شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - فاطمی امین، وزیر صمت

وزیر صمت:

 

وزیر صمت گفت: «وزارت صمت برای واردات خودرو با هیچ خودروسازی مذاکره‌ نکرده است زیرا ما واردکننده نیستیم و فقط ضوابط فنی و استانداردها را تعیین می‌کنیم.»


رضا فاطمی امین در نشست خبری در مورد تعداد خودروهای وارداتی، گفت: «قرار بر واردات یک میلیارد یورو خودروی خارجی است که ممکن است بخشی با رمزارز انجام شود. اما بخشی هم به صورت سرمایه گذاری خواهد بود.»

 

وی ادامه داد: «در واقع سرمایه گذار به جای دلار و یورو آوردن، خودرو وارد کند و ارز را خارج نکند بلکه در داخل سرمایه گذاری باید کند.»

 

وزیر صمت با بیان اینکه آیین نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده و به نفع کل کشور است‌، اظهار داشت: «واردات خودرو از نظر وزارت صمت بنا به ۳ دلیل بلامانع است زیرا یک فضایی در کشور وجود دارد که وزارت صمت قصد ایجاد انحصار و حمایت بی حد و حصر از صنعت خودرو را دارد، پس با باز شدن باب واردات این انحصار و حمایت شکسته می‌شود.»


فاطمی امین گفت: «همچنین به دلیل تراز نبودن بازار خودرو، قیمت‌ها در این بازار دو نرخی شده است که قیمت بازار متناسب با دلار تعیین می‌شود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خودرو می‌خرند.»


وی افزود: «از سوی دیگر در سبد محصولات داخلی خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم. پس از مسیر واردات باید فقدان محصولات اقتصادی را جبران کنی و بعد به سمت داخلی سازی برویم و این نقیصه را حل کنیم.»


وزیر صمت با بیان اینکه آیین نامه واردات خودرو بر اساس این ۳ معیار تنظیم شد، گفت: «با توجه به ممنوعیت ۴ ساله واردات خودرو، تنظیم آیین نامه واردات بسیار حساس بود و باید دقیق انجام می‌شد. در آیین نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است اما آیا این دو بند منجر به ایجاد محدودیت در واردات می‌شود؟ پاسخ منفی است.»


فاطمی امین ادامه داد: «از سویی دیگر وقتی به عدم تراز بودن عرضه و تقاضا در بازار اشاره می‌کنیم پس خودروی وارداتی شاید سود و هزینه ناعادلانه‌ای برای واردکننده داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شود رانت است. اگر بازار روان بود این اتفاقات نمی‌افتاد اما ما ناگهان قصد باز کردن سد را داریم و اگر هوشمندانه نباشد سیل می‌شود.»


وی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس به شفافیت کمک می‌کند، ادامه داد: «با عرضه خودرو در بورس به این اطمینان می‌رسیم که خودرو با چه قیمتی فروخته می‌شود. همانطور که خودروهایی که در چند وقت اخیر در بورس عرضه شد قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار داشت.»


وزیر صمت اضافه کرد: «اگر خودرویی در بورس بالاتر از قیمت فروخته شد، پول اضافی به خزانه وارد می‌شود. بنابراین سود بازرگانی به صورت پویا تعیین می‌شود تا در این سیاست به درستی عمل کنیم.»


وی در مورد توقف عرضه خودرو بورس کالا که در بهار با دستور وزارت صمت انجام شد، گفت: «عرضه‌ای که در بهار قرار بود در بورس کالا انجام شود بدون هماهنگی با ما بود و به همین دلیل با عرضه مخالفت کردیم. ما به هیچ وجه مخالف شفافیت نیستیم.»


وی در مورد واگذاری سهام خودروسازان، اظهار کرد: «با توجه به اینکه قیمت گذاری تمام شده و فراخوان سرمایه گذاری ارائه شده شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا در مرحله اول واگذار خواهند شد.»

وزیر صمت همچنین از رشد 250 درصدی تولید خودرو سواری در سال جاری خبر داد و گفت: «۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است که سهم خودرو از این شاخص ۱۸ دهم درصد است.»

 

نظر دهید


در همین زمینه