شبکه‌های اجتماعی

لزوم تأمین زیرساخت‌های لازم برای خودروهای الکتریکی‌

راه دشوار پیش رو

سال 2020 را در نظر بگیرید که میلیون ها دستگاه اتومبیل الکتریکی، در حال تردد در جاده‌های بریتانیا یا هر نقطه دیگری از اروپا هستند. آیا زیرساخت‌های جهان پاسخگوی این حجم از وسایل نقلیه پاک خواهند بود؟ نیسان لیف یکی از آن خودرو‌های الکتریکی موفق در بازار جهانی است که به تازگی پای نسل جدید آن به بازار‌ اروپا نیز باز شده است. هفته گذشته یکی از اقوام نگارنده در انگلستان، به پاس کار کردن در سایت Sunderland نیسان، یک دستگاه لیف 2018 تحویل گرفت. این خودرو با توانایی پیمایش 378 کیلومتر به صورت تمام‌الکتریکی، عرضه می‌شود. با این حال، او تعریف می‌کرد که امیدوار بوده است تا با یک بار توقف برای شارژ، بتواند مسیر 440 کیلومتری از محل تحویل خودرو تا منزل را بپیماید که گویا موفق به انجام این کار شده است! البته به عقیده خودش با مدیریت درست در مصرف انرژی و رعایت اصول رانندگی بهینه.

 

پس از مدتی آشنایی با دنیای خودرو‌های پاک، برایم جالب بود که افراد و نهاد‌های مختلف، اظهارنظر‌های ضد و نقیضی پیرامون این خودرو‌ها می‌کنند. چندی پیش به یک پیش‌بینی از آنالیزرو‌های Emu برخورد کردم که می‌گفت: 83 درصد از کمبود فعلی در زیر ساخت‌های لازم برای الکتریکی‌ها تا سال 2020 بر طرف می‌شود. گزارش‌های این مؤسسه می‌گویند که برای پوشش 1 میلیون دستگاه خودرو الکتریکی تنها در انگلستان، به 83,500 ایستگاه شارژ سریع افزون بر 16,500 ایستگاه فعلی نیاز است.

حال سوال اصلی اینجاست که آیا باید نگران باشیم؟ دیوید مارتل، ریاست Chargemaster، بزرگترین شبکه پنل‌های Polar و مجموعه پایانه‌های شارژ، پاسخ این سوال را با جواب منفی می‌دهد. Martell می‌گوید: «فکر نمی‌کنم که نا امیدی کار درستی باشد. خریداران خودرو می‌توانند مطمئن باشند که زیر ساخت‌های شارژ برای حمایت از اتومبیل‌های الکتریکی، با رویکرد بازار به این دسته از خودرو‌ها هماهنگ می‌شوند. زیرا ما طی چند سال آینده هزاران خانه شارژ، ایستگاه‌ اختصاصی و سکو‌های شارژ دولتی را افتتاح می‌کنیم.»

این بد بینانه است اگر بگوییم امروز، وضعیت پیشرفت دولت‌ها در توسعه زیرساخت‌های تردد وسایل نقلیه پاک ضعیف بوده است. هرچند تلاش‌های آن‌ها جای تقدیر دارد اما، در آینده نیاز به شبکه شارژ سریع برای خودرو‌های الکتریکی موجود در خیابان‌ها با شتاب فوق العاده‌ای افزایش می‌یابد. ما انتظار داریم تا سال 2022، سالیانه 50,000 پایانه شارژ در سراسر انگلستان اضافه شود و این تعداد تا پایان 2030، به 500,000 عدد برسد!

 

آن چه که در برخورد با مالکان خودرو‌های الکتریکی، از جمله محصولات تسلا یافت شده است، این است که بیشتر آن‌ها خواستار افزایش تعداد رانندگان الکتریکی‌سوار و رشد فرهنگ خرید خودرو‌های پاک هستند و عامل بازدارنده این موضوع را، نبود بستر مناسب برای استفاده از این نوع اتومبیل‌ها می‌دانند.

این روز‌ها یکی از شغل‌های خوب در بریتانیا، اپراتوری و مسئولیت نگه‌داری از ایستگاه‌های شارژ سریع است که همواره با استقبال بالایی از سوی الکتریکی سواران مواجه می‌شوند. همین نکته می‌تواند نوید بخش آینده‌ای درخشان برای حمل و نقل پاک در اروپا باشد.

نظر دهید


در همین زمینه