شبکه‌های اجتماعی

8 اتومبیل فارسی - لاماری ایما و هایما اس
بازار پر تب و تاب کراس‌اوورها

 

ابتدای دهه 90 آغاز ورود کراس‌اوور‌های چینی به بازار ایران بود. عموم خودروهای وارد شده در آن زمان، از نظر طراحی خارجی، داخلی، کیفیت متریال کابین، آپشن‌ها و حتی پیشرانه در سطح پایینی قرار داشتند و به اصطلاح بیش از حد بی کیفیت بودند. رفته رفته با پیش رفت صنعت خودروسازی چین و ادامه واردات و تولیدات این کلاس، در حال حاضر شاهد کراس‌اوورهای جذاب‌تر با امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر هستیم و قصد داریم تا دو مدل از جدیدترین آنها یعنی لاماری ایما و هایما 8S را با یکدیگر مقایسه کنیم.


طراحی ظاهری

هر دو خودرو طبق ترند جهانی از چراغ‌های دو گانه در نمای رو به رو و چراغ‌های پیوسته در عقب استفاده می‌کنند. نمای رو به رو هایما 8S با توجه به کروم کاری جلوپنجره و طراحی ساده سپر، زیبا و خانواده پسند است. پیش از این دو مدل هایما در کشورمان حضور داشت که در مقام مقایسه یا 8S هیچ حرفی برای گفتن ندارند. اما درست در نقطه مقابل، ایما چهره‌ای شیطانی و اسپرت دارد. به واسطه فرم طراحی دیلایت‌ها و مجموعه چراغ‌های اصلی و جلوپنجره مشکی براق که مکمل یکدیگر هستند، زمانی که رو به روی این خودرو قرار می‌گیرید انواع تشبیه‌ها به ذهنتان خطور می‌کند.


8S و ایما از خطوط برجسته در نمای جانبی استفاده می‌کنند که آنها را کمی عضلانی و جسورتر نشان می‌دهد. در نمای جانبی ایما همچنان بر اسپرت و جوان پسند بودن خود پا فشاری می‌کند و با استایل کوپه و رینگ‌های مشکی رنگ این پیغام را به بیننده منتقل می‌کند و در مقابل 8S فرمی باکسی‌تر دارد و با محافظ‌های پلاستیکی دور تا دور بدنه و رینگ‌های آلومینیومی نشان می‌دهد که برای استفاده خانوادگی مناسب‌تر خواهد بود و تنها تلاش آن برای کمی اسپرت بودن، ستون C مشکی رنگ به حساب می‌آید.


برخلاف برخی از خودروها (در هر کلاسی) که نمای رو به رو و پشت یکسان نیستند و یکی از آنها دچار افت طراحی می‌شود، نمای عقب هر دو خودرو با دو نمای دیگر به شدت هماهنگ و خوش فرم طراحی شده است. همانطور که بالاتر اشاره شد، هر دو از چراغ‌های پیوسته سود می‌برند که در یک قاب مشکی رنگ قرار گرفته‌اند. دو گوشه سپر 8S دو تو رفتگی با خطوط تیز دیده می‌شود که با فرمت چراغ‌های جلو همخوانی دارد و زیر آنها دو خروجی اگزوز که هر دو کاربردی هستند خودنمایی می‌کند. ایما نیز از دو جفت خروجی اگزوز دایره‌ای استفاده می‌کند که دو گوشه زیر سپر پلاستیکی نصب شده است. هر دو خودرو از اسپویلر سقفی و چسبیده به شیشه عقب سود می‌برند که میزبان چراغ ترمز سوم نیز هست.


کابین

در کنار چراغ‌های جلو مجزا و چراغ‌های عقب پیوسته، نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی و پشت فرمان یک تکه نیز جزئی از ترند جهانی محسوب می‌شود. لاماری ایما دقیقا از این ترند پیروی و همزمان با طراحی دریچه‌های هوا گرد، کابین خود را به محصولات مرسدس بنز نزدیک کرده است. صندلی‌ها، فرمان و رو دری‌ها از جنس چرم هستند و دیگر اجزا از پلاستیک فشرده ساخته شده‌اند. کنسول میانی با تریم مشکی پیانویی میزبان کنترلگر‌های تهویه مطبوع، کاپ هُلدر، لیور دنده، ترمز دستی برقی، اتو هُلد، سیستم کمک در سرپایین و مود‌های رانندگی است. سقف پانوراما همراه با سانروف نیز به نور محیط و دلباز بودن این فضا کمک می‌کند.


هایما 8S برخلاف ایما از نمایشگر یک تکه استفاده نمی‌کند و مانند قبل سیستم اطلاعات و سرگرمی از نمایشگر پشت فرمان جدا است. نکاتی که کابین هایما را جذاب‌تر ایما نشان می‌دهد شامل فرم دریچه‌های هوا، تریم نزئینی پیانویی کل کابین، صندلی‌های اسپرت در جلو و عقب، استارت دکمه‌ای شفاف و لیور دنده مشابه ب‌ام‌و می‌شود. صندلی‌ها، فرمان و بخشی از رو دری مانند ایما از جنس چرم کار شده است.
ابعاد


در بخش‌های قبلی، سلیقه حرف اول را می‌زند اما در بخش ابعاد، فنی و آپشن‌ها مقایسه با منطق پیش می‌رود. لاماری ایما طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور 4565، 1860، 1690 و 2715 میلی‌متر دارد که نسبت به هایما 8S با 4565، 1850، 1682 و 2700 میلی‌متر در واحد عرض 10، ارتفاع 8 و فاصله بین دو محور 15 میلی‌متر بزرگتر است که فضای کابینی جادار‌تر را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. هر دو خودرو از رینگ‌های آلومینیومی 19 اینچ با فاق 55 استفاده می‌کنند.


