شبکه‌های اجتماعی

گمانه‌زنی از ماسل‌کارهای آینده

کوپه دیفرانسیل عقب آمریکایی با پیشرانه هیبریدی

چندی پیش خبر معرفی فورد موستانگ هیبریدی در سال 2020 از سوی این خودروساز دیترویتی تایید شد. به نظر می‌رسد در صورت معرفی، این خودرو در نوع خود اولین باشد: یک کوپه اسپرت دیفرانسیل عقب آمریکایی با پیشرانه هیبریدی.
خودروهای هیبریدی تا کنون مسیری طولانی را طی کرده‌اند و خودروسازان بزرگ به تجربیات مهمی در این زمینه دست یافته‌اند. در میان ابرخودروها می‌توان به پورشه 918 اسپایدر و مک‌لارن P1 اشاره کرد که با بهره‌گیری از ویژگی‌های موتورهای الکتریکی به مراحل جدیدی از قدرت و عملکرد رسیده‌اند و این روند با توسعه موتورهای الکتریکی و فن‌آوری‌های مرتبط رواج بیش‌تری خواهد یافت. اکنون فورد مشغول توسعه نسخه هیبریدی موستانگ است و در این مقاله سعی شده تا بهترین پیش‌بینی از این خودرو مطرح شود.

 

پیشرانه هیبرید
سیستم انتقال قدرت هیبریدی موستانگ بنا بر ادعای فورد بازدهی بیش‌تری از پیشرانه‌های سنتی V8 خواهد داشت. همچنین این شرکت مدعی است که قدرت پیشرانه 8 سیلندر با مزیت گشتاور بیش‌تر در دور پایین با این فن‌آوری در دسترس خواهد بود. برای تحقق این ویژگی‌ها، فورد از سیستم‌های هیبریدی معمول بهره خواهد برد به این ترتیب که یک موتور الکتریکی بین پیشرانه و جعبه‌دنده قرار می‌گیرد. پیشرانه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، احتمالا نمونه 2.3 لیتری اکوبوست خواهد بود که انتظار می‌رود با انجام تغییراتی، قدرت و گشتاور آن به بیش از 310 اسب بخار و 474 نیوتن‌متر فعلی برسد. به جای جعبه دنده CVT احتمالا جعبه‌دنده 10 سرعته‌ فورد به کار گرفته شود.
نسل بعدی فورد فوکوس RS از پیشرانه‌ 2.3 لیتری با سیستم هیبریدی mild عرضه خواهد شد. گزینه‌ای که به کارگیری آن احتمال کم‌تری در موستانگ هیبریدی دارد، همان سامانه هیبرید فوکوس خواهد بود، اما باید در نظر داشت که این گونه سیستم‌های هیبرید با الکتروموتورهای کوچک‌تر نمی‌توانند به اندازه نمونه‌های هیبریدی فول عملکرد بالایی را در اختیار قرار دهند.
اگر چه این امکان وجود دارد که موستانگ جدید از یک سیستم پلاگ‌این هیبریدی نیرو بگیرد، اما انتظار می‌رود که این خودرو در نسل بعدی خود در قالب مدل‌های هیبریدی معمولی عرضه شود و امکان حرکت به صورت تمام‌الکتریک را در سرعت‌های پایین داشته باشد. نسخه هیبریدی فورد F150 که تا سال 2020 عرضه خواهد شد، ممکن است در سیستم انتقال قدرت خود با موستانگ هیبریدی مشترک باشد، زیرا هر دو خودرو دیفرانسیل عقب هستند، از جعبه دنده 10 سرعته اتوماتیک یکسانی سود می‌برند و پیشرانه‌های آن‌ها به صورت طولی در خودرو تعبیه خواهند شد.


قدرت و عملکرد
با در نظر گرفتن قدرت بیش‌تری که به وسیله موتورهای الکتریکی به این خودرو افزوده می‌شود و همچنین با در نظر داشتن ارتقای بازده و قدرت پیشرانه 2.3 لیتری اکوبوست، می‌توان انتظار داشت که قدرت این نسخه هیبرید از موستانگ به حدود 400 اسب بخار و گشتاور آن به بیش از 542 نیوتن‌متر خواهد رسید. به  این ترتیب نسخه هیبریدی 4 سیلندر موستانگ از نظر قدرت فاصله چندانی با نسخه GT موستانگ در نسل حاضر که با پیشرانه V8 خود 460 اسب بخار قدرت  و 570 گشتاور دارد، نخواهد داشت. اگر چه احتمالا نسخه هیبریدی موستانگ با این فرضیات قدرت کم‌تری نسبت به نمونه 8  سیلندر کنونی تولید خواهد کرد، اما الکتروموتورهایی که در نسخه هیبریدی به کار گرفته خواهند شد نه تنها گشتاور بیش‌تری تولید می‌کنند بلکه این گشتاور بیش‌تر را بسیار زودتر از پیشرانه‌های سنتی در اختیار راننده قرار می‌دهند.
نسخه اکوبوست 4 سیلندر موستانگ با جعبه دنده 10 سرعته خودکار توانایی ثبت صفر تا صد 5.3 ثانیه‌ای را دارد و همچنین بر اساس بررسی که مجله موتورترند انجام داده است، می‌تواند مسیر درگ یک چهارم مایلی را در 13.9 ثانیه و با سرعت 156.42  کیلومتر بر ساعت به پایان برساند. با در نظر گرفتن گشتاور بیش‌تر در دور موتور پایین‌تر می‌توان گفت که موستانگ هیبریدی حدود نیم ثانیه سریع‌تر از نسخه اکوبوست کنونی شتاب صفر تا صد خود را به ثبت برساند، اما فورد اجازه نخواهد داد که موستانگ هیبریدی از موستانگ GT هشت سیلندر سریع‌تر ظاهر شود.
از آن‌ جا که دغدغه بهره‌وری و کاهش مصرف سوخت آن‌گونه که در تویوتا پریوس وجود دارد، دغدغه اصلی برای این خودرو نیست، می‌توان مصرف سوخت بهتر و بازده بیش‌تری را در موستانگ هیبرید نسبت به موستانگ اکوبوست انتظار داشت، اما این تغییر چندان زیاد نخواهد بود. با این حال می‌توان گفت مصرف سوخت موستانگ هیبریدی بسیار امیدوارکننده‌تر از نسخه کنونیGT آن باشد. در حال حاضر مصرف سوخت در سیکل ترکیبی برای فورد موستانگ در نسخه اکوبوست و GT به ترتیب 9.4 و 12.3 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.


