شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ایکو دنا
گام بلند ایران خودرو در مسیر افزایش ایمنی محصولات

 

مساله طراحی و توسعه خودروهای ایمن که در تصادفات بتوانند بیش‌ترین مراقبت را از جان سرنشینان و عابرین پیاده داشته باشند در صنعت خودروسازی امروز موضوع تازه‌ای نیست، اما در سال‌های اخیر این موضوع از سوی خودروسازان داخل کشور به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو شکل جدی‌تری به خود گرفته است. به موازات تولید محصولات جدید و تامین امنیت سرنشینان خودرو در تصادفات، ایمنی عابرین پیاده نیز مساله بسیار مهمی است که باید به اندازه کافی جدی گرفته شود.


مؤسسه یورو ان‌کپ از ابتدای سال 2009 ایمنی عابرین پیاده را نیز به عنوان یکی از تست‌های خود مطرح کرد و به این ترتیب ایمنی خودرو در زمان برخورد با عابرین پیاده به عنوان یکی از امتیازات کیفیت و ایمنی نهایی خودرو در نظر گرفته شد. ازآنجا که مهم‌ترین وظیفه خودروسازان تولید محصولی باکیفیت و با ایمنی بالاست، بحث ایمنی رانندگی همیشه به طور نسبی مطرح بوده ولی در دو دهه اخیر به دلیل افزایش تصادفات و تلفات ناشی از آن، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. به تازگی ایکو دنا و رانا پلاس نیز پس از تارا توانسته اند استاندارد ایمنی عابر پیاده را دریافت کنند که این مساله به خوبی عزم کافی ایران خودرو برای افزایش ایمنی محصولات خود را نشان می‌دهد.


بیشتر تلفات جانی عابران پیاده در تصادفات، به دلیل ضربه مغزی است كه براثر برخورد سر با درب موتور یا شیشه جلو اتفاق می‌افتد. بر اساس استاندارد ایمنی عابرپیاده ECE R127، شبیه‌سازی تصادف خودرو با عابر پیاده با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت صورت می‌گیرد که در این آزمون، برخورد سر با نقاط مختلف درب موتور و برخورد پا با نقاط مختلف سپر، شبیه‌سازی می‌شود و مورد آزمون عملیاتی قرار می‌گیرد. در این شرایط نیروها و ضربه‌های وارده به عابر پیاده نباید از حدود تعیین شده در استاندارد تجاوز کند تا سبب آسیب دیدن عابر پیاده نشود. بر همین اساس، ایران‌خودرو موفق شده است با تغییرات اعمال‌شده بر مبنای تحلیل‌های مهندسی، الزامات این استاندارد ازجمله عدم برخورد سر عابر به خودرو در تصادفات احتمالی را برآورده کند.


امروزه استاندارد ایمنی عابر پیاده یکی از سختگیرانه‌ترین استاندارهای جهانی است که گروه صنعتی ایران خودرو موفق به اخد این استاندارد برای محصولاتی چون تارا، رانا پلاس و دنا شده است. اخذ این استاندارد به منزله تحول در حوزه مدیریتی ایران خودرو و عبور محصولات این خودروساز از استاندارد‌های جهانی است.


کسب استاندارد ایمنی عابر پیاده در صنعت خودروسازی دنیا نشان از استانداردسازی، ارتقای کیفیت و سطح ایمنی خودروها و توسعه صنعت خودروسازی است. یکی از پیش‌نیازهای توسعه صنعت خودروسازی، کسب استاندارد ایمنی عابرپیاده با استفاده‌ از فناوری‌های جدید، به‌روز رسانی تولیدات، لحاظ کردن تحلیل‌های مهندسی در طراحی اولیه خودرو یا اعمال تغییراتی در نسل‌های جدید محصولات به منظور افزایش کیفیت خودروهاست.


شاید به جرات بتوان گفت تلاش ایران خودرو در کسب استاندارد ایمنی عابر پیاده که مدت‌ها بود به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت خودرو کشور به حالت تعلیق درآمده بود، یکی از نقاط عطف توسعه صنعت خودروسازی کشور است. ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور آغازگر راهی شده که می‌تواند توسط دیگر خودروسازان کشور برای بهبود کیفیت تولیدات داخلی و رسیدن به استانداردهای جهانی الگوبرداری شود.


بررسی الگوی رفتاری ایران خودرو طی چندماه اخیر بیانگر عزم جدی این خودروساز برای رسیدن به جایگاهی مطمین در میان خودروسازان دنیاست. با توجه به رشد تولید، خداحافظی خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت از خطوط تولید، ارتقا سبد محصولات، عرضه و تولید خودروهای جدید و بهبود نمره کیفی تولیدات این خودروساز، به نظر می‌رسد ایران خودرو توانسته این مهم را با موفقیت پیاده‌سازی کند.

 

نظر دهید


در همین زمینه