شبکه‌های اجتماعی

بایک رویژیانگ X5، کراس‌اوور جدید مکث موتور را بشناسید
اتومبیل فارسی - بایک رویژیانگ X5 (مکث X5)

همه چیز درباره کراس‌اوور سینوتراک با نشان بایک

 

مدت زیادی از رونمایی بال آسیایی ماموت خودرو به نام مکث‌ موتور نمی‌گذرد و حالا شایعه‌ها پیرامون کراس‌اوور جدید این شرکت بسیار داغ شده است. هر چند مدیران مکث موتور در روز رونمایی کلوت از عرضه یک شاسی‌بلند و یک کراس اوور خبر داده بودند، اما حالا در آستانه چهارمین دور از نمایشگاه خودرو تهران _که ظاهرا محلی برای رونمایی محصول جدید مکث موتور است_، گمانه زنی‌ها در مورد این مدل جدید بالا گرفته است. هر چند برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند بیجینگ X7 کراس‌اووری است که مکث موتور قصد عرضه آن در را ایران دارد، اما نگاهی کوتاه به فلسفه برند بیجینگ و وضعیت بازار ایران نیز می‌تواند به سادگی این احتمال را رد کند. در هر حال بررسی‌ها اتومبیل فارسی نشان می‌دهد محصولی که مکث‌ موتور قصد عرضه آن را دارد، بایک رویژیانگ ایکس5 (Baic Ruixiang X5) است.


آنچه امروز در صنعت خودروی ایران در حال رخ دادن است، عرضه خودروهای چینی ریبج (تغییر نشان داده شده) است. تقریبا تمام خودروسازان چینی که CKD محصولات خود را به دست شرکت‌های ایرانی می‌رسانند، از درج برند خود روی این محصولات طفره می‌روند و این دقیقا همان چیزی است که با فلسفه برند بیجینگ (Beijing) در تضاد است. گروه خودروسازی بایک در سال 2019 با کنار گذاشتن زیرشاخه سنوا (Senova)، زیر شاخه جدید بیجینگ را ایجاد کرد تا به نمادی بی بدیل از چین در بازارهای جهانی تبدیل شود. با این تغییر برند، بایک زبان طراحی تازه‌ای را در محصولات خود پیاده کرد و تکنولوژی‌های سطح بالا را در محصولات تازه خود به کار گرفت. بدیهی است با این فلسفله، بایک به سادگی اجازه ریبج شدن محصولاتش را در بازارهای صادراتی ندهد.

 

بایک رویژیانگ X5

رویژیانگ از زیرشاخه‌های جدید گروه بایک است که در سال 2021 ایجاد شده است. بر اساس آنچه در برخی منابع چینی آمده است، رویژیانگ همان یینژیانگ (مالک برندهای بیسو، هوانسو و ویوانگ) است که برای ماندن در رقابت سنگین خودروسازان چینی تلاش می‌کند. این شاخه جدید از مرداد ماه سال 1400 مدل X5 را به بازار چین فرستاده که هنوز آماری از میزان فروش آن منتشر نشده است. رویژیانگ در حال توسعه کراس‌اوور کوچکتری به نام X3 نیز هست که بر پایه هوانسو S3 شکل گرفته است.

 

AutomobileFarsi MaxMotor X5 Baic Ruixiang 13


ماجرای رویژیانگ X5 به همین‌جا ختم نمی‌شود و ارتباط جالبی بین این خودرو و گروه خودروسازی ماموت وجود دارد. پیش از این که بایک رویژیانگ، تولید این محصول را آغاز کند، برند ترائوم (Traum) از زیرمجموعه‌های جیانگنان در سال 2018 تولید این کراس‌اوور بزرگ را با نام ترائوم سیک 5 (Traum Seek 5) در دستور کار خود داشته است؛ اما نقطه اتصال این خودرو به ماموت خودرو، به گروه سینوتراک بر می‌گردد که در سال 2020 قصد داشته همین محصول را با نام VGV TX7 تولید کند که البته تا کنون این ایده را عملی نکرده است.

