شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ب‌ام‌و M4 CS ۲۰۲۵
سبک‌تر و قوی‌تر از نسخه قبلی


ب‌ام‌و از محصول جدید خود با نام M4 CS رونمایی کرد. این مدل در خط تولید ب‌ام‌و بین نسخه استاندارد M4 و مدل M4 Competition قرار خواهد گرفت. خودروساز باوارایی قصد دارد اهمیت این مدل در خانواده M4 را برجسته کند و می‌گوید «ارائه یک تجربه رانندگی احساسی و پرشور» از ویژگی‌های اصلی مدل جدید است و این ویژگی را از خصوصیات متمایزکننده آن با نسخه استاندارد ب‌ام‌و M4 می‌داند.چ


ب ام و M4 CS ۲۰۲۵: تاکید بر کاهش وزن

شباهت‌های بسیاری بین ب‌ام‌و M4 CS و نسخه استاندارد آن می‌توان پیدا کرد. همانند مدل CSL، این نسخه نیز از همان پیشرانه ۵۴۳ اسب بخاری مدل M3 CS بهره می‌برد و البته بر خلاف CSL دیفرانسیل‌عقب، سیستم تعلیق آن تمام‌چرخ محرک است. چه شباهت‌ها و تفاوت‌های دیگری بین این دو مدل می‌توان پیدا کرد؟

همانند کاری که با مدل CSL انجام شد، ب‌ام‌و عمده تمرکز و تلاش خود را روی کاهش وزن نهایی خودرو گذاشته است. ب‌ام‌و M4 CS ۲۰۲۵ از عناصر فیبرکربنی بسیاری استفاده کرده است. در سقف، کاپوت، اسپلیتر جلو، ورودی‌های هوای جلو، پوشش‌های آینه‌های جانبی و حتی دیفیوزر و بال عقب نیز می‌توان استفاده از فیبر کربن را مشاهده کرد. این نسخه همچنین از چرخ‌های آلیاژی سبک‌وزن مخصوص برند M بهره می‌برد و امکان ارتقای آن‌ها به چرخ‌های مخصوص پیست و گزینه جذاب‌تر Ultra-Track بدون پرداخت هزینه‌ای اضافی وجود دارد.

حاصل تلاش‌های ب‌ام‌و این است که وزن نهایی M4 CS در مقایسه با M4 Competition Coupe xDrive به اندازه ۲۰ کیلوگرم کاهش یافته است. گفتنی است نسخه M4 CSL توانسته بود کاهش وزن ۱۰۸ کیلوگرمی را پشت سر بگذارد.


ب ام و M4 CS ۲۰۲۵: قدرت و شتاب بیشتر

ب‌ام‌و M4 CS با وجود استفاده از همان پپیشرانه M3 CS، قدرت خروجی نسبتا بیشتری دارد. این پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشاژ قادر به تولید ۵۴۳ اسب بخار و گشتاور ۶۴۹ نیوتن‌متر است. در مقایسه با نسخه M4 Competition Coupe، افزایش قدرت ۲۰ اسب بخاری رخ داده که البته با توجه به افزایش قدرت ۲۰ اسب بخاری فیس‌لیفت M4 ۲۰۲۵، بهبود قدرت خروجی M4 CS شاید چندان به چشم نیاید.

البته با وجود کم بودن این افزایش قدرت، شتاب آن بهبود یافته و ب‌ام‌و M4 CS ۲۰۲۵ به فقط ۳.۴ ثانیه نیاز دارد تا بتواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. بیشینه سرعت آن هم به شکل الکترونیکی روی ۳۰۲ کیلومتر در ساعت محدود شده است. سیستم اگزوز فعال خودرو نیز اجازه می‌دهد که صدای خروجی آن بسته به این که کدام حالت رانندگی انتخاب شده تغییر کند.

اگرچه ب‌ام‌و M4 CS ۲۰۲۵ از سیستم تعلیق تمام‌چرخ محرک مخصوص ب‌ام‌و یعنی xDrive استفاده می‌کند اما این خودروساز اهل باوارایا که بخشی از اعتبار و معروفیت خود را مدیون شاسی‌های دیفرانسیل‌عقب است، تلاش‌های بسیاری کرده تا نشان دهد که خودرو همچنان با در ذهن داشتن شیوه عملکرد و فعالیت یک مدل دیفرانسیل‌عقب توسعه یافته است. همانند دیگر مدل‌های xDrive برند M، امکان قطع کردن اتصال دو چرخ جلو وجود دارد. البته باید گفت که سریع‌ترین و بهترین عملکرد خروجی خودرو را همچنان می‌توان از سیستم تعلیق مخصوص تمام‌چرخ محرک آن به دست آورد.

