شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - فیات 500
نخستین خودرو اروپایی وارداتی در ایران در دور جدید واردات خودرو

 در میانه مرداد ماه 1402 بود که اولین محموله از فیات 500 از گمرک ترخیص شد و احتمال عرضه آن به عنوان نسختین خودرو اروپایی بازار ایران در دور تازه واردات خودرو قوت گرفت، این پازل در اوایل شهریور 1402 با حضور این اتومبیل در نمایشگاهی با عنوان دست‌آوردهای دولت سیزدهم کامل شد و پارسیان موتور عرضه کننده رسمی فیات در ایران نام گرفت؛ حالا با قرارگیری کاتالوگ فیات 500 در فهرست خودروهای عرضه شده در سامانه فروش خودروهای وارداتی عملا شماره‌گذاری این خودرو نیز آغاز شده است.


فیات 500 یکی از قدیمی‌ترین محصولات این شرکت است که از دهه پنجاه میلادی در نسخه‌های مختلف در جهان عرضه شده است و به نوعی نوستالژی در تاریخ خودروسازی به حساب می‌آید.


فیات 500 از نظر ابعاد، طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3571،1627 و 1488 میلی‌متر است. سیستم تعلیق جلو و عقب نیز به ترتیب از نوع مک‌فرسون و محور پیچشی بوده و همچنین از فرمان برقی دو حالته برخوردار است.

 

فیات 500 به یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.2 لیتری مجهز است که توانایی تولید 69 اسب بخار قدرت و 102 نیوتن‌متر گشتاور را دارا است. نسخه اتوماتیک فیات 500 به جعبه دنده 5 سرعته AMT دوآلوژیک برخوردار بوده و قدرت پیشرانه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا 100 این هاچ‌بک کوچک شهری به صورت رسمی 13 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 4.8 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

 

در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی فیات 500 باید به مواردی چون کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای ایمنی پرده‌ای و جانبی، کیسه هوای ایمنی زانو برای راننده، سنسور باران، سامانه کنترل پایداری، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سامانه کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم چند رسانه‌ای با نمایشگر لمسی 7 اینچی و 6 بلندگو و 2 درگاه USB و بلوتوث، قابلیت اتصال سیستم چند رسانه‌ای به تلفن همراه اپل و اندروید، سنسور پارک عقب، سنسور نور (اتولایت)، تنظیم دستی 6 جهته صندلی راننده و 4 جهته صندلی سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کتارل، نشانگرهای دیجیتالی پشت فرمان، سقف پانوراما، چراغ روشنایی در روز و... اشاره کرد.

هرچند هنوز قیمت دقیق و حتی علی الحساب فیات 500 تا این لحظه اعلام نشده است اما این اتومبیل جمع و جور نیز قیمتی بالای یک‌ میلیارد تومان خواهد داشت.

 

نظر دهید


در همین زمینه