شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تبلیغات نیکا موتور در نمایشگر سالن همایش برج میلاد تهران
آیا طلسم چند ساله ورود لادا به ایران خواهد شکست؟

 هفته گذشته پیش از برگزاری کنسرت علی زند وکیلی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران، تصاویر تبلیغاتی از عرضه خودروهای برند لادا روسیه در ایران در نمایشگر بزرگ قرار گرفته در استیج پخش شد. همانطور که در تصویر پیدا است شرکت نیکا موتور خود را متولی عرضه محصولات لادا در ایران معرفی کرده است.

 

پیگیری‌های خبرنگار اتومبیل فارسی نشان داد که شرکت نیکا موتور هنوز به طور رسمی فعالیت خود را در زمینه عرضه این محصول شروع نکرده است. در زمان برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در نیمه دوم هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران در خیابان سئول‌، مهدی ضیغمی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز اعلام کرد که شرکت عرضه کننده محصولات لادا در ایران درحال دریافت مجوزهای لازم است و احتمال عرضه محصولات لادا به صورت وارداتی به بازار وجود دارد.

 

از گفته‌های رئیس سازمان توسعه تجارت پیدا است که این شرکت هنوز نتوانسته است مجوزهای نهایی و لازم برای واردات محصولات لادا را دریافت کرده و فعالیت رسمی خود را آغاز کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تبلیغات انجام شده در پیش از شروع کنسرت علی زند وکیلی در هفته گذشته در تهران به نوعی تبلیغات زود هنگام توسط شرکت نیکا موتور بوده است.

 

پیش از این نیز شرکت‌های مختلفی به سراغ عرضه محصولات لادا به ایران رفته بودند. به عنوان مثال شرکت راهبر شار ویژن قصد واردات خودروهای لادا را به ایران داشت و در سال ۱۳۹۵ نیز نمونه‌‌هایی از محصولات لادا در خط تولید شرکت آذویکو مشاهده شد که نشان دهنده برنامه این شرکت برای مونتاژ محصولات لادا در ایران بود که در نهایت هر دو شرکت در عرضه این محصولات ناتوان ماندند.

 

لادا نشان تجاری کارخانه آوتوواز روسیه است که بیش از نیم قرن در زمینه تولید انواع خودروهای سواری سابقه دارد. در حال حاضر در وبسایت رسمی شرکت لادا چهار محصول لادا وستا، لادا گرانتا، لادا نیوا لجند و لادا نیوا تراولر به نمایش گذاشته شده است که احتمال عرضه مدل‌های نیوا در ایران بعید به نظر می‌رسد. لادا وستا در تیپ‌های سدان، کراس، استیشن و استیشن کراس و لادا گرانتا در تیپ‌های سدان، لیفت‌بک، هاچ‌بک و استیشن در حال عرضه در بازار روسیه هستند.

 

در سال ۲۰۲۲ با اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور روسیه و خروج رنو از جوینت‌ونچر خود با آوتوواز، لادا با بحران‌های جدی در ادامه تولید محصولات خود روبه‌رو شد. به دنبال این بحران‌ها لادا تولید کراس‌اوور Xray که پلتفرمی مشترک با داچیا داشت را متوقف کرد. همچنین این شرکت در تامین قطعاتی مانند سیستم‌های ترمز ضد قفل ‌ABS و کیسه ایمنی هوا با مشکلاتی جدی روبه‌رو شد به گونه‌ای که برای مدتی برخی از محصولات خود را بدون این تجهیزات به بازار عرضه می‌کرد.

نظر دهید


در همین زمینه