پیشرانه

لاماری ایما از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتر توربو 4A95TD استفاده می‌کند که 197 اسب‌بخار قدرت و 285 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در مقابل هایما از پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتر توربو HMA GA16-YF بهره می‌برد که خروجی آن 195 اسب‌بخار قدرت و 293 نیوتن‌متر گشتاور است. انتقال قدرت به چرخ‌های جلو در ایما توسط گیربکس 7 سرعته دو کلاچه تر و در هایما توسط گیربکس 6 سرعته انجام می‌شود. هر دو جز قدرتمند‌ترین کراس‌اوورهای چینی بازار هستند و همانطور که می‌بینید خروجی‌های آنها اندکی با یکدیگر تفاوت دارند که قابل چشم پوشی خواهد بود.


امکانات ایمنی و رفاهی

تا قبل از این بخش، سلیقه و اختلافات اندکی هر دو خودرو را در یک سطح نگه‌داشته بود اما با ورود به بخش امکانات ایمنی و رفاهی کفه ترازو به شدت به سمت هایما 8S پایین می‌آید. این خودرو از امکاناتی مهمی نظیر ترمز ضد قفل ABS ، سیستم کمک ترمز BAS ، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD ، سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی HHC ، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی HDC ، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP ، سیستم کنترل کشش TCS ، ترمز اضطراری هوشمند با قابلیت شناسایی خودرو و عابر پیاده (رادار تضادف از جلو) ، ترمز کمکی اضطراری ، 6 کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پرده ای)، کمربندهای 3 نقطه ای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ، سیستم اخطار باز کردن درب DOW ، هشدار برخورد از جلو FCW ، دستیار حرکت میان خطوط LKA ، دستیار تغییر بین خطوط LCA ، رادار نقطه کور BSD ، هشدار خروج از بین خطوط LDW ، دوربین 360 درجه ، سنسور پارک عقب و جلو ، قفل کودک دربهای عقب ، چراغ ترمز سوم ، ایزوفیکس ، قفل مرکزی ، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف ، باز شدن خودکار دربها هنگام تصادف، نمایش میزان باد لاستیک TPMS ، تهویه دو منطقه ای اتوماتیک، نمایشگر لمسی 10 اینچی ، اتصال بلوتوث، پورت GPS، USB، میرورلینک ، تنظیم صدا با سرعت خودرو ، کنترل صوتی، کنترل از روی فرمان ، صندلی 8 حالته با تنظیم برقی راننده ، صندلی 4 حالته با تنظیم برقی سرنشین ، گرمکن صندلی ، صندلی عقب تاشو به نسبت 60/40 ، فرمان با کمک برقی ، آینه های تاشونده برقی گرمکن دار، راهنما برروی آینه، دوربین ثبت وقایع ، کروزکنترل تطبیقی بهره می‌برد.


در مقابل لیست کوتاه لاماری شامل امکانات مهم کروز کنترل، کنترل کشش TCS، کنترل پایداری ESP، کمک به شروع حرکت در سربالایی HHC، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی HDC، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD، سیستم کمک ترمز BAS، ترمز ضد قفل ABS، ترمز پارک برقی، اتوهُلد، حالت رانندگی اکو و اسپرت، سنسور عقب، سنسور باد تایر‌ها TPMS، اتولایت، چراغ خوش آمدگویی، فرمان برقی حساس به سرعت با سه حالت استاندارد، کامفوت، اسپرت، 2 نمایشگر 10.2 اینچ، دوربین عقب، 6 اسپیکر، دوربین ثبت وقایع، 6 کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پرده ای)، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی 6 جهته راننده و خروجی 12 ولت می‌شود.


نتیجه گیری

بخش نتیجه گیری تمام مقایسه‌ها پاراگرافی بلند بالا می‌شد اما در این نوشتار نتیجه گیری بسیار کوتاه‌تر از آنچه که فکر می‌کنید است. با توجه به ابعاد و خروجی یکسان از نظر فنی هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند. از نظر طراحی نیز برنده این مقایسه تنها به سلیقه خریدار و حتی سن و سال مربوط می‌شود که آیا به دنبال کراس‌اوور جوان پسند و کوپه با نمایی هیجانی است یا به دنبال یک کراس‌اوور خانوادگی با ظاهری شیک و استایلی استاندارد می‌گردد. اما در بخش امکانات ایمنی و رفاهی قطعا برگ برنده در اختیار هایما خواهد بود و تنها ضعف لاماری در این قسمت نمایان می‌شود که به احتمال زیاد در آینده نسخه فول آپشن این کراس‌اوور نیز در بازار عرضه خواهد شد.

 

نظر دهید


در همین زمینه