شبکه‌های اجتماعی

طراح این اسمارت یک ایرانی است
اتومبیل فارسی - اسمارت کانسپت #1

رونمایی از اولین کراس‌اوور اسمارت در مونیخ


اسمارت کانسپت #1، فصل جدیدی از خودروسازی اسمارت را آغاز می‌کند که از ابتدای فعالیت خود تنها به ساخت خودروهای کوچک شهری می پردازد و حالا بخش قابل توجهی از سهام آن در اختیار غول خودروسازی چین یعنی جیلی است.


کراس اوور جمع و جور اسمارت که در نمایشگاه اتومبیل مونیخ 2021 به نمایش درآمده و فرم کلی آن به نسخه تولید انبوه بسیار نزدیک است، اولین خودروی الکتریکی اسمارت در رده خودروهای کرس اوور است. اسمارت در سال 2019 همزمان با جیلی و دایملر اعلام کرده بود قصد دارد تولید خودروهای با موتورهای درون سوز را کنار بگذارد.

 

 AutomobileFarsi Smart Concept 1 7


بخش مهندسی اسمارت‌های آینده، توسط جیلی در چین توسعه می‌یابد، اما طراحی آن‌ها زیر نظر مرسدس صورت می‌گیرد که زبان طراحی ارائه شده برای اسمارت کانسپت #1 بسیار جذاب هم شده است. نکته جالب در مورد اسمارت کانسپت #1، حضور محمد حسین امینی یکتا، طراح جوان ایرانی به عنوان سرپرست طراحی بدنه این کراس‌اوور الکتریکی در تیم طراحی اسمارت است.

 

طول، عرض و ارتفاع اسمارت کانسپت #1 به ترتیب 4290، 1910 و 1698 میلی متر است که به طور کلی کمی کوچک‌تر از مرسدس EQA، کوچک‌ترین کراس اوور الکتریکی مرسدس بنز است. با این حال این دو خودرو از نظر ساختار فنی ارتباطی با هم ندارند. اسمارت‌های آینده بر اساس پلتفرمی ساخته می‌شوند که توسط جیلی توسعه داده شده و احتمالا ردپای آن در محصولات آتی ولوو نیز دیده خواهد شد.

 

طراحی کلی خودرو بسیار تمیز و با ظرافت انجام شده است. بازی‌های نوری جذاب در بخش‌های مختلف اسمارت کانسپت #1 دیده می‌شود. نخست در جلوپنجره که حالا به شکل یک فرم تو پر در آمده و چون مانند خودروهای با پیشرانه درون سوز نیازی به ورودی هوا ندارد، تنها شکل آن را تداعی می‌کند تا خودروهای برقی کم‌تر برای مشتری‌ها غریبه به نظر برسد. علاوه بر این جلوپنجره مصنوعی، چراغ‌های باریک اسمارت کانسپت #1 نیز با گرافیک نوری جذابی همراه شده است.

 

 AutomobileFarsi Smart Concept 1 29


نکته جالب دیگر در مورد طراحی اسمارت کانسپت #1 فرم سقف و ستون C آن است که حسی شبیه به دیدن کلاه‌خود را در بیننده ایجاد می‌کند. بخشی از این حس به دلیل تضاد رنگی سقف طلایی و بدنه سفید ایجاد می‌شود. به لطف جانمایی لولاهای در عقب در قسمت عقبی درها، خبر از ستون B در این خودرو نیست، اما به احتمالا بسیار زیاد نسخه تولید انبوه از این ویژگی بی بهره است.


اسمارت می‌گوید با وجود این که کانسپت جدیدش ابعاد نسبتا کوچکی دارد، به دلیل انتقال چرخ‌های 21 اینچی آن به گوشه‌های خودرو، فضای کابین بزرگی دارد. این یکی از مزایای خودروهای الکتریکی است که فاصله بین دو محور آن‌ها نسبت به خودروهای سوخت فسیلی بیشتر است. با وجود این که خودروی نمایش داده شده در مونیخ ظرفیت چهار سرنشین را دارد، اما نسخه تولید انبوه اسمارت کانسپت #1 پنج سرنشین خواهد بود و فضای بیشتری از هم‌کلاس‌های خود ارائه خواهد داد.

 

 AutomobileFarsi Smart Concept 1 15

 

یک سقف پانوراما بزرگ برای این خودرو در نظر گرفته شده که نورپردازی‌ طراحی شده در کابین را تکمیل می‌کند و به وسیله نمایشگر 12.8 اینچی تبلت مانند بالای داشبورد اسمارت کانسپت #1 قابل کنترل است.
اسمارت جزییاتی از ویژگی‌های فنی خودروی الکتریکی خود منتشر نکرده، اما می‌گوید می توانید از یک اپلیکیشن هوشمند به عنوان کلید دیجیتالی این خودرو استفاده کنید و این SUV به سیستم‌های دستیار راننده متنوع مجهز شده و می‌تواند به روزرسانی‌ها را دریافت کند.

 

اسمارت کانسپت #1 احتمالا از سال 2023 وارد خط تولید و سپس روانه بازارهای چین و اروپا خواهد شد، اما به دلیل افت فروش این برند در بازار آمریکای و خروج از این بازار در سال 2019، این خودروساز فعلا برنامه‌ای برای حضور مجدد در آمریکا ندارد.

 

نظر دهید


در همین زمینه