندی‌شده کیا در مورد این مشکل (از دسامبر ۲۰۲۲) به علائم پیش از حوادث مذکور اشاره نمی‌کند. با این حال، کیا توصیه کرده که حرکت صندلی حتی پس از رها شدن دکمه لغزنده صندلی، به همراه بوی سوختگی، دود، یا غیر قابل استفاده شدن صندلی‌ها می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل باشد.

راه‌حل این مشکل ساده است. نمایندگی‌های کیا یک براکت جدید برای کاور پشتی سوئیچ صندلی برقی نصب خواهند کرد و دکمه‌های کنترل صندلی نیز تعویض خواهند شد.

نظر دهید


در همین زمینه