شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - نشست خبری پلتفرم آفرود ملی

در نشست خبری پلتفرم آفرود ملی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو


توکلی لاهیجی معاون دفتر حمل و نقل وزارت صمت گفت: «وقتی از پلتفرم صحبت می شود در مورد دست کم ٧٠ درصد از مجموعه ها و قطعات مشترک در محصولات مختلف صحبت می شود. طبیعتا دیگر صرفه اقتصادی در تک محصولی نیست. در نتیجه پلتفرم مشترک در حوزه خودروهای شاسی بلند و آفرود که بین شرکت های زامیاد، مکث موتور، خودروسازی ایلیا و آمیکو طی یک تفاهم نامه شکل گرفته است، هزینه های تولید را با اتکا به توانمندی های این شرکت ها در داخلی سازی به کارگیری می کند.»



بابک وطن خواه مدیرعامل شرکت مکث موتور در ادامه این نشست با اشاره به هدف اصلی از این همکاری داخلی گفت: «هدف اصلی ما افزایش عمق ساخت داخل و در نتیجه انتقال دانش فنی به داخل است. این نوع همکاری کمک می کند در آینده بتوانیم از یک پلتفرم چند محصول را به تولید برسانیم. ضمن این که در حوزه خدمات پس از فروس هم شرایط بهتر خواهد بود.»



خسروی قائم مقام مدیرعامل زامیاد نیز گفت: «یکی از اهداف زامیاد برای حضور در این همکاری مشترک نیاز سنجی بازار برای تولید خودروی آفرود ارزان بود. ضمن این به این ترتیب کمترین میزان سرمایه گذاری را خواهیم داشت.»



شهرام فداکار مدیرعامل شرکت آمیکو نیز در ادامه گفت: «همانطور که میدانیم، ساخت داخل قطعات یک هزینه ثابت دارد و یک هزینه متغیر. با استفاده از پلتفرم مشترک هزینه ثابت که هنگفت هم هست، بسیار کاهش پیدا می کند. شرکت هایی که در این همکاری مشترک حضور دارند، در تولید محصولات خود از قطعات مشترک با دیگر همکاران استفاده می کنند. در نتیجه این همکاری کمک می کند از این قطعات مشترک بهره ببریم و هزینه های ساخت قالب و … یک بار پرداخت می شود.»


امینی مدیرعامل شرکت صنایع خودروسازی ایلیا در خصوص کیفیت و بحث رقابت پذیری این همکاری به خصوص با کشورهای همسایه گفت: «همانطور که میدانید در بسیاری از خودروسازان جهان این همکاری مشترک وجود دارد، در چین هم این موضوع وجود دارد و شریکان تجاری بسیاری وجود دارند. قطعا وقتی که بتوانیم قیمت تمام شده محصولات را با این روش کاهش دهیم، امکان صادرات نیز به وجود می آید. ضمن این که قرار است ساخت داخل تا عمق ٨٠ درصد بالا می رود و ١٠٠ هزار دستگاه پیش بینی تیراژ داریم.»


مهرداد امینی مدیرعامل صنایع خودروسازی ایلیا در خصوص روند ساخت داخل قطعات و محصول SUV که امروز در این خودروساز تولید می شود، گفت: «بسیاری از قطعات ما مشترک است و قرار نیست قطعات باز طراحی شود. از این رو در صورت داخلی سازی به طور مثال در خودروی شاسی بلند دایون Y5 که محصول خودروسازی ایلیا است، افزایش عمق داخلی سازی با توجه به گسترش بازار فروش به ویژه در روش سازمانی و خدماتی، تیراژ ترلید منطقی و اقتصادی است.»


وطن خواه مدیرعامل مکث موتور در خصوص موضوع خدمات پس از فروش این پلتفرم نیز گفت: «تا به این لحظه خدمات پس از فروش مشترک در تفاهم نامه پیش بینی نشده است و هر یک از تولیدکنندگان خود خدمات محصول خود را ارائه می کنند. اما با توجه به مشترک بودن پلتفرم دسترسی به قطعات آسان است. او در خصوص تیراژ تولید محصول نیز گفت: سگمنت پیکاپ در سال ٢٠٢٨ در جهان ٤ برابر خواهد شد و این نتیجه مطالعات بین المللی است. تا به امروز حدود ٤ هزار پیکاپ در سال جاری در ایران تولید و پلاک شده است و کل این طرفیت در سال های قبل کمتر از ٧ هزار دستگاه بوده است. اما در سال خاری بیش از ١٠ هزار دستگاه خواهد بود.»

 

نظر دهید