 

 

سینوتراک، شریک ماموت خودرو در بخش خودروهای تجاری در سال 2020 قصد داشت بایک رویژیانگ X5 را با نام VGV TX7 تولید کند، اما این برنامه هرگز عملی نشد.


مشخصات فنی بایک رویژیانگ X5 (مکث X5)

با وجود این شباهت‌ها، بایک رویژیانگ X5 که احتمالا در بازار ایران با نام مکث موتور X5 عرضه خواهد شد، یک فیس‌لیفت مینور را پشت سر گذاشته و در نمای جلو و جزییات چراغ‌ها و سپر عقب، با خودروهایی که در بالا نام بردیم تفاوت‌هایی دارد. مکث‌ X5 یک کراس‌اوور بزرگ با گنجایش 7 سرنشین با ترکیب 2-3-2 است. البته در بازار چین نسخه‌ 5 سرنشین آن نیز تولید می‌شود، اما بر اساس اطلاعاتی که به دست اتومبیل فارسی رسیده، مکث موتور قصد دارد نسخه هفت سرنشین آن را در ایران مونتاژ کند. مکث X5، دارای طول، عرض و ارتفاع 4788، 1875 و 1730 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 2815 میلی‌متر است. برای این که ابعاد این خودرو را تصور کنید، کافی است بدانید که از فونیکس تیگو 8 پرو بزرگ‌تر است.


در فهرست پیشرانه‌های مکث‌ X5 تنها یک موتور بنزینی توربوشارژ دیده می‌شود که حجم دقیق آن 1499 سی‌سی است و با کد TLE4G15D شناخته می‌شود. این موتور توان تولید 156 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نیروی تولید شده توسط این موتور به واسطه یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و با وجود وزن 1610 کیلوگرمی، مصرف سوختی حدود 7.5 لیتر در صد کیلومتر را ارائه می‌دهد. این میزان در نسخه 6 سرعته دنده‌ای به 7.2 لیتر کاهش می‌یابد.

 

AutomobileFarsi MaxMotor X5 Baic Ruixiang 15


از مهم‌ترین امکانات مکث‌ X5 می‌توان به نمایشگر 12.3 اینچی به جای صفحه کیلومترهای سنتی و یک نمایشگر 10.25 اینچی در مرکز داشبورد برای اطلاعات سرگرمی اشاره کرد. پوشش چرمی صندلی‌ها، سانروف پانوراما، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین 360 درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، حالت رانندگی اسپرت، رینگ‌های 17 یا 18 اینچی آلیاژ آلومینیومی، سیستم‌های کمکی ترمز مانند ABS، EBD، TCS، ESP و EBA از جمله امکاناتی است که در نسخه چینی بایک رویژیانگ X5 دیده می‌شود. تمام نسخه‌های این خودرو به دو کیسه هوا برای سرنشین‌های جلو مجهز شده است و تنها یکی از تیپ‌های آن دارای کیسه‌های کناری و پرده‌ای است و باید تا اعلام مشخصات این خودرو توسط مکث موتور منتظر ماند و دید با چند کیسه هوا در ایران عرضه می‌شود.

 

بایک رویژیانگ X5 در ایران

بایک رویژیانگ X5 که احتمالا در ایران با نام مکث X5 معرفی می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین کراس‌اوورهایی خواهد بود که در ایران مونتاژ می‌شود. از نظر اندازه، رقبای این خودرو را باید کی‌ام‌سی K7، فونیکس تیگو 8 پرو و در صورت عرضه SWM G05 دانست، اما با توجه به پیشرانه نه چندان قدرتمند و قیمت 99800 تا 123800 یوآن و در بازار چین که مجهزترین نسخه آن تقریبا با نسخه پایه تیگو 8 پرو هم قیمت است، می‌توان پیش‌بینی کرد مکث‌موتور بخش پایین‌تری از بازار را هدف گرفته و مکث X5 قیمتی پایین‌تر از دیگر هم‌کلاس‌های خود داشته باشد.

 

نظر دهید


در همین زمینه