تمام قدرت تولیدشده توسط پیشرانه با استفاده از یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. یک دکمه اختصاصی نیز وجود دارد که سه حالت خاص تغییر دنده را نشان می‌دهد. ب‌ام‌و گفته که خبری از جعبه‌دنده دستی نیست.

 

ب ام و M4 CS ۲۰۲۵: جلوپنجره جذاب اما آشنا

پیدا کردن شباهت بین این مدل و نسخه محدود هزار دستگاهی ب‌ام‌و CSL کار چندان سختی نیست چون با وجود شخصیت مستقل M4 CS، برخی از عناصر بیش از حد آشنا هستند. یکی از این عناصر، جلوپنجره و طراحی جذاب آن است.

اگرچه همه ما می‌دانستیم که طراحی جدید دماغه‌مانند ب‌ام‌و برای جلوپنجره‌ها قرار نیست تغییر کنند اما ب‌ام‌و یکی از متمایزترین عناصر ظاهری CSL را برای نسخه CS هم آماده کرده و آن، جلوپنجره‌ای است که قرار است سبک و بسیار اسپرت باشد. البته این خبر شاید برای خریداران نسخه محدود CSL چندان خوشایند نباشد چون این حد از شباهت تا حدودی از انحصاری و محدود بودن مدل مخصوص آن‌ها کم می‌کند. با این حال، نمی‌توان این نکته را هم رد کرد که این جلوپنجره، زیبایی و شخصیت خاصی به ب‌ام‌و M4 CS بخشیده است.

چهار گزینه برای رنگ بدنه ب‌ام‌و M4 CS ۲۰۲۵ ارائه شده است. خریداران می‌توانند از پالت استاندارد، یکی از دو رنگ خاکستری متالیک بروکلین یا مشکی متالیک سفایر را انتخاب کنند. از پالت رنگی مخصوص BMW Individual نیز دو گزینه آبی ریویرا یا سبز متالیک موسوم به Frozen Isle of Man در دسترس است. 

 

ب ام و M4 CS ۲۰۲۵: فضای داخلی با نمایشگر منحنی

در کابین و فضای داخلی ب‌ام‌و M4 CS ۲۰۲۵ یک پنل ابزار دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و یک نمایشگر ۱۴.۹ اینچی مخصوص سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی در مرکز داشبورد دیده می‌شود. همانند سایر خانواده محصولات ب‌ام‌و که برای مدل سال ۲۰۲۵ ارتقا یافتند، مدل M4 CS نیز می‌تواند نسخه ۸.۵ سیستم‌عامل BMW iDrive بهره ببرد و البته، عناصر گرافیکی مخصوص برند M نیز حضور دارند. یکی از تغییرات دیگر فضای داخلی خودرو، استفاده کم‌تر از دکمه‌های فیزیکی و روی آوردن به دکمه‌های لمسی است.

قابلیت‌های جالب دیگری هم مثل یک تحلیلگر دریافت و تایمر دور پیست وجود دارند. دکمه‌های مخصوص M روی فرمان نیز می‌توانند تنظیمات شخصی بسیاری را ذخیره کنند. در بخش‌های مختلفی از فضای داخلی خودرو، نشان و لوگوی CS و همچنین استفاده بیشتر از عناصر فیبر کربنی دیده می‌شوند.

 

ب ام و M4 CS ۲۰۲۵: قیمت و زمان عرضه

تولید M4 CS از جولای ۲۰۲۴ در کارخانه دینگلفینگ ب‌ام‌و آغاز خواهد شد. البته خودرو به صورت رسمی در مسابقات قهرمانی IMSA WeatherTech SportsCar Championship در ایالات متحده و همچنین، مسابقات ۶ ساعته استقامت Spa-Francorchamps World Endurance Car در اروپا معرفی و به نمایش گذاشته شد.

ب‌ام‌و گفته که فرآیند پیش‌فروش خودرو نیز از انتهای ماه می و با قیمت پایه ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ دلار (به علاوه ۱۱۷۵ دلار برای ارسال و تحویل) آغاز می‌شود. برای مقایسه باید گفت که ب‌ام‌و M4 ۲۰۲۵ از ۷۹ هزار و ۱۰۰ دلار آاغز می‌شود. ب‌ام‌و M4 Competition Coupe نیز قیمت پایه‌ای برابر با ۸۸ هزار و ۳۰۰ دلار دارد. در هر دو مورد، شاهد یک افزایش قیمت قابل‌توجه در نسخه CS هستیم که آن را بیشتر از دو مدل مذکور، به مدل M4 CSL ۲۰۲۲ که ۱۳۹ هزار و ۹۰۰ دلار قیمت داشت نزدیک می‌کند.

نظر دهید