شبکه‌های اجتماعی

ایکو تارا، محصولی با قوای محرکه  و سامانه برق و الکترونیک جدید
اتومبیل فارسی - ایکو تارا

تولید انبوه و عرضه در خرداد 1400

 

 

گروه صنعتی ایران خودرو پس از رونمایی رسمی از نام تارا برای پژوه‌ K132، جزئیاتی از ویژگی‌های نسخه اتوماتیک این محصول جدید را منتشر کرد.

بر اساس اعلام رسمی این شرکت، ایکو تارا قرار است با پیشرانه TU5 پلاس با استاندارد آلایندگی یورو 5 که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد روی خط تولید رفته و همراه با جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک و محور محرک جلو به فروش برسد. پیشرانه TU5 پلاس نمونه بهینه شده و به روز شده TU5 است که حال به سامانه زمانبندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها مجهز شده است. به لطف بهینه‌سازی‌های انجام شده، این پیشرانه حال مصرف سوخت و آلایندگی کم‌تری دارد به طوری که مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به 6.7 لیتر در صد کیلومتر برای نسخه دستی و 7.1 لیتر در صد کیلومتر برای نسخه اتوماتیک می‌رسد. آن طور که مهندسان ایران خودرو می‌گویند، دوام و عمر مفید TU5 پلاس نیز بهبودهایی را از سر گذرانده است.

 

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی، ایکو تارا اتوماتیک به سامانه ترمز ABS، EBD و BA، سیستم کنترل پایداری ESC و سامانه کمکی حرکت در سربالایی HSA، رینگ آلیاژی ۱۶ اینچی (رینگ‌های بزرگ‌تر از نسخه دستی)، سانروف، ۴ کیسه هوای ایمنی، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، فرمان برقی، سنسور باران، اتولایت، آینه‌های تاشوی برقی به همراه گرمکن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، چراغ روشنایی در روز، سامانه چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی و درگاه USB و بلوتوث، سنسور پارک، دوربین دنده عقب، سامانه پیش‌گیری از هرزگردی، حالت برفی و اسپرت جعبه‌دنده، سامانه پایش فشار باد تایرها، سیستم ورود بدون کلید و... مجهز شده است.

 

کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو، درباره ویژگی‌های ایکو تارا محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو گفت: «طراحی تمام قسمت‌های این خودرو از جمله نسل جدید موتور TU5 با گیربکس متناسب و شبکه برق و الکترونیک جدید است.»
وی هم چنین عنوان کرد: «سامانه کنترل پایداری (ESC) مختص این خودرو کالیبره شده است و ایمنی بالای بدنه این خودرو دست کم در میان محصولات ایران خودرو سرآمد است. سامانه‌های خنک کاری و تهویه و اقلام تزییناتی آن نیز ساخت سازندگان داخلی است، بدنه خارجی این خودرو طراحی مهندسان ایرانی است که ضمن زیبایی منحصر به فرد، ایمنی بالایی دارد. «تارا»، خودرویی کاملا جدید است که با نماد‌هایی متفاوت و به روز به بازار عرضه خواهد شد.»
پورمجیب اضافه کرد: «این پروژه در دی ماه سال گذشته در ستاد سیاست گذاری پروژه های ایران خودرو مصوب شد و طبق تصمیمات این ستاد،‌ خرداد سال ۱۴۰۰ زمان تولید انبوه و عرضه آن به بازار تعیین شد، اما با همت جهادی که در مجموعه ایران خودرو شکل گرفت، زمان اجرای پروژه کوتاه شد و با برنامه‌ریزی های صورت گرفته در بهمن‌ماه امسال، تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.»


معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو با اشاره به این که این کار جسورانه با حمایت مدیریت ارشد و همراهی تمامی ارکان سازمان به اجرا رسید، خاطرنشان کرد: «امضای میثاق نامه تامین قطعات برای تولید این محصول هم مهر تاییدی بر همدلی سازندگان برای تحقق اهداف پروژه است. تمامی تجربیات آموزنده این پروژه را به صورت مکتوب در کتاب آموزش و یادگیری جمع آوری می کنیم که نشان دهنده تکامل، تجربه و تخصص در خودروسازی کشور است.»
پورمجیب اضافه کرد: «تارا تنها با کمتر از دو سال کار، در آستانه تولید انبوه قرار دارد؛ این پروژه که به سبک نوین راهبری و هدایت می‌شود،‌ قطعا یکی از افتخارات ایران خودرو خواهد بود.»
وی تصریح کرد: «پلتفرم را به گونه‌ای طراحی کردیم که امکان به کارگیری و جانمایی موتور EF7 و سایر موتورهای توسعه یافته نیز در آن وجود داشته باشد. تولد این محصول نشان می دهد ایران خودرو توانسته در ظرف زمانی کوتاهی با وجود محدودیت‌ها، سیر تکامل را به درستی طی کند و محصول جدیدی را به تنهایی و با تکیه بر توان داخل، توسعه داده و به تولید برساند. برای محصول جدید ایران خودرو برنامه ده ساله توسعه بازار تعریف شده است.»

 

 

نظر دهید


در همین زمینه