فن‌آوری هیبریدی
مانند هر خودروی هیبرید مدرن دیگری موستانگ هیبرید از ترمزهایی سود می‌برد که در هنگام کم‌کردن سرعت خودرو، از نیروی ترمز برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌کنند. برای کسانی که به دنبال بیش‌ترین بهره‌وری هستند، فورد یک حالت Eco برای خودرو در نظر خواهد گرفت که با فعال‌کردن ممکن است اندکی از قدرت خودرو را از دست بدهید، اما در عوض مصرف سوخت بهتری از خودروی خود دریافت خواهید کرد. مانند دیگر محصولات هیبریدی شرکت فورد یک پنل ویژه برای نمایش اطلاعات سامانه هیبرید در این موستانگ تعبیه خواهد شد تا ویژگی‌هایی مانند میزان مصرف سوخت، میزان شارژ باتری‌ها و وضعیت باتری‌ها از نظر شارژ شدن یا مصرف شدن را در اختیار راننده قرار دهد.


حالت‌های رانندگی

احتمالا موستانگ هیبرید حالت‌های رانندگی نرمال و اسپرت یا پاور را در کنار یک حالت Eco به راننده ارائه کند. در حالت نرمال به نظر می‌رسد که موستانگ مانند یک خودروی هیبریدی معمولی رفتار کند و الکتروموتورهای آن در زمان شروع به حرکت از حالت سکون، پارک‌کردن با سرعت کم یا به طور متناوب در زمان حرکت در اتوبان به کمک خودرو می‌آیند. در حالت اسپرت یا پاور نیز پیشرانه بنزینی در کنار موتور الکتریکی با بیش‌ترین توان خود کار می‌کنند تا بیش‌ترین قدرت و عملکرد ممکن را به نمایش بگذارند.

 

طراحی موستانگ هیبرید چگونه خواهد بود؟
وقتی موستانگ هیبرید در سال 2020 رونمایی شود احتمالا شباهت بسیاری با نسخه معمولی آن داشته باشد با این تفاوت که برای نشان دادن هیبریدی بودن آن از بج‌ها و برخی جزییات اختصاصی و متفاوت سود خواهد برد. در داخل اتاق نیز ممکن است از رنگ‌ها و نورپردازی‌های مخصوص نسخه هیبریدی استفاده شود.


ایمنی با سامانه‌های کمک‌راننده
پکیج جدید فورد برای فن‌آوری‌های کمک‌راننده که خود آن را Co-Pilot 360 می‌خواند، به نظر می‌رسد که به صورت استاندارد برای موستانگ هیبریدی عرضه شود. این بسته ایمنی شامل ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، سیستم تشخیص نقطه کور، سامانه حفظ خط، نور بالای خودکار و دوربین دنده عقب خواهد بود. سامانه کروز کنترل تطبیق‌پذیر و ترمز اتوماتیک هنگام دنده عقب نیز  احتمالا در دسترس خواهد بود.


موستانگ هیبریدی نسخه 8 سیلندر نیز خواهد داشت؟
اگر فورد نسخه‌ای هیبریدی از موستانگ را با پیشرانه V8 عرضه کند، با قرار دادن موتورهای الکتریکی در کنار پیشرانه‌های 5.0 لیتری یا 5.2 لیتری که در حال حاضر در اختیار دارد، می‌تواند دست به تولید یک سوپراسپرت بر اساس موستانگ بزند. این کاری است که پورشه با سری محصولات پانامرای خود انجام داده است و نسخه‌های هیبریدی از مدل‌های 6 و 8 سیلندر آن‌ها را به تولید رسانده است. آیا فورد نیز دست به چنین کاری خواهد زد و یک ماسل‌کار با عملکرد فوق‌العاده به تولید خواهد رساند؟ این سوالی است که برای یافتن پاسخ آن باید منتظر اتفاق‌های آینده و تصمیم‌های بعدی فورد باشیم.

 

نظر دهید


در همین زمینه