شبکه‌های اجتماعی

همه چیز درباره لودئو T60، محصول تازه شهر خودرو
اتومبیل فارسی - لودئو یما T60 شهر خودرو

آیا مشتریان قبلی شهر خودرو صاحب خودرو می‌شوند؟

 


نخستین بار سال 1395 یا 96 بود که زمزمه ورود خودروهای یِما (Yema – در زبان چینی معادل موستانگ) توسط سناباد خودرو توس به ایران شنیده می‌شد. خودروسازی بسیار ناشناخته که به سختی می‌شد حتی تصاویر با کیفیت از محصولاتش در فضای وب پیدا کرد. در آن دوره که هر روز یک برند معتبر در دنیای خودروسازی وارد بازار ایران می‌شد، یما نتوانست کاری از پیش ببرد، اما حالا در دوره‌ای که تمام خودروسازان معتبر بازار ایران را ترک کرده‌اند، یِما فرصت عرض اندام پیدا کرده است.


پس تلاش ناموفق اول، یما سر از ماموت خودرو در آورد، خودروسازی که پیش از تحریم‌های جدید علیه ایران، واردکننده خودروهای فولکس‌واگن به ایران بود و قصد داشت مونتاژ محصولات این غول آلمانی را در کارخانه خود آغاز کند. حالا پای یما به ایران باز شده، اما ظاهرا قرار است با نام Levdeo در بازار ایران عرضه شود. تصاویر منتشر شده از لِودِئو، حضور این خودرو در نمایشگاه شهر خودرو را نشان می‌دهد. شرکتی که با عملکرد بسیار ضعیف آن در فروش و خدمات کوپا، دردسرهای فراوانی را برای ریگان خودرو به همراه داشت. با این حال با انتشار این تصاویر، این موضوع نیز مطرح شده که خودروها توسط ماموت خودرو تولید و توسط شهر خودرو به فروش خواهد رسید.


برخی منابع نیز این احتمال را مردود می‌دانند. با رد این موضوع، گمان تازه‌ای مطرح می شود که شهر خودرو خود با لِودِئو برای مونتاژ T60 در ایران به توافق رسیده، اما برای فرار از 2000 مشتری شاکی کوپا، در پس نام ماموت خودرو پنهان شده است.


رابطه یما و لودئو
تا همین جای کار ماجرا بسیار بغرنج و پیچیده است. با این حال برای این که شرایط کمی روشن شود به رابطه یما و Levdeo اشاره می‌کنیم. یما یک خودروساز چینی است که در استان سیچوآن چین مستقر است و بیش‌تر فروش آن مربوط به شهر چنگدو است. این خودروساز کوچک، کار خود را در سال 2012 با کپی‌های بسیار ضعیف از سوبارو فارستر آغاز کرد و در سال 2015 که بالاترین میزان فروش خود از ابتدای فعالیت تا امروز را تجربه کرده، موفق به فروش حدود 40 هزار دستگاه خودرو در یک سال شده است. این رکورد فروش تا امروز تکرار نشده و میزان فروش یما در سال 2019 به 24000 دستگاه کاهش می‌یابد. این‌جا نقطه‌ای است که Levdeo وارد ماجرا می‌شود. یک خودروساز نوپا که هر چند تاریخ تاسیس آن به سال 2008 برمی‌گردد، اما اولین آمار فروش آن مربوط به سال 2019 است. Levdeo که با تمرکز بر طراحی و تولید خودروهای الکتریکی ایجاد شده، در ژانویه این سال یما را به ارزش 1.5 میلیارد یوآن می‌خرد و مالکیت آن را تصاحب می‌کند. نخستین حاصل این خرید، Levdeo i9 است بر پایه یما T60 طراحی شده و دارای قوای محرکه الکتریکی است.

 

یما T60 یا Levdeo T60؟
حالا با گذشت حدود یک سال، دومین نمود این اتفاق در بازار ایران نمایان شده است. در حالی که پیش از این صحبت از تولید یما توسط ماموت خودرو بود، امروز نخستین محصول این شرکت در نمایشگاه شهر خودرو با نام لودئو دیده شده است. در هر صورت هر دو به اندازه کافی گمنام هستند که کسی آن‌ها را نشناسد. با این حال نامی که روی بدنه خودرو خودنمایی می کند، لودئو T60 است.


لِودِئو T60 یک کراس‌اوور جمع جور با طول 4360 میلی‌متر و عرض و ارتفاع 1830 و 1680 میلی‌متر است. فاصله بین دو محور آن نیز به 2550 میلی‌متر می‌رسد. این خودرو که با نام یما BoJun (در چینی به معنی اسب سرزنده پیروز) نیز شناخته می‌شود مانند بیش‌تر خودروهای چینی به موتورهای 1.5 لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ مجهز شده و جعبه‌دنده‌های دستی و CVT برای آن قابل انتخاب است. مانند بیش‌تر کراس‌اوورهای چینی، نیروی موتور این خودرو نیز به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود. هنوز معلوم نیست کدام موتور برای بازار ایران انتخاب شده است، اما تنها تصویر منتشر شده از نمای داخلی آن نشان می‌دهد که به جعبه دنده اتوماتیک مجهز است. این بدین معنا است که حضور این خودرو با موتور توربوشارژ که 156 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند قطعی است، اما در مورد عرضه نمونه تنفس طبیعی آن با 112 اسب‌بخار قدرت و جعبه دنده 5 سرعته دستی نمی‌توان اظهار نظر کرد.


لودئو T60 نخستین بار سال 2019 و با نام یما T60 معرفی می‌شود. محصولی که بلافاصله عنوان پرفروش‌ترین خودروی ساخت یما را در سال‌های 2019 و 2020 از آن خود می‌کند. عنوانی که هر چند جذاب است، اما در فروش نه چندان بالای یما، معنای مهمی ندارد.

 

لودئو یما در ایران
برای یما که مهم‌ترین بازارهای صادراتی آن فیلیپین، لائوس و کامبوج است، حضور در بازار ایران یک فرصت طلائی است که سال‌های برای به دست آوردن آن تلاش کرده است، اما فروش محصولات آن توسط شهر خودرو (چه ماموت خودرو تولید کننده باشد و چه سناباد خودرو توس)، بزرگ‌ترین آسیبی است که به اعتبار نداشته یما و Levdeo وارد می‌شود. نزدیک به 2000 مشتری شاکی سرگردان شهر خودرو که بیش از یک سال در انتظار دریافت خودروهای خود هستند، اولین سدی است که پیش روی شهر خودرو قرار دارد. حال باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای نظارتی و حمایتی، شهر خودرو را به تحویل این خودرو به عنوان جایگزینی برای خودروهای فروخته شده به مشتریان ملزم می‌کنند یا مسیر را برای تکرار تجربه‌های گذشته باز می‌گذارند.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه