شبکه‌های اجتماعی

رهبری یا ترک بازار؟

هاوال کدام سیاست را برای بازار ایران پیش می‌گیرد

خودروسازان خارجی در حال ترک بازار ایران هستند، یکی یکی و دومینووار. پس از اعلام رسمی تعلیق فعالیت‌های پی‌اس‌ای در ایران، این روزها خروج خودروسازان چینی سوژه محفل‌های خودرویی شده است و نام چند برند بیش از دیگران به گوش می‌رسد.
در این میان اما خروج هاوال یکی از بحث‌برانگیزترین اتفاق‌ها است. گریت‌وال سال 87 با دو خودروساز بخش خصوصی ایران وارد شراکت شد، اما در نهایت نه سازه‌های خودرو دیار و نه خودروسازان راین موفق به عرضه گسترده محصولات این شرکت نشدند. پس از آن نیز عظیم خودرو در سال 94 تلاشی نافرجام برای عرضه برند هاوال در ایران داشت. سرانجام گریت‌وال پس تغییر متعدد شریک‌های خود در ایران به این نتیجه رسید که همکاری با بهمن موتور بهترین مسیر برای دست‌یابی به نتیجه دلخواه‌اش است. شراکتی که به نظر می‌رسد دوام چندانی نداشته باشد.
بهمن‌موتور سه محصول هاوال را برای بازار ایران انتخاب کرده است، مدل‌‌هایی که به خوبی بازه‌های گوناگون بازار کراس‌اوور‌ها و اس‌یو‌وی‌ها را پر می‌کنند. هاوال با برنامه‌ای قدرتمند قصد داشت در آینده‌ای نه چندان دور به لیدر بازار خودروهای شاسی بلند در ایران تبدیل شود. درست مشابه همان هدفی که در بازار جهانی دارد.
ساختمان 21 طبقه مرکز تحقیق و توسعه هاوال برای رسیدن به این هدف به شکلی سرسام‌‌آور در حال توسعه محصول‌های جدید است، تا جایی برخی رسانه‌های چینی به طنز می‌گویند: «هاوال برای جا دادن تمام محصولاتش در نمایندگی‌های فروش، باید به فکر شوروم‌های بزرگ‌تری باشد.»
گریت‌وال سالانه نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو در چین می‌فروشد. این فروش شامل سواری‌های این خودروساز با نام ولیکس، وانت‌های آن با نام وینگل و به تازگی زیرمجموعه لوکسش، وِی می‌شود. با این حال بار اصلی این فروش بالا بر دوش برند هاوال است. ماه گذشته از مجموع 81797 خودروی تولید این شرکت، 55055 دستگاه با نشان هاوال تولید شده است که بیش از 34000 دستگاه آن مدل H6 بوده است.
ارزشمندترین خودروساز چین در سال 2018، برای توسعه بازار خود یک مسیر راه مشخص دارد. هاوال قصد دارد تا سال 2020 میزان فروش خود را در بازارهای خارجی به 100.000 دستگاه برساند. این میزان در سال گذشته بین 20.000 تا 30.000 دستگاه بوده است.
در ظاهر به نظر می‌رسد حضور هاوال در بازار ایران می‌تواند نقشی موثر در دست‌یابی به این هدف ایفا کند، اما چیزی که هاوال را ناگزیر به ترک ایران کرده است، برنامه نفوذ این خودروساز به بازار آمریکای شمالی است. سال گذشته «وِی جیانجون»، مدیرعامل گریت‌وال به خبرنگار «رویترز شانگهای» اعلام کرده بود که این شرکت به فکر ساخت یک کارخانه در آمریکای شمالی است و برای این کار سه ایالت مکزیک و دو ایالت آمریکا را مورد بررسی قرار داده‌اند. چیزی که روند ورود هاوال به بازار آمریکا را کند کرده است، سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و قوانین تجاری جدیدی است که برای کاهش نرخ بیکاری در آمریکا وضع کرده است.
پس از این ماجرا، آقای وِی به روشنی اعلام کرده: «برنامه ما برای ورود به آمریکا هیچ تغییری نکرده است. منتظر هستیم ببینیم شرایط به چه شکل پیش می‌رود و سپس تصمیم بگیریم.»
با این تفسیرها به نظر می‌رسد هاوال برای ورود به آمریکا ترک بازار ایران را به رهبری در آن ترجیح دهد.

نظر دهید


در همین زمینه