شبکه‌های اجتماعی

ضرورت استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت خودروسازی
اتومبیل فارسی - شرکت های دانش بنیان و توسعه صنعت خودرو

چرا دانش بنیان‌ها، چرا خودروسازی؟


تجربه‌های موفق پیشین در کشورهای توسعه یافته نشان داده است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در توسعه صنایع مختلف به صورت دانش محور و در نهایت بهبود و پویایی اقتصاد، کارآفرینی و تولید علم نقش بزرگ و قابل توجهی داشته باشند. بنابراین ایجاد بسترهای مناسب برای گسترش فعالیت و توسعه شرکت‌های دانش‌ بنیان یکی از مواردی است که در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه بسیاری قرار گرفته و در عمل نیز این شرکت‌ها توانسته‌اند با دریافت حمایت‌های لازم، بازدهی اقتصادی و همچنین نقش پررنگی در توسعه علم و فناوری داشته باشند.


بدون شک یکی از صنایعی که ظرفیت بسیاری را برای استفاده از دانش‌بنیان‌ها دارا است، صنعت خودروسازی است. این صنعت همواره به خودی خود محرک بسیاری از صنایع دیگر بوده و همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، بسیاری از کشورهای پیشرفته در صنعت خودروسازی، بیش از 3 دهه در حوزه دانش بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بتوانند از فناوری‌های نوین و پیشرفته و دستاوردهای تازه آن‌ها در جهت رشد و بهبود صنعت خودروسازی بهره ببرند.


استفاده از ظرفیت‌ها و در عین حال حمایت شرکت‌های بزرگ دولتی از مجموعه‌های دانش بنیان می‌تواند زمینه‌ساز همکاری بیش‌تر دانشگاه و صنعت باشد و بدین ترتیب دانشجویان و نخبگانی که ظرفیت‌های علمی و ایده‌های تازه برای توسعه بخش‌های مختلف صنعتی، علوم و فناوری و البته حوزه اقتصادی کشور را دارند در جایگاه مناسب و حقیقی خود قرار گرفته و با دریافت حمایت‌های لازم مالی بتوانند دستاوردها و موفقیت‌های بزرگی را در زمینه تولید علم و فناوری رقم بزنند. این درحالی است که ظرفیت‌های موجود در بسیاری از نخبگان و همچنین فعالیت‌های آن‌ها در قالب شرکت‌های دانش بنیان در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود و همین امر زمینه مهاجرت و پدیده نام آشنای فرار مغزها را رقم خواهد زد.


نباید فراموش کرد که صنعت خودروسازی یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع در جهان است که در آن زنجیره بزرگی از صنایع مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم دخیل است. از استخراج و آماده‌سازی مواد اولیه و انواع قالب‌های صنعتی و فرآیندهای رباتیک تا پروسه طراحی و تولید نهایی خودرو و انواع سامانه‌های هیدرولیکی، الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی، همه و همه در خدمت صنعت خودروسازی قرار گرفته است تا در نهایت منجر به تولید اتومبیل به عنوان محصول نهایی شود. همین گستردگی صنایع درگیر در صنعت خودروسازی می‌تواند نشان دهنده یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های استفاده از دانش بنیان‌ها در صنعت خودروسازی باشد.


شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر به خوبی نشان داده‌اند که ظرفیت بالایی برای معرفی و توسعه فناوری‌های نوین در هر کدام از زیر سیستم‌ها و صنایع مختلف برق و الکترونیک، مکانیک، هیدرولیک، فرآیند‌های ساخت و تولید، شیمی و... دارند. بنابراین ایجاد تحول و دستیابی به بالاترین سطوح فناوری در هرکدام از صنایع درگیر در صنعت خودروسازی نه تنها در نوبه خود می‌تواند پیشرفت بزرگ و چشم‌گیری به شمار رفته و زمینه‌های رشد و شکوفایی اقتصادی در آن حوزه به خصوص را فراهم سازد، بلکه مجموعه این نوآوری‌ها در صنایع و زیر سیستم‌های مختلف می‌توانند در محصول نهایی به نام اتومبیل در کنار هم قرار گرفته و پیشرفت بسیار بزرگ‌تر و قابل توجهی را رقم بزند.


بنابراین استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از آن‌ها نه تنها می‌تواند منجر به رشد و توسعه فناوری در صنایع مختلف و به دنبال آن رشد و گسترش تولید و اقتصاد و در نتیجه اشتغال‌زایی شود، بلکه گرد هم آمدن مجموعه این نوآوری‌های در صنایع مختلف در صنعت خودروسازی، می‌تواند موفقیت‌های دو چندان را حاصل کند.


مسیر تعریف شده فوق مسیری است که ضرورت بسیار بالای استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان را در زیرشاخه‌ها و صنایع وابسته صنعت خودروسازی نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که با به کارگیری و ایجاد بسترهای لازم برای حضور بسیار پررنگ‌تر شرکت‌های دانش بنیان در صنعت خودروسازی، جشهی چشمگیر را در این صنعت پر فراز و نشیب در کشورمان ایجاد کرده و مسیر دستیابی به فناوری‌های پیشرفته روز و تولید فناوری‌های نوآورانه و آینده‌نگرانه را هموار کرد. به طور کلی رشد و تولید علم و فناوری، دستیابی به بالاترین فناوری‌های نوین و آینده‌نگرانه، توسعه و رشد اقتصادی و به دنبال آن افزایش تولید و اشتغال‌زایی تنها بخشی از دستاوردهایی است که با ورود و همکاری گسترده شرکت‌های دانش بنیان با صنایع بزرگ رقم خواهد خورد.

 

نظر دهید


در همین زمینه