شبکه‌های اجتماعی

  • عکاس: مرصاد آقابابارنگرز
لاماری ایما کراس اوور جدید آرین موتور رونمایی شد
اتومبیل فارسی - لاماری ایما

بازگشت آرین سرمایه به بازار خودروهای سواری


شرکت آرین موتور که فعالیت خود را از سال 1390 به عنوان یک وارد کننده خودرو آغاز کرده بود، با رونمایی از برند «لاماری» به صورت رسمی به جمع تولیدکنندگان خودروی سواری پیوست. این شرکت، آخرین سواری خود را در زمستان 1396 رونمایی کرده بود و در این مدت با چالش‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام و آماده سازی خط تولیدی که از سایپا در شهر خمین خریده بود، مواجه بود.


آرین موتور به عنوان نماینده رسمی و انحصاری برندهای میتسوبیشی و دی‌اس در ایران مشغول به فعالیت بود و پیش از تغییر وضعیت سیاسی ایران قرار بود جدیدترین محصول میتسوبیشی یعنی اکلیپس کراس را در همین کارخانه مونتاژ کند. حالا با گذشت چهار سال این شرکت محصولی جایگزین را آماده تولید کرده و به زودی تولید و عرضه رسمی آن را آغاز می‌کند. هر چند در این فاصله شرکت آرین پارس موتور، از زیرمجموعه‌های هلدینگ آرین سرمایه موفق شده در سال 1399 تولید خودروهای تجاری سبک را آغاز کند، اما حال شرایط برای تولید خودروهای سواری نیز فراهم است.


حالا مدیران آرین موتور می‌گویند، از این پس لاماری بخشی از خانواده آرین خواهد بود و این موضوع صرف نظر از وجود یا لغو تحریم‌ها ادامه خواهد داشت و قرار است خودروهایی که در کارخانه این شرکت مونتاژ می‌‌شود، با برند لاماری در بازار عرضه شود.

 

نام لاماری از کجا آمده است؟

نام لاماری (Lamari) ترکیبی از حروف ابتدای عبارت Leading AutoMaker و حروفی از نام آرین (Arian) گرفته شده و نشان گوزن به این جهت برای لوکوی این شرکت انتخاب شده که نماد آگاهی و فراست نسبت به محیط اطراف خود است. آرین موتور در نظر دارد در سال آینده دو محصول دیگر در کلاس‌های سدان C سگمنت و کراس‌اوور B سگمنت را به سبد محصولات خود اضافه کند.

 

لاماری ایما (Lamari Eama)

لاماری ایما، نخستین محصول مونتاژی آرین پارس موتور، یک کراس‌اوور کامپکت با طول، عرض و ارتفاع 4565، 1860 و 1690 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 2710 میلی‌متر است. از مهم ترین ویژگی‌های این خودرو می‌توان به طراحی جذاب آن اشاره کرد که نسبت به خودروهای موجود در بازار ایران متفاوت است. بر اساس آنچه آرین موتور اعلام کرده، سرپرست طراحی لاماری ایما به عهده هانس هنین کئوفله بوده که پیش از این در شرکت‌های ولوو و مرسدس بنز مشغول به فعالیت بوده و طراحی خودروهایی مانند مرسدس بنز GLE کوپه و GLA را در کارنامه خود دارد.


علاوه بر چهره تهاجمی لاماری ایما، سطح کم‌تر شیشه نسبت به بدنه، حجم پردازی گلگیرهای جلو و عقب و خط شانه خودرو مواج و همچنین خط سقف این خودرو که حسی شبیه به خودروهای کوپه را ایجاد می‌کند، مهم‌ترین المان‌های طراحی این خودرو به شمار می‌رود. با وجود این فرم رو به پایین ستون C، لاماری ایما در حالت 5 سرنشین فضای باری به اندازه 480 لیتر ارائه می‌دهد که با خواباندن صندلی‌ها افزایش می‌یابد. چراغ‌های LED در بخش‌های گوناگون این خودرو به کار گرفته شده که علاوه بر بازدهی بیش‌تر، سازگاری بالاتری با محیط زیست نیز دارد.


در کابین لاماری ایما با فضایی کاملا مدرن مواجه هستیم و به خوبی می‌توان تاثیر حضور طراحان این خودرو در تیم طراحی مرسدس را احساس کرد. دو نمایشگر 10.25 اینچی متصل به هم در قسمت بالایی داشبورد تعبیه شده که یکی برای اطلاعات سرگرمی و دیگری به عنوان صفحه کیلومتر دیجیتالی ایفای نقش می‌کند. اهرم تعویض دنده دیجیتالی لاماری ایما نیز طراحی جذابی دارد.

 

مشخصات فنی لاماری ایما

لاماری ایما با یک موتور 1.5 لیتری توربو با تزریق مستقیم سوخت وارد بازار ایران می‌شود. این موتور که با کد 4A95TD شناخته می‌شود، توان تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی تولید شده توسط این موتور توسط یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این ترکیب موجب شده لاماری ایما با وجود وزن 1550 کیلوگرمی بتواند در مدت 9.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

 

در بخش امکانات لاماری ایما می‌توان به سانروف پانوراما، صندلی راننده با تنظیم برقی 6 جهته، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، حالت‌های رانندگی اکو اسپرت، سیستم روشنایی خودکار، سیستم تصفیه هوای کابین، کروز کنترل، سنسور پارک خودرو، کول باکس، پوشش چرمی صندلی‌ها و رینگ‌های 19 اینچی آلیاژ آلومینیومی اشاره کرد.


آرین موتور این خودرو را با مجموعه‌ای از امکانات ایمنی در ایران عرضه می‌کند که شامل شش کیسه هوا، ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار(اتوهلد)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)، سیستم کنترل حرکت خودرو در سرپایینی (HDC)، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل کشش خودرو (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BAS)، فرمان برقی و سیستم پایش باد تایرها می‌شود.

 

     بخوانید-> بررسی نتیجه تست تصادف لاماری ایما در موسسه CNCAP


لاماری ایما که بر پایه پلتفرم EMA طراحی شده و توانسته در ورژن 21 تست‌های C-NCAP که سختگیرانه تر از گذشته است، 5 ستاره ایمنی را دریافت کند. در ساختار شاسی این خودرو از آلیاژ آلومینیوم با مقاومت بالا استفاده شده که می‌تواند نیروی ضربه را در بدنه پخش کند. اسکلت کابین لاماری بسیار مستحکم طراحی شده و صندلی‌ها بالاتر جانمایی شده‌اند تا با پخش شدن انرژی جنشی در تمام نقاط بدنه، از تغییر شکل ستون‌ها جلوگیری شود.


لاماری ایما در بازار ایران

هنوز قیمت و زمان دقیق عرضه لاماری ایما از سوی آرین موتور اعلام نشده، اما مدیران این شرکت وعده قیمتی رقابتی نسبت رقبای موجود در بازار را داده‌اند و با توجه به صحبت‌های مدیرعامل این شرکت می‌توان انتظار داشت شرایط فروش لاماری ایما در بهار سال 1401 با شرایط تحویل 30 روزه اعلام شود. آنچه تا کنون از میزان گارانتی این خودرو اعلام شده، سه سال یا 60 هزار کیلومتر است، عددی که برخی بازارها به 8 سال یا 160 هزار کیلومتر می‌رسد. با این حال مدیران آرین موتور از مذاکره با شرکت مادر برای افزایش این دوره گارانتی خبر داده‌اند. لاماری ایما توسط 25 نماینده‌ آرین موتور در 16 استان ایران به فروش خواهد رسید و بر اساس آنچه اعلام شده، استانداردسازی جدیدی نسبت به شوروم‌های میتسوبیشی برای فروش این خودرو در نظر گرفته شده است. 


مهم‌ترین رقیب‌های لاماری ایما را می‌توان بهمن دیگنیتی، فونیکس تیگو 7 پرو و فردا T5 دانست. آرین موتور قصد دارد در سال نخست، 3000 دستگاه ایما تولید کند و در سال دوم، میزان تولید ایما را به 5000 دستگاه برساند.

 

نظر دهید


در همین